Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering Bestuur en middelen

woensdag 17 september 2025

19:30 - 21:15
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
de heer S. Backus
Toelichting

De agenda van de commissie bestuur en middelen kent een vaste indeling. Per agendapunt is een korte toelichting gegeven ter duiding van het doel van de agendering.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter zal de vergadering openen. Het betreft een fysieke vergadering in de raadzaal. De vergadering wordt eveneens live uitgezonden via de streamingsdienst companywebcast. De vergadering is te zowel live als achteraf te bekijken via de website van de gemeente.
    Bij commissievergaderingen is er geen vast openingswoord zoals dat wel het geval is bij raadsvergaderingen.

  2. 2

    De agenda wordt opgesteld door de commissievoorzitter in samenwerking met de commissiegriffier. Indien een commissielid iets wil agenderen voor de commissie dan doet hij hiertoe een gemotiveerd verzoek via de commissiegriffier, die dit na bespreking met de commissievoorzitter dit onderwerp dan in de eerst mogelijke commissievergadering zal agenderen. De conceptagenda wordt twee weken voor de commissievergadering verzonden. De commissie bepaalt uiteindelijk of een agenda conform het concept wordt vastgesteld. Dit gebeurt bij dit agendapunt.

  3. 3

    Zo spoedig mogelijk na de vergadering maakt de commissiegriffier een kort zakelijk verslag. De commissieleden en de collegeleden, leden managementteam en de in de vergadering aanwezige ambtenaren worden hiervan in kennis gesteld en kunnen aan de commissiegriffier voorstellen tot wijziging doen. Deze wijzigingen worden meegenomen bij de vaststelling van het verslag in de volgende vergadering. Het verslag van de vergadering van 19 juni 2025 van de commissie bestuur en middelen ligt thans ter vaststelling voor.

  4. 4

    Iedereen die zich daartoe meldt kan bij dit agendapunt de commissie toespreken over een punt dat op de agenda staat (maximaal 5 minuten). Men kan er ook voor kiezen om dit te doen bij aanvang van het betreffende agendapunt. Indien mensen willen meespreken over een agendapunt, dan kan dit na melding bij de commissiegriffier. Men kan zich hiervoor per e-mail of telefonisch aanmelden.
    j.lommen@leudal.nl of 0475-859022.

  5. 5

    Bij dit agendapunt kunnen presentaties van ambtenaren en/of derden gegeven worden op verzoek van de commissie of op eigen verzoek, over een thema of onderwerp tot het aandachtsgebied van de commissie behorend, en relevant is voor toekomstige bespreking in de commissie.

  6. 6

    Bij dit agendapunt gaat het om bespreking van een raadsvoorstel met als doel het inwinnen van nadere informatie door het stellen van vragen aan de portefeuillehouder, eventueel bijgestaan door een ambtenaar. Daarnaast geeft de commissie een advies aan het presidium of het voorstel rijp is voor bespreking in de raad, en geeft daarbij zo mogelijk aan of dit kan zonder nadere beraadslagingen.
    In deze vergadering worden de raadsvoorstellen voor de vergadering van 30 september 2025 voor besproken.

  7. 6.a

    De gemeente Leudal heeft een eigen buitendienst en dat is een groot goed. De medewerkers zijn betrokken en gedreven, tonen eigenaarschap en hebben veel lokale kennis. De buitendienst biedt ook goede mogelijkheden voor beschermde werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met een drietal maatregelen wil het  college anticiperen op diverse in het voorstel genoemde ontwikkelingen en de buitendienst geschikt houden voor haar taken.

  8. 6.b

    Gemeente Leudal participeert in de Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Duits-Nederlands Grenspark Maas-Swalm-Nette. Hierin werken Duitse en Nederlandse overheden (gemeenten en provincie) gezamenlijk aan het programma “grensoverschrijdende samenwerking natuur en landschap, recreatie en toerisme, milieu educatie en voorlichting.


    Op grond van artikel 25: begroting en 26: Jaarrekening van de Gemeenschappelijke regeling Openbaar lichaam Duits-Nederlands Grenspark Maas-Swalm-Nette worden jaarlijks aan de raden van de deelnemende gemeenten en aan het openbaar bestuur toegezonden:
    - De conceptbegroting voor 30 april voorafgaand aan het jaar waar de begroting betrekking heeft en
    - De voorlopige jaarverantwoording voor 30 april na afloop van het boekjaar.


    Beoogd effect
    De doelstelling van het programma is het behartigen van gezamenlijke belangen in grensoverschrijdende samenwerking, waarbij de meerwaarde van de samenwerking gericht is op het behoud en de ontwikkeling van het natuurlijk landschap, met inachtneming van de economische, culturele en sociale aard. Zij doet dit door middel van het aanjagen en coördineren van projecten, het beheren van financiële middelen, PR en promotie.

  9. 6.c

    Op woensdag 28 mei jl. is de meicirculaire van het gemeentefonds gepubliceerd. De meicirculaire geeft de vertaling van de Voorjaarsnota van de rijksoverheid.


    Door het berekenen van het effect van een circulaire wordt aan de raad voorgesteld om de budgetten met betrekking tot het gemeentefonds te actualiseren naar de meest recente gegevens.

  10. 6.d

    Sinds 1 januari 2025 is de uitvoeringsorganisatie van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Westrom overgedragen aan Doon Roermond B.V. Nu de GR Westrom enkel nog fungeert als formeel werkgever voor de Wsw-medewerkers heeft het Algemeen Bestuur zich gebogen over de vraag hoe de GR Westrom in de toekomst het beste kan worden vormgegeven. Bestuurlijk uitgangspunt voor deze vormgeving is dat in ieder geval de GR Westrom een zogenaamde gemeenschappelijke regeling blijft van de colleges van B&W van de gemeenten Echt-Susteren, Leudal, Maasgouw, Roerdalen en Roermond.

  11. 6.e

    Op 26 juni 2025 heeft het Algemeen Bestuur van de Regionale uitvoeringsdienst Limburg Noord (hierna AB RUD LN) het Bedrijfsplan op hoofdlijnen Omgevingsdienst Noord en Midden Limburg (hierna: ODNML) en de wijziging gemeenschappelijke regeling ODNML vastgesteld. Dit plan beschrijft op hoofdlijnen op welke wijze vanaf 1 april 2026 gestart gaat wordt met de nieuwe Omgevingsdienst Noord- en Midden-Limburg (ODNML).
    De transformatie naar de ODNML per 1 april 2026 vereist een wijziging van de huidige gemeenschappelijke regeling (GR) RUD LN. Het is van belang om de GR gelijktijdig met het bedrijfsplan in procedure te brengen.

  12. 6.f

    De locatie van de voormalige sportvelden is vrijgekomen door de fusie van de voetbalverenigingen en de verplaatsing naar een nieuw sportcomplex. De locatie biedt de ruimte en de mogelijkheid een gevarieerd woningbouwprogramma te realiseren aan de rand van de kern Kelpen-Oler. Het gehele stedenbouwkundig ontwerp voor de voormalige sportvelden van Kelpen-Oler bevat 12 twee-onder-een-kapwoningen, 20 rijwoningen (waarvan 11 sociale huurwoningen) en 5 particuliere zelfbouwkavels (totaal 37 woningen). De 11 sociale huurwoningen en 5 particuliere zelfbouwkavels zullen op een andere wijze worden uitgegeven. Met de realisatie van het gehele stedenbouwkundig plan krijgt de kern Kelpen-Oler een mooie aanvulling met een gevarieerde woonwijk.

  13. 6.g

    Op 11 juli 2023 hebben wij een conceptverzoek ontvangen voor het uitbreiden van de huisarts- en fysiopraktijk gelegen aan de Notaris Philip Houbenstraat 2 te Grathem.
    Vanwege de groeiende vraag naar zorg is een uitbreiding én bundeling van de zorg in de toekomst noodzakelijk.
    De huidige praktijklocaties in Grathem van zowel de fysiotherapie als de huisartsenpraktijk zijn te klein om aan deze toenemende zorgvraag te blijven voldoen. Om in te spelen op deze vraag, maar ook zeker op de vraag in de toekomst, is het noodzakelijk om uit te breiden. Dit wordt beoogd op de huidige locatie van de huisartsenpraktijk, gelegen aan de Notaris Philip Houbenstraat 2.

  14. 7

    Ingekomen post voor de gemeenteraad wordt met een afdoeningsadvies van de griffier op de lijst ingekomen of nagekomen stukken geplaatst. Raadsleden kunnen in de raadsvergadering dan verzoeken om doorzending van een ingekomen stuk naar een commissie ter bespreking. Zij dienen dit verzoek te laten volgen door een motivering voor de bespreking.
    Bij dit agendapunt worden deze stukken geagendeerd, vergezeld van de motivering, eventueel aangevuld met achtergrondinformatie.
    Voor deze vergadering zijn er geen stukken doorgestuurd ter bespreking in de commissie bestuur en middelen

  15. 8

    Indien er stukken aan de commissie worden gericht die bespreking behoeven, volgens de afzender of volgens de commissievoorzitter of commissiegriffier, dan worden die bij dit agendapunt geagendeerd.

  16. 8.a

    Het Sociaal jaarverslag wordt jaarlijks besproken in de commissie bestuur en middelen.
    Het jaarverslag wordt na ontvangst bij dit agendapunt gevoegd

  17. 9

    Voorraadplanning raadsvoorstellen
    Enkele weken voor de commissievergaderingen stelt het college een lijst vast met daarop de planning van de raadsvoorstellen. Deze planning wordt ter kennisname aan de commissie voorgelegd.

  18. 10

    Dit onderdeel van de agenda is bedoeld voor mededelingen van algemene aard door de voorzitter, commissiegriffier of portefeuillehouder.
    De rondvraag is bedoeld om inlichtingen te vragen aan de portefeuillehouder over een onderwerp dat het aandachtsgebied van de commissie betreft. Het kan zijn dat de portefeuillehouder het antwoord niet ter vergadering kan geven, of niet aanwezig is in de vergadering. De vraag wordt dan als raadsvraag uitgezet. De schriftelijke raadsvragenprocedure heeft de voorkeur boven een mondeling gestelde vraag.

  19. 11

    Aan het eind van de vergadering zal de voorzitter de vergadering sluiten. Bij commissievergaderingen geldt geen vast slotwoord zoals dat wel is bij raadsvergaderingen.