- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- de heer J. Raemakers (Plv.)
- Toelichting
-
De agenda van de commissie bestuur en middelen kent een vaste indeling. Per agendapunt is een korte toelichting gegeven ter duiding van het doel van de agendering.
Uitzending
Agendapunten
-
1
De voorzitter zal de vergadering openen. Het betreft een fysieke vergadering in de raadzaal. De vergadering wordt eveneens live uitgezonden via de streamingsdienst companywebcast. De vergadering is te zowel live als achteraf te bekijken via de website van de gemeente.
Bij commissievergaderingen is er geen vast openingswoord zoals dat wel het geval is bij raadsvergaderingen.Besluit
De voorzitter opent de vergadering om 19:30 uur, heet iedereen van harte welkom en maakt melding van de afwezigheid en de vervanging zoals hierboven aangegeven.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 20 minuten en 20 seconden. -
2
De agenda wordt opgesteld door de commissievoorzitter in samenwerking met de commissiegriffier. Indien een commissielid iets wil agenderen voor de commissie dan doet hij hiertoe een gemotiveerd verzoek via de commissiegriffier, die dit na bespreking met de commissievoorzitter dit onderwerp dan in de eerst mogelijke commissievergadering zal agenderen. De conceptagenda wordt twee weken voor de commissievergadering verzonden. De commissie bepaalt uiteindelijk of een agenda conform het concept wordt vastgesteld. Dit gebeurt bij dit agendapunt.
Bijlagen
Besluit
De agenda wordt conform het voorliggende concept vastgesteld.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 20 minuten en 25 seconden. -
3
Zo spoedig mogelijk na de vergadering maakt de commissiegriffier een kort zakelijk verslag. De commissieleden en de collegeleden, leden managementteam en de in de vergadering aanwezige ambtenaren worden hiervan in kennis gesteld en kunnen aan de commissiegriffier voorstellen tot wijziging doen. Deze wijzigingen worden meegenomen bij de vaststelling van het verslag in de volgende vergadering. Het verslag van de vergadering van 9 april 2025 van de commissie bestuur en middelen ligt thans ter vaststelling voor.
Bijlagen
Besluit
De besluitenlijst van de vergadering van de commissie van 9 april 2025 wordt conform voorliggend concept vastgesteld.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 20 minuten en 33 seconden. -
4
Iedereen die zich daartoe meldt kan bij dit agendapunt de commissie toespreken over een punt dat op de agenda staat (maximaal 5 minuten). Men kan er ook voor kiezen om dit te doen bij aanvang van het betreffende agendapunt. Indien mensen willen meespreken over een agendapunt, dan kan dit na melding bij de commissiegriffier. Men kan zich hiervoor per e-mail of telefonisch aanmelden.
j.lommen@leudal.nl of 0475-859022.Besluit
Van het spreekrecht wordt geen gebruik gemaakt.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 20 minuten en 51 seconden. -
5
Bij dit agendapunt kunnen presentaties van ambtenaren en/of derden gegeven worden op verzoek van de commissie of op eigen verzoek, over een thema of onderwerp tot het aandachtsgebied van de commissie behorend, en relevant is voor toekomstige bespreking in de commissie.
-
5.a
Op 14 maart 2025 ontvingen we van de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (RUD LN) het Plan van aanpak bedrijfsplan robuuste Omgevingsdienst Limburg Noord (bijlage 1) en een nieuwsbrief (bijlage 2). Het plan is toegezonden om het college en de raad te informeren over de voortgang. De wethouder wil in deze vergadering met u van gedachten wisselen over het plan van aanpak.
De 2e Nieuwsbrief is door de griffie ontvangen op 12 mei en hier bij de stukken gevoegd. Tevens geplaatst op de lijst ingekomen stukken voor de raadsvergadering van 27 mei 2025.Bijlagen
Besluit
De heer Houben geeft een inleiding over het plan van aanpak om te komen tot een fysieke, robuuste RUD LN, en verwijst naar de regionale bijeenkomsten die op 22 mei in het gemeentehuis van Leudal en 26 mei in het gemeentehuis van Venray plaatsvinden. Vervolgens beantwoordt hij de vragen van de heer Schouten.
Op de KPI's (Kritieke prestatie Indicatoren) komt hij schriftelijk terug.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 21 minuten en 27 seconden. -
5.b
De griffie heeft een voor de raad bestemde e-mail d.d. 15nov24 ontvangen van de directeur Regio Deal bureau Midden-Limburg te Weert over het, als gevolg van een brief van de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening van 14nov24 aan de (voorzitter van de) Tweede Kamer van de Staten-Generaal met aanbieding van 14 convenanten 5e tranche regio-deals waaronder die van Midden-Limburg, definitief geworden zijn van het ‘Samenwerkingsconvenant Regio Deal Midden-Limburg’, vijfde tranche + over de start van de voorbereiding van de uitvoering.
Hierover zijn vragen gesteld door de heer Schouten. Van ambtelijke zijde wordt thans een presentatie gegeven waarin wordt ingegaan op de vragen op op de stand van zaken van de Regiodeal.Bijlagen
Besluit
De directeur Regiodeal bureau Midden-Limburg, de heer Slots geeft een presentatie die bij de stukken is gevoegd. Daarna geven de twee programmamanagers mw. Kramers en Mw. Saelmans een korte toelichting op de programma's verduurzaming bedrijventerreinen en Landschap Oost en West.
Daarna worden de vragen van de commissieleden beantwoord.
De vraag van de heer van der Stappen over de kennelijk tegenspraak van de vergroening van bedrijventerrein Ittervoort en de realisatie van twee supermarkten op dat terrein zal schriftelijk worden beantwoord.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 35 minuten en 50 seconden. -
6
Bij dit agendapunt gaat het om bespreking van een raadsvoorstel met als doel het inwinnen van nadere informatie door het stellen van vragen aan de portefeuillehouder, eventueel bijgestaan door een ambtenaar. Daarnaast geeft de commissie een advies aan het presidium of het voorstel rijp is voor bespreking in de raad, en geeft daarbij zo mogelijk aan of dit kan zonder nadere beraadslagingen.
In deze vergadering worden de raadsvoorstellen voor de vergadering van 27 mei 2025 voor besproken. -
6.a
Het voorstel tot vaststelling van De nota Verbonden partijen is eerder besproken in de commissie bestuur en middelen van februari 2025. Het raadsvoorstel is toen niet doorgestuurd naar de raad in afwachting van het rapport van de Rekenkamer hierover en de bestuurlijke reactie daarop. Het rapport is inmiddels doorgeleid naar de raad, en het voorstel kan nu besproken worden. De heer van Hout, voorzitter van de Rekenkamer zal een korte toelichting geven.
Bijlagen
Besluit
De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om het raadsvoorstel in de raadsvergadering van 27 mei 2025 te bespreken.
De heer van Hout, voorzitter van de rekenkamer Leudal geeft een korte toelichting op het rapport van de rekenkamer over Verbonden Partijen en samenwerkingsverbanden.
Er is een discussie over de scheiding van verantwoordelijkheid van de bestuurders (collegeleden) in de Gemeenschappelijke Regelingen. Dit is in de praktijk moeilijk te realiseren. Dit punt zal worden geagendeerd in een volgende vergadering van het audtcomité.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 1 uur, 18 minuten en 19 seconden. -
6.b
Conform artikel 28 van de Gemeenschappelijke Regeling Westrom is de concept begroting 2026 ontvangen. De raad wordt in de gelegenheid gesteld binnen acht weken na ontvangst een zienswijze kenbaar te maken op de begroting 2026. Aan de raad wordt geadviseerd kennis te nemen van de concept begroting voor 2026 en geen zienswijze uit te brengen.
Bijlagen
Besluit
De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om in de raadsvergadering van 27 mei 2025 conform het raadsvoorstel te besluiten. Wat de commissie betreft zou dat zonder raadsberaadslagingen kunnen.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 1 uur, 46 minuten en 49 seconden. -
6.c
In de vergadering van het Algemeen bestuur MGR op 5 september 2024 hebben de Midden-Limburgse gemeenten de wens uitgesproken om aan te sluiten bij module 1 van de MGR ten aanzien van de uitvoeringstaken Jeugdwet en Wmo. Dit naar aanleiding van een door de Midden-Limburgse gemeenten ingesteld onderzoek naar de verdere samenwerking in het sociaal domein op het terrein van bedrijfsvoerings- en ondersteunende functies en de best passende schaal van samenwerken. Door het Algemeen bestuur van de MGR is de intentie uitgesproken om de samenvoeging van de uitvoeringstaken op Jeugd en Wmo van de Noord- en Midden-Limburgse gemeenten binnen module 1 van de MGR per 1 januari 2026 te realiseren. Naast de samenvoeging van de uitvoeringstaken binnen module 1 behoeft de gemeenschappelijke regeling tevens een inhoudelijke actualisatie, opdat de tekst van de gemeenschappelijke regeling in lijn wordt gebracht met de uitvoeringspraktijk. Alle 14 gemeenten van Noord- en Midden-Limburg zijn op dit moment reeds gelijkwaardig en volwaardig deelnemer aan de MGR. Voor de deelneming van de Midden-Limburgse gemeenten aan module 1 van de MGR en de inhoudelijke actualisatie van de regeling is een wijziging van de gemeenschappelijke regeling noodzakelijk.
Bijlagen
Besluit
De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om het raadsvoorstel in de raadsvergadering van 27 mei 2025 te bespreken.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 50 minuten en 46 seconden. -
7
Indien er stukken aan de commissie worden gericht die bespreking behoeven, volgens de afzender of volgens de commissievoorzitter of commissiegriffier, dan worden die bij dit agendapunt geagendeerd.
Voor deze vergadering zijn er geen stukken ter bespreking / kennisname voorgelegd. -
7.a
Dit agendapunt is toegevoegd op verzoek van Mw.Teeuwen om duidelijkheid te krijgen in de verkavelingen cq inrichting van de locaties
Bijlagen
Besluit
Mw.Teeuwen heeft de brief over de grondverkoopprijzen laten agenderen omdat ze graag duidelijkheid wil over de verkaveling van de kavels aan de Pinxtenstraat in Haler. Hier zijn nog niet zo lang geleden parkeerplaatsen gerealiseerd. Dit wordt toegezegd door wethouder Graef.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 1 uur, 57 minuten en 41 seconden. -
8
Voorraadplanning raadsvoorstellen
Enkele weken voor de commissievergaderingen stelt het college een lijst vast met daarop de planning van de raadsvoorstellen. Deze planning wordt ter kennisname aan de commissie voorgelegd.Bijlagen
Besluit
Er zijn geen opmerkingen ten aanzien van de voorraadplanning.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 2 uur, 03 minuten en 24 seconden. -
9
Dit onderdeel van de agenda is bedoeld voor mededelingen van algemene aard door de voorzitter, commissiegriffier of portefeuillehouder.
De rondvraag is bedoeld om inlichtingen te vragen aan de portefeuillehouder over een onderwerp dat het aandachtsgebied van de commissie betreft. Het kan zijn dat de portefeuillehouder het antwoord niet ter vergadering kan geven, of niet aanwezig is in de vergadering. De vraag wordt dan als raadsvraag uitgezet. De schriftelijke raadsvragenprocedure heeft de voorkeur boven een mondeling gestelde vraag.Besluit
De voorzitter de heer Raemakers doet een oproep om gelet op de volle agenda's van de komende vergaderingen niet te veel door te verwijzen naar de commissies.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 2 uur, 03 minuten en 36 seconden. -
10
Aan het eind van de vergadering zal de voorzitter de vergadering sluiten. Bij commissievergaderingen geldt geen vast slotwoord zoals dat wel is bij raadsvergaderingen.
Besluit
De voorzitter dankt de aanwezigen voor hun inbreng en sluit de vergadering om 21:15 uur. De volgende vergadering is gepland op donderdag 19 juni 2025.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 2 uur, 04 minuten en 51 seconden.