- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- De heer L. Schouten
- Toelichting
-
De agenda van de commissie bestuur en middelen kent een vaste indeling. Per agendapunt is een korte toelichting gegeven ter duiding van het doel van de agendering.
Uitzending
Agendapunten
-
1
De voorzitter zal de vergadering openen. Het betreft een fysieke vergadering in de raadzaal. De vergadering wordt eveneens live uitgezonden via de streamingsdienst companywebcast. De vergadering is te zowel live als achteraf te bekijken via de website van de gemeente.
Bij commissievergaderingen is er geen vast openingswoord zoals dat wel het geval is bij raadsvergaderingen.Besluit
De voorzitter opent de vergadering om 19:30 uur, heet iedereen van harte welkom en maakt melding van de afwezigheid en de vervanging zoals hierboven aangegeven.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 00 minuten en 03 seconden. -
2
De agenda wordt opgesteld door de commissievoorzitter in samenwerking met de commissiegriffier. Indien een commissielid iets wil agenderen voor de commissie dan doet hij hiertoe een gemotiveerd verzoek via de commissiegriffier, die dit na bespreking met de commissievoorzitter dit onderwerp dan in de eerst mogelijke commissievergadering zal agenderen. De conceptagenda wordt twee weken voor de commissievergadering verzonden. De commissie bepaalt uiteindelijk of een agenda conform het concept wordt vastgesteld. Dit gebeurt bij dit agendapunt.
Bijlagen
Besluit
De agenda wordt conform het voorliggende concept vastgesteld.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 01 minuten en 05 seconden. -
3
Zo spoedig mogelijk na de vergadering maakt de commissiegriffier een kort zakelijk verslag. De commissieleden en de collegeleden, leden managementteam en de in de vergadering aanwezige ambtenaren worden hiervan in kennis gesteld en kunnen aan de commissiegriffier voorstellen tot wijziging doen. Deze wijzigingen worden meegenomen bij de vaststelling van het verslag in de volgende vergadering. Het verslag van de vergadering van 26 februari 2025 van de commissie bestuur en middelen ligt thans ter vaststelling voor.
Bijlagen
Besluit
De besluitenlijst van de vergadering van de commissie van 26 februari 2025 wordt conform voorliggend concept vastgesteld.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 01 minuten en 14 seconden. -
4
Iedereen die zich daartoe meldt kan bij dit agendapunt de commissie toespreken over een punt dat op de agenda staat (maximaal 5 minuten). Men kan er ook voor kiezen om dit te doen bij aanvang van het betreffende agendapunt. Indien mensen willen meespreken over een agendapunt, dan kan dit na melding bij de commissiegriffier. Men kan zich hiervoor per e-mail of telefonisch aanmelden.
j.lommen@leudal.nl of 0475-859022.Besluit
o Van het spreekrecht wordt geen gebruik gemaakt.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 01 minuten en 29 seconden. -
5
Bij dit agendapunt kunnen presentaties van ambtenaren en/of derden gegeven worden op verzoek van de commissie of op eigen verzoek, over een thema of onderwerp tot het aandachtsgebied van de commissie behorend, en relevant is voor toekomstige bespreking in de commissie. In deze vergadering is geen presentatie
Besluit
Er zijn geen presentaties bij deze vergadering.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 01 minuten en 36 seconden. -
6
Bij dit agendapunt gaat het om bespreking van een raadsvoorstel met als doel het inwinnen van nadere informatie door het stellen van vragen aan de portefeuillehouder, eventueel bijgestaan door een ambtenaar. Daarnaast geeft de commissie een advies aan het presidium of het voorstel rijp is voor bespreking in de raad, en geeft daarbij zo mogelijk aan of dit kan zonder nadere beraadslagingen.
In deze vergadering worden de raadsvoorstellen voor de vergadering van 22 april 2025 voor besproken. -
6.a
In 2024 is de jongerenraad als officiële adviesraad van de gemeente Leudal opgericht. De jongerenraad voorziet de gemeente van een actieve vorm van jongerenparticipatie. De jongerenraad krijgt de bevoegdheid om gevraagd en ongevraagd advies te geven aan zowel het college van burgemeester en wethouders als de gemeenteraad, bij onderwerpen die voor jongeren belangrijk zijn.
Door het college zijn op 18 maart 2025 zeven jongeren benoemd tot lid van de jongerenraad.
De gemeenteraad heeft tijdens de raadsvergadering van 6 februari 2024 een motie aangenomen over een financiële vergoeding voor de jongerenraadsleden. Door voorliggend raadsvoorstel voor wijziging van de verordening Jongerenraad gemeente Leudal wordt voldaan aan deze motie.
Bijlagen
Besluit
De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om in de raadsvergadering van 22 april 2025 conform het raadsvoorstel te besluiten. Wat de commissie betreft zou dat zonder raadsberaadslagingen kunnen.
De commissie is blij met de jongerenraad, maar wil wel graag na een jaar een evaluatie. Ook zou er een link moeten zijn tussen de raad en de jongerenraad. Dit kan bijvoorbeeld door een reguliere terugkoppeling in een commissie of in het presidium. Er is voldoende budget om bij eventuele uitbreiding van het aantal jongeren (maximaal 18) de presentiegelden te kunne betalen.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 01 minuten en 45 seconden. -
6.b
In de raadsvergadering van 8 oktober 2013 heeft de raad, zoals in vrijwel elke gemeente in Nederland, een werkgeverscommissie Raadsgriffie ingesteld. De werkgeverscommissie oefent voor een groot deel het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de griffiemedewerkers. Op 27 februari 2025 heeft de heer Backus een e-mail naar de werkgeverscommissie gestuurd. Daarin heeft hij aangegeven dat gezien de opgave die er voor de raad en de griffier ligt om de nieuwe griffie vorm te geven, dit een behoorlijke opgave is. De heer Backus geeft aan dat het “beter” zou zijn als vanuit de oppositie structureel wordt meegedacht. Dat versterkt ook het mandaat van de griffier. Hij stelt zich graag beschikbaar om deel uit te maken van de werkgeverscommissie.
De werkgeverscommissie staat hier positief tegenover en vindt het prettig als de heer Backus lid wordt van de werkgeverscommissie. Hiervoor moet wel de 'Verordening werkgeverscommissie Raadsgriffie gemeente Leudal', vastgesteld op 8 oktober 2013 worden aangepast.
Bijlagen
Besluit
De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om in de raadsvergadering van 22 april 2025 conform het raadsvoorstel te besluiten. Wat de commissie betreft zou dat zonder raadsberaadslagingen kunnen.
De commissie is blij met de uitbreiding van deelname van een raadslid vanuit de oppositie in de werkgeverscommissie.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 11 minuten en 58 seconden. -
7
Indien er stukken aan de commissie worden gericht die bespreking behoeven, volgens de afzender of volgens de commissievoorzitter of commissiegriffier, dan worden die bij dit agendapunt geagendeerd.
-
7.a
Doorgezonden door raadslid Mw. Carole Piepers (Samen Verder).
De motivering is bijgevoegd.Bijlagen
Besluit
De motie van de gemeente Oirschot : meer taken meer knaken wordt besproken.
Commissielid Mw. Piepers zal zorgdragen voor een motie vreemd aan de orde van de dag voor de raadsvergadering van 22 april 2025 , waarin het college zal worden opgeroepen om de strekking van de motie naar voren te brengen op het VNG congres in juni.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 16 minuten en 28 seconden. -
7.b
In de raadsvergadering van 10 december 2024 is tijdens de vaststelling van de Legesverordening een motie en een amendement besproken. Deze is gehoord de beraadslagingen ingetrokken, maar met de aankondiging dat deze in een latere vergadering opnieuw (wellicht in aangepaste vorm) zullen worden ingebracht als motie vreemd aan de orde van de dag.
De toen ingediende moties zijn bij de stukken gevoegd.Bijlagen
Besluit
In de decembervergadering 2024 van de gemeenteraad zijn een motie en amendement over wijziging van de Legesverordening ingediend als sturingsmiddel voor het bevorderen van woningbouw in bepaalde sectoren. Na beraadslaging zijn deze ingetrokken voor een bespreking in de commissie bestuur en middelen.
De bespreking vind thans plaats in de commissie, en er is wat verdeeldheid en onduidelijkheid of en op welke manier de Legesverordening hiervoor een geschikt middel is. De wethouder is inmiddels met een onderzoek gestart naar de (on)mogelijkheden en zal hierover over enkele maanden met een notitie naar de commissie komen, waarna dit punt opnieuw geagendeerd zal worden. -
8
Voorraadplanning raadsvoorstellen
Enkele weken voor de commissievergaderingen stelt het college een lijst vast met daarop de planning van de raadsvoorstellen. Deze planning wordt ter kennisname aan de commissie voorgelegd.Bijlagen
Besluit
De heer van der Stappen vraagt of er nog een raadsvoorstel komt over het gebruik van de SPUK-gelden voor het Nationaal Isolatie Programma.
Verder zijn er geen opmerkingen ten aanzien van de planning.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 58 minuten en 56 seconden. -
9
Dit onderdeel van de agenda is bedoeld voor mededelingen van algemene aard door de voorzitter, commissiegriffier of portefeuillehouder.
De rondvraag is bedoeld om inlichtingen te vragen aan de portefeuillehouder over een onderwerp dat het aandachtsgebied van de commissie betreft. Het kan zijn dat de portefeuillehouder het antwoord niet ter vergadering kan geven, of niet aanwezig is in de vergadering. De vraag wordt dan als raadsvraag uitgezet. De schriftelijke raadsvragenprocedure heeft de voorkeur boven een mondeling gestelde vraag.Bijlagen
Besluit
Er zijn geen mededelingen.
Er zijn twee vragen ingekomen voor de rondvraag. De vraag over de stand van zaken RUD wordt doorgeschoven naar de vergadering van 14 mei, er is inmiddels een informatiebrief naar de gemeenteraad gestuurd en het onderwerp zal dan verder in de commissievergadering inhoudelijk worden besproken.
Voor de vraag over de aanrijtijden en de formatie van de politie heeft de portefeuillehoudster de hulp ingeschakeld van een ambtenaar van de politie.
Er is inmiddels een groei van het aantal FTE's politie eenheid Weert (van 109 in 2023 naar 127 in 2027).
Ook wordt uitleg gegeven over de praktijk rondom de aanrijtijden.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 1 uur, 00 minuten en 25 seconden. -
10
Aan het eind van de vergadering zal de voorzitter de vergadering sluiten. Bij commissievergaderingen geldt geen vast slotwoord zoals dat wel is bij raadsvergaderingen.
Besluit
De voorzitter dankt de aanwezigen voor hun inbreng en sluit de vergadering om 20:43. De volgende vergadering is gepland op woensdag 14 mei 2025.
Voor de videobeelden: klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 1 uur, 12 minuten en 17 seconden.