- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- mevrouw C. Piepers
- Toelichting
-
De agenda van de commissie sociaal kent een vaste indeling. Per agendapunt is een korte toelichting gegeven ter duiding van het doel van de agendering.
Uitzending
Agendapunten
-
1
De voorzitter zal de vergadering openen. Het betreft een fysieke vergadering in de raadzaal. De vergadering wordt eveneens live uitgezonden via de streamingsdienst companywebcast. De vergadering is te zowel live als achteraf te bekijken via de website van de gemeente.
Bij commissievergaderingen is er geen vast openingswoord zoals dat wel het geval is bij raadsvergaderingen. -
2
De agenda wordt opgesteld door de commissievoorzitter in samenwerking met de commissiegriffier. Indien een commissielid iets wil agenderen voor de commissie dan doet hij hiertoe een gemotiveerd verzoek via de commissiegriffier, die dit na bespreking met de commissievoorzitter dit onderwerp dan in de eerst mogelijke commissievergadering zal agenderen. De conceptagenda wordt twee weken voor de commissievergadering verzonden. De commissie bepaalt uiteindelijk of een agenda conform het concept wordt vastgesteld. Dit gebeurt bij dit agendapunt.
Bijlagen
-
3
Zo spoedig mogelijk na de vergadering maakt de commissiegriffier een kort zakelijk verslag. De commissieleden en de collegeleden, leden managementteam en de in de vergadering aanwezige ambtenaren worden hiervan in kennis gesteld en kunnen aan de commissiegriffier voorstellen tot wijziging doen. Deze wijzigingen worden meegenomen bij de vaststelling van het verslag in de volgende vergadering. Het verslag van de vergadering van 14 oktober 2024 van de commissie sociaal ligt thans ter vaststelling voor.
Bijlagen
-
4
Iedereen die zich daartoe meldt kan bij dit agendapunt de commissie toespreken over een punt dat op de agenda staat (maximaal 5 minuten). Men kan er ook voor kiezen om dit te doen bij aanvang van het betreffende agendapunt. Indien mensen willen meespreken over een agendapunt, dan kan dit na melding bij de commissiegriffier. Men kan zich hiervoor per e-mail of telefonisch aanmelden via j.lommen@leudal.nl of 0475-859022.
-
5
Bij dit agendapunt kunnen presentaties van ambtenaren en/of derden gegeven worden op verzoek van de commissie of op eigen verzoek, over een thema of onderwerp tot het aandachtsgebied van de commissie behorend, en relevant is voor toekomstige bespreking in de commissie.
-
6
Bij dit agendapunt gaat het om bespreking van een raadsvoorstel met als doel het inwinnen van nadere informatie door het stellen van vragen aan de portefeuillehouder, eventueel bijgestaan door een ambtenaar. Daarnaast geeft de commissie een advies aan het presidium of het voorstel rijp is voor bespreking in de raad, en geeft daarbij zo mogelijk aan of dit kan zonder nadere beraadslagingen.
In deze vergadering worden de raadsvoorstellen voor de vergadering van 10 december 2024 voor besproken. -
6.a
Gelet op de wettelijke zorgplicht van de gemeente voor de huisvesting van onderwijs is in uw vergadering van 6 februari 2024 besloten om over te gaan tot één unilocatie en te kiezen voor een unilocatie in de vorm van nieuwbouw. Tevens heeft u besloten dat er in 2024 onderzoek moet worden gedaan naar de mogelijkheid voor een unilocatie in Horn en Heythuysen en dit voorstel aan de gemeenteraad moet worden voorgelegd. In de raadsdiscussie bij de behandeling van het onderwerp is tevens de locatie Baexem als onderzoeksgebied toegevoegd.
Door middel van onderhavig raadsvoorstel wordt u voorgesteld om een besluit te nemen over de voorkeurslocatie en de alternatieve locatie en wordt er tevens gevraagd een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen zodat de planvoorbereiding voor de nieuwbouw kan starten
Bijlagen
-
6.b
Op 25 april 2023 heeft de gemeenteraad besloten om ondanks de overschrijding bij de TO-fase (Technisch Ontwerp) de nettovrije hoogte van de sportzaal op 7 m te houden en de buitenruimte integraal op te pakken. Gelet op de verwachte overschrijding van het budget uit 2020 is tegelijkertijd besloten om € 2,1 miljoen extra te reserveren.
De opdracht voor de realisatie van het gebouw is aanbesteed door de bouwheer van het Kindcentrum, schoolbestuur SPOLT. Op 27 september 2024 zijn de prijzen ingediend. De aanbesteding voor de realisatie van de buitenruimte is aanbesteed door de gemeente. Op donderdag 29 augustus 2024 zijn de prijzen ingediend. De ingediende prijzen passen niet binnen het ter beschikking gestelde krediet van de gemeenteraad.
Bovenstaande betekent dat er ofwel keuzes gemaakt moeten worden in de uitvoering ofwel moet er extra krediet ter beschikking worden gesteld door de gemeenteraad.
Bijlagen
-
6.c
Raadslid Mw. Peeters heeft aangegeven haar lidmaatschap voor het Gemeenschappelijk orgaan Regeling Toezicht op het Primair Openbaar Onderwijs’ te Venlo te beëindigen.
Een opvolger zaal door de gemeenteraad moeten worden benoemd.Bijlagen
-
7
Ingekomen post voor de gemeenteraad wordt met een afdoeningsadvies van de griffier op de lijst ingekomen of nagekomen stukken geplaatst. Raadsleden kunnen in de raadsvergadering dan verzoeken om doorzending van een ingekomen stuk naar een commissie ter bespreking. Zij dienen dit verzoek te laten volgen door een motivering voor de bespreking.
Bij dit agendapunt worden deze stukken geagendeerd, vergezeld van de motivering, eventueel aangevuld met achtergrondinformatie.
Voor deze vergadering zijn onderstaande stukken doorgestuurd ter bespreking in de commissie sociaal. -
7.a
FNV wil dat minimaregelingen niet verschillen tussen gemeenten. De ondergrens moet voor iedereen in Nederland gelijk zijn. Inkomensnormen, bedragen en vergoedingen moeten gelijk zijn. Het mag niet uitmaken waar je woont of je recht hebt op een regeling en op welk bedrag je kan rekenen. Minimaregelingen moeten automatisch ‘ambtshalve’ worden verstrekt dus zonder aanvraag, indien duidelijk is dat inwoners in aanmerking komen.
Hoewel Leudal het goed doet ten opzicht van andere gemeenten in Midden Limburg heeft Mw. Glessner nog enkele vragen die ze aan de collega commissieleden en aan het college wil stellen. Deze vragen zijn opgenomen in de motivering.
Bijlagen
-
8
Indien er stukken aan de commissie worden gericht die bespreking behoeven, volgens de afzender of volgens de commissievoorzitter of commissiegriffier, dan worden die bij dit agendapunt geagendeerd.
-
8.a
De wethouder die de portefeuille sociale zaken / wmo of andere zorggerelateerde zaken onder zich heeft verzamelt diverse onderwerpen als nieuwsbrief van de wethouder.
Zaken uit deze nieuwsbrieven zijn ter kennisname. Er kunnen wel vragen gesteld worden tijdens de vergadering.
Op het moment van publiceren van deze agenda (14nov24) is er geen nieuwsbrief aangereikt. -
8.b
Op het moment van publicatie (14nov24) zijn er geen ontwikkelingen gemeld.
-
8.d
Op het moment van publicatie (14nov24) zijn er geen ontwikkelingen gemeld.
-
8.e
Op het moment van publicatie (14nov24) zijn er geen ontwikkelingen gemeld.
-
9
Enkele weken voor de commissievergaderingen stelt het college een lijst vast met daarop de planning van de raadsvoorstellen. Deze planning wordt ter kennisname aan de commissie voorgelegd.
Bijlagen
-
10
Dit onderdeel van de agenda is bedoeld voor mededelingen van algemene aard door de voorzitter, commissiegriffier of portefeuillehouder.
De rondvraag is bedoeld om inlichtingen te vragen aan de portefeuillehouder over een onderwerp dat het aandachtsgebied van de commissie betreft. Het kan zijn dat de portefeuillehouder het antwoord niet ter vergadering kan geven, of niet aanwezig is in de vergadering. De vraag wordt dan als raadsvraag uitgezet. De schriftelijke raadsvragenprocedure heeft de voorkeur boven een mondeling gestelde vraag.
Op 16 december 19:00 uur is een werkbezoek gepland van de commissie sociaal aan Synthese
Voormalig gemeentehuis Heythuysen, Dorpsstraat 1. -
11
Aan het eind van de vergadering zal de voorzitter de vergadering sluiten. Bij commissievergaderingen geldt geen vast slotwoord zoals dat wel is bij raadsvergaderingen.