- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- mevrouw C. Piepers
- Toelichting
-
De agenda van de commissie sociaal kent een vaste indeling. Per agendapunt is een korte toelichting gegeven ter duiding van het doel van de agendering.
Uitzending
Agendapunten
-
1
De voorzitter zal de vergadering openen. Het betreft een fysieke vergadering in de raadzaal. De vergadering wordt eveneens live uitgezonden via de streamingsdienst companywebcast. De vergadering is te zowel live als achteraf te bekijken via de website van de gemeente.
Bij commissievergaderingen is er geen vast openingswoord zoals dat wel het geval is bij raadsvergaderingen.Besluit
De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen van harte welkom, met een speciaal woord van welkom aan Saskia Zijlstra, het nieuwe afdelingshoofd Samenleving en Patty Peeters, die haar plaats in de commissie weer ingenomen heeft.
Er is veel belangstelling op de publieke tribune vanuit Horn, in verband met agendapunt over de Postkoets, en vanuit Neeritter voor de stand van zaken dorpsontmoetingsplek in combinatie met mogelijke woningbouw.
De vergadering kon vanwege een technische storing niet uitgezonden worden.
-
2
De agenda wordt opgesteld door de commissievoorzitter in samenwerking met de commissiegriffier. Indien een commissielid iets wil agenderen voor de commissie dan doet hij hiertoe een gemotiveerd verzoek via de commissiegriffier, die dit na bespreking met de commissievoorzitter dit onderwerp dan in de eerst mogelijke commissievergadering zal agenderen. De conceptagenda wordt twee weken voor de commissievergadering verzonden. De commissie bepaalt uiteindelijk of een agenda conform het concept wordt vastgesteld. Dit gebeurt bij dit agendapunt.
Bijlagen
Besluit
De volgorde van de vergadering word gewijzigd in die zin dat agendapunt 6b, stand van zaken mbt de Postkoets gelijk na agendapunt 4 wordt behandeld. De heer Verschuuren is hier tegen omdat hij dit niet wenselijk acht ten opzichte van het bureau dat de presentatie geeft over het IHP, en meldt later bij de rondvraag nogmaals dat het niet correct is tegenover de mensen uit Neeritter, die wel geruime tijd moesten wachten totdat "hun" agendapunt werd behandeld. Hij zal dit in de presidiumvergadering nogmaals aan de orde stellen.
-
3
Zo spoedig mogelijk na de vergadering maakt de commissiegriffier een kort zakelijk verslag. De commissieleden en de collegeleden, leden managementteam en de in de vergadering aanwezige ambtenaren worden hiervan in kennis gesteld en kunnen aan de commissiegriffier voorstellen tot wijziging doen. Deze wijzigingen worden meegenomen bij de vaststelling van het verslag in de volgende vergadering. Het verslag van de vergadering van 17 juni 2024 van de commissie sociaal ligt thans ter vaststelling voor.
Bijlagen
Besluit
De besluitenlijst van de vergadering van 17 juni 2024 wordt conform concept vastgesteld.
-
4
Iedereen die zich daartoe meldt kan bij dit agendapunt de commissie toespreken over een punt dat op de agenda staat (maximaal 5 minuten). Men kan er ook voor kiezen om dit te doen bij aanvang van het betreffende agendapunt. Indien mensen willen meespreken over een agendapunt, dan kan dit na melding bij de commissiegriffier. Men kan zich hiervoor per e-mail of telefonisch aanmelden via j.lommen@leudal.nl of 0475-859022.
Besluit
Er zijn twee insprekers waarvan de bijdragen als bijlage bij deze besluitenlijst zijn gevoegd.
Het betreft de heer W. Ummenthum, bewoner van Neeritter ten aanzien van agendapunt 6d stand van zaken gemeenschapsvoorziening Neeritter, en de heer A. Haans, namens de werkgroep Postkoets 24 over agendapunt 6b stand van zaken mbt de Postkoets. -
5.a
Vanuit de organisatie is gevraagd een presentatie te kunnen geven over het IHP. Deze presentatie zal gegeven worden door de mensen van ICS.
Eerdere documenten over dit onderwerp zijn bijgevoegd.Bijlagen
Besluit
De heer Daamen van adviesbureau ICS houdt een presentatie over het (Integraal huisvestingsplan Onderwijs (IHP) dat dit najaar ter vaststelling aan de raad wordt aangeboden. De financiële uitleg, het gebruik van de kengetallen en dergelijke volgt in oktober bij de presentatie van de begroting, en zal ook in (de bijlagen bij het) raadsvoorstel zitten.
In het totaalbedrag van € 83 miljoen voor het hele plan zitten volgens de heer Daamen ook de kosten van SG Ursula begrepen.
Problemen met ventilatie van schoolgebouwen worden opgepakt op natuurlijke momenten, dus volgens het schema genoemd in het IHP. -
5.b
Het betreft stukken die na de vorige raadsvergadering aan de gemeenteraad zijn gericht en die qua onderwerp tot het aandachtsveld van de commissie horen.
Deze stukken zijn ook opgenomen in de lijst ingekomen stukken van de raadsvergadering van 24 september 2024.Bijlagen
Besluit
De bij dit agendapunt geplaatste stukken ter kennisname worden voor kennisgeving aangenomen.
-
6Vaste agendapunten
-
6.a
De wethouder die de portefeuille sociale zaken / wmo of andere zorggerelateerde zaken onder zich heeft verzamelt diverse onderwerpen als nieuwsbrief van de wethouder.
Zaken uit deze nieuwsbrieven zijn ter kennisname. Er kunnen wel vragen gesteld worden tijdens de vergadering.
Op het moment van publiceren van deze agenda (28aug24) is er geen nieuwsbrief aangereikt.Besluit
Er is geen nieuwsbrief van de wethouder.
-
6.b
Op verzoek van de heer Janssen is deze correspondentie die onlangs is gewisseld tussen het college en het bestuur van de Postkoets te Horn opgenomen in deze agenda ter bespreking bij de stand van zaken rondom deze gemeenschapsaccommodatie.
Bijlagen
Besluit
De werkgroep Postkoets 24 staat in de startblokken om te beginnen. Er zijn echter nog een aantal hobbels te nemen. Het huidig bestuur wil niet wijken. Er zijn nu twee opties.
1. Alles bij het oude laten, materieel het beste, maar geen draagvlak onder de bevolking.
2. Dit is materieel een zwakkere optie, maar kan wel op draagvlak rekenen. Dit betekent dat er een nieuw huurcontract moet komen, de inventaris moet worden teruggekocht en dat er een nieuwe Stichting moet worden opgericht met nieuwe statuten. De oude Stichting wordt dan geliquideerd, en de bezittingen hiervan moeten statutair worden toegekend aan een zelfde soortgelijk doel.
Fondsen en subsidies zullen dan waarschijnlijk moeten worden terugbetaald. Het zal hierdoor moeilijker worden voor de werkgroep om dezelfde subsidies weer te verkrijgen.
De werkgroep is momenteel bezig met een ondernemersplan, en kan hierbij hulp krijgen vanuit de gemeente. -
6.c
Op het moment van publicatie (28aug24) zijn er geen ontwikkelingen gemeld.
Besluit
Wethouder van Helden geeft een mondelinge terugkoppeling. De schriftelijke versie hiervan is inmiddels aangeleverd en hieronder weergegeven.
- Bestemmingsplan Kindcentrum
Zoals gecommuniceerd begin juli 2024 heeft u kunnen lezen dat het bestemmingsplan voor de realisatie van het Kindcentrum inmiddels onherroepelijk is. De omgevingsvergunning is nog niet verleend, maar de stukken zijn beoordeeld en de vergunning wordt elk moment verwacht.
- Aanbesteding infra (buitenruimte Kindcentrum)
Begin juni 2024 werden 5 aannemers uitgenodigd via een publicatie op TenderNed om in te schrijven voor de opdracht van de infrawerkzaamheden rondom het Kindcentrum (Nationaal Meervoudig Onderhandse procedure). Het gaat om het bouwrijp maken van de buitenruimte, het aanleggen van de parkeerplaatsen, de verlichting, het speelterrein en de hemelwaterberging voor het Kindcentrum en de Brigittastraat te Ittervoort. De beplanting voor de volledige buitenruimte inclusief speelbos wordt in 2025 apart aanbesteed.
Op donderdag 29 augustus 2024 is de kluis voor de infrawerkzaamheden geopend. Vergelijken we deze prijs met de investeringskostenbegroting uit 2020, dan hebben we te maken met een overschrijding van het budget voor de infra. Om te vermijden dat we forse vertragingen oplopen, zijn we - in afwachting van de prijzen voor de realisatie van het gebouw - intern de vervolgstappen aan het onderzoeken.- Aanbesteding gebouw
De Europese aanbesteding 2de fase voor het gebouw loopt op dit moment. Het indienen van de prijzen is gepland voor 27 september 2024. Na het indienen van de prijzen worden de stukken beoordeeld. Daarna wordt pas duidelijk of we te maken hebben met een overschrijding van het totale budget. Is er sprake van een overschrijding van het totale budget, dan zullen we een nieuwe planning opmaken zodat de te maken keuzes aan de gemeenteraad voorgelegd kunnen worden.
-
6.d
Op het moment van publicatie (28aug24) zijn er geen ontwikkelingen gemeld.
Op 2 september 2024 is een bezoek van de commissie sociaal geweest aan de gemeenschapsaccommodatie te Neeritter.
In deze vergadering kan hier eventueel kort op worden teruggekeken.Bijlagen
Besluit
De wethouder meldt dat er weliswaar plannen zijn voor woningbouw, maar deze zijn nog in een pril stadium en staan nog niet vast. Er zijn schetsontwerpen die door de aanwezigen ingezien kunnen worden na de vergadering. Verder meldt hij uitdrukkelijk dat ook de inwoners meegenomen zullen worden bij de planvorming.
Door de plannen voor de dorpsontmoetingsplek te combineren met woningbouw worden de kosten voor de ontmoetingsplek minder, en zullen dan netto op 1,7 miljoen uitkomen, wat ook als een maximum gezien wordt.
In het plan is ook voorzien in een ruimte voor Jong Nederland, echter zonder de opslag. Hiervoor moet een andere oplossing gezocht worden.
De schriftelijk gestelde vragen worden mondeling tijdens de vergadering beantwoord, maar zullen ook nog schriftelijk volgen, waarna ze ook schriftelijk ter kennis van de commissie worden worden gebracht -
7
Enkele weken voor de commissievergaderingen stelt het college een lijst vast met daarop de planning van de raadsvoorstellen. Deze planning wordt ter kennisname aan de commissie voorgelegd.
Bijlagen
Besluit
De voorraadplanning raadsvoorstellen wordt voor kennisgeving aangenomen.
-
8
Dit onderdeel van de agenda is bedoeld voor mededelingen van algemene aard door de voorzitter, commissiegriffier of portefeuillehouder.
De rondvraag is bedoeld om inlichtingen te vragen aan de portefeuillehouder over een onderwerp dat het aandachtsgebied van de commissie betreft. Het kan zijn dat de portefeuillehouder het antwoord niet ter vergadering kan geven, of niet aanwezig is in de vergadering. De vraag wordt dan als raadsvraag uitgezet. De schriftelijke raadsvragenprocedure heeft de voorkeur boven een mondeling gestelde vraag.Bijlagen
Besluit
De door de heer Janssen gestelde vragen met betrekking tot Roggel Bruist zijn beantwoord. De beantwoording is bij het agendapunt gevoegd.
Zijn vragen over Mariabosch zullen schriftelijk beantwoord worden. -
9
Aan het eind van de vergadering zal de voorzitter de vergadering sluiten. Bij commissievergaderingen geldt geen vast slotwoord zoals dat wel is bij raadsvergaderingen.
Besluit
De voorzitter sluit de vergadering onder dankzegging van de geleverde inbreng om 21:22 uur