Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering Sociaal

maandag 12 mei 2025

19:30 - 20:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
mevrouw C. Piepers
Toelichting

De agenda van de commissie sociaal kent een vaste indeling. Per agendapunt is een korte toelichting gegeven ter duiding van het doel van de agendering.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter zal de vergadering openen. Het betreft een fysieke vergadering in de raadzaal. De vergadering wordt eveneens live uitgezonden via de streamingsdienst companywebcast. De vergadering is te zowel live als achteraf te bekijken via de website van de gemeente.
    Bij commissievergaderingen is er geen vast openingswoord zoals dat wel het geval is bij raadsvergaderingen.

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering om 19:30 uur, heet iedereen van harte welkom en maakt melding van de afwezigheid en de vervanging zoals hierboven aangegeven.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 00 minuten en 03 seconden.

  2. 2

    De agenda wordt opgesteld door de commissievoorzitter in samenwerking met de commissiegriffier. Indien een commissielid iets wil agenderen voor de commissie dan doet hij hiertoe een gemotiveerd verzoek via de commissiegriffier, die dit na bespreking met de commissievoorzitter dit onderwerp dan in de eerst mogelijke commissievergadering zal agenderen. De conceptagenda wordt twee weken voor de commissievergadering verzonden. De commissie bepaalt uiteindelijk of een agenda conform het concept wordt vastgesteld. Dit gebeurt bij dit agendapunt.

    Besluit

    De agenda wordt conform het voorliggende concept vastgesteld.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 10 minuten en 25 seconden.

  3. 3

    Zo spoedig mogelijk na de vergadering maakt de commissiegriffier een kort zakelijk verslag. De commissieleden en de collegeleden, leden managementteam en de in de vergadering aanwezige ambtenaren worden hiervan in kennis gesteld en kunnen aan de commissiegriffier voorstellen tot wijziging doen. Deze wijzigingen worden meegenomen bij de vaststelling van het verslag in de volgende vergadering. Het verslag van de vergadering van 7 april 2025 van de commissie sociaal ligt thans ter vaststelling voor.

    Besluit

    De besluitenlijst van de vergadering van de commissie van 7 april 2025 wordt conform voorliggend concept vastgesteld. De opgenomen beelden met geluid gemaakt van deze vergadering, de zogenoemde videotulen maken integraal deel uit van deze besluitenlijst.
    Bij de besluitenlijst zal een overzicht van de openstaande toezeggingen worden gevoegd.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 05 minuten en 03 seconden.

  4. 4

    Iedereen die zich daartoe meldt kan bij dit agendapunt de commissie toespreken over een punt dat op de agenda staat (maximaal 5 minuten). Men kan er ook voor kiezen om dit te doen bij aanvang van het betreffende agendapunt. Indien mensen willen meespreken over een agendapunt, dan kan dit na melding bij de commissiegriffier. Men kan zich hiervoor per e-mail of telefonisch aanmelden via j.lommen@leudal.nl of 0475-859022.

    Besluit

    Van het spreekrecht wordt geen gebruik gemaakt.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 05 minuten en 40 seconden.

  5. 5

    Bij dit agendapunt kunnen presentaties van ambtenaren en/of derden gegeven worden op verzoek van de commissie of op eigen verzoek, over een thema of onderwerp tot het aandachtsgebied van de commissie behorend, en relevant is voor toekomstige bespreking in de commissie.

    Besluit

    Er zijn geen presentaties bij deze vergadering.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 05minuten en 45 seconden.

  6. 6

    Bij dit agendapunt gaat het om bespreking van een raadsvoorstel met als doel het inwinnen van nadere informatie door het stellen van vragen aan de portefeuillehouder, eventueel bijgestaan door een ambtenaar. Daarnaast geeft de commissie een advies aan het presidium of het voorstel rijp is voor bespreking in de raad, en geeft daarbij zo mogelijk aan of dit kan zonder nadere beraadslagingen.
    In deze vergadering worden de raadsvoorstellen voor de vergadering van 27 mei 2025 voor besproken.

  7. 6.a

    In 2022 tot 2023 heeft de pilot Welzijn op recept gelopen in twee huisartsenpraktijken. In 2024 is deze pilot geëvalueerd. Bij de aanpak Welzijn op recept wordt er samengewerkt tussen de huisartsen en het sociaal domein. Het doel van welzijn op recept is om het welbevinden van de inwoners met psychosociale klachten effectief te verbeteren door activering of deelname aan welzijnsinterventies of andere begeleiding in het sociaal domein. Dit doel sluit aan bij de effecten ‘eigen regie’ en ‘preventie’ van thema 1 sociale basis van de zomernota 2023-2026. Daarnaast sluit het doel van welzijn op recept aan bij het doel ‘meer inwoners voelen zich mentaal en fysiek gezond en sterk’ uit beleidsplan Beleidsplan Sociaal Domein 2024-2027 Midden-Limburg West.
    Met dit voorstel wordt aan de raad aanvullend budget gevraagd.

    Besluit

    De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om het raadsvoorstel in de raadsvergadering van 27 mei 2025 te bespreken.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 5 minuten en 48 seconden.
    De commissie is positief over het voorstel, maar wenst wel een einddatum 2028. Een tussentijdse evaluatie is mogelijk, maar er moet wel enige zekerheid zijn voor de werkgevers in het kader van goed werkgeverschap.
    Het college zoekt in de periode tot 2028 naar een goede structurele bekostiging, De bedoeling is  vooralsnog uitbreiding naar 6 praktijken.
    De vraag van de heer Janssen naar de evaluatie waarop dit voorstel is gebaseerd zal worden doorgegeven aan de portefeuillehouder, waarna die voor beantwoording kan zorgdragen.

  8. 7

    Indien er stukken aan de commissie worden gericht die bespreking behoeven, volgens de afzender of volgens de commissievoorzitter of commissiegriffier, dan worden die bij dit agendapunt geagendeerd.

    Besluit

    Er zijn geen stukken gericht aan de commissie ter bespreking.
    De brief van Itter Laeftj van 9 mei 2025 zal worden besproken in de commissievergadering van 16 juni. Het college wordt gevraagd vooraf een schriftelijke reactie te geven op deze brief en deze te verstrekken aan de commissie. Dit wordt toegezegd.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 33 minuten en 10 seconden.

  9. 8

    Bij dit agendapunt wordt de stand van zaken besproken van diverse projecten waarvan de commissie heeft besloten die telkens op de agenda te laten terugkeren. Als er geen ontwikkelingen zijn kan dit ook worden gemeld.

  10. 8.a

    De wethouder die de portefeuille sociale zaken / Wmo of andere zorg gerelateerde zaken onder zich heeft verzamelt diverse onderwerpen als nieuwsbrief van de wethouder.
    Zaken uit deze nieuwsbrieven zijn ter kennisname. Er kunnen wel vragen gesteld worden tijdens de vergadering.

    Besluit

    Er is geen nieuwsbrief van de wethouder binnengekomen
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 33minuten en 34 seconden.

  11. 8.b

    Op het moment van uitgaan van deze agenda zijn er geen mededelingen bij de griffie bekend.

    Besluit

    Wethouder den Teuling schetst het proces van de afgelopen periode en geeft een doorkijk naar de komende maanden.
    Er zijn keukentafelgesprekken gepland met de bewoners van de huidige school- locatie en met een afvaardiging van de bewoners van de voorkeurs locatie.
    Ook wordt gesproken met de beachvolleybalclub en de voetbalverenigingen.
    In juni komt een uitgebreide informatie in de commissie. Er wordt gekozen voor de uitgebreide inspraakprocedure. Daarnaast komt er een massastudie om te onderzoeken welke impact het gebouw op de omgeving zal hebben.
    Verder zal er vóór de zomer een afwegingskader zijn waarop de locatiekeuze gebaseerd is.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 33 minuten en 43 seconden.

  12. 9

    Enkele weken voor de commissievergaderingen stelt het college een lijst vast met daarop de planning van de raadsvoorstellen. Deze planning wordt ter kennisname aan de commissie voorgelegd.

    Besluit

    Er zijn geen opmerkingen ten aanzien van de planning.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 44 minuten en 37 seconden.

  13. 10

    Dit onderdeel van de agenda is bedoeld voor mededelingen van algemene aard door de voorzitter, commissiegriffier of portefeuillehouder.

    Besluit

    Er zijn geen mededelingen
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 44 minuten en 40 seconden.

  14. 11

    De rondvraag is bedoeld om inlichtingen te vragen aan de portefeuillehouder over een onderwerp dat het aandachtsgebied van de commissie betreft. Het kan zijn dat de portefeuillehouder het antwoord niet ter vergadering kan geven, of niet aanwezig is in de vergadering. De vraag wordt dan als raadsvraag uitgezet. De schriftelijke raadsvragenprocedure heeft de voorkeur boven een mondeling gestelde vraag.

    Besluit

    De vooraf schriftelijk gestelde vragen van de heer Janssen over de stand van zaken met betrekking tot de Mutsaersstichting en Pactum worden schriftelijk beantwoord.
    De vragen over het voormalige bestuur van MFC de Postkoets te Horn worden door de heer Houben als volgt beantwoord.
    De Stichting heft zich niet op. De nog aanwezige gelden zullen worden ingezet voor verenigingen uit Horn. De Stichting zal nog met een reactie komen op de brief die door de fracties uit de gemeenteraad is verstuurd. Er zijn voor de gemeente geen juridische middelen om een en ander af te dwingen.
    Het onderwerp Zorgboulevard komt in de vergadering van 16 juni aan de orde.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 44 minuten en 40 seconden.

  15. 12

    Aan het eind van de vergadering zal de voorzitter de vergadering sluiten. Bij commissievergaderingen geldt geen vast slotwoord zoals dat wel is bij raadsvergaderingen.

    Besluit

    De voorzitter dankt de aanwezigen voor hun inbreng en sluit de vergadering om 20:28 uur. De volgende vergadering is gepland op maandag 16 juni 2025.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 58 minuten en 04 seconden.