Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering Sociaal

maandag 16 juni 2025

19:30 - 22:21
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Mevrouw C. Piepers
Toelichting

De agenda van de commissie sociaal kent een vaste indeling. Per agendapunt is een korte toelichting gegeven ter duiding van het doel van de agendering.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter zal de vergadering openen. Het betreft een fysieke vergadering in de raadzaal. De vergadering wordt eveneens live uitgezonden via de streamingsdienst companywebcast. De vergadering is te zowel live als achteraf te bekijken via de website van de gemeente.
    Bij commissievergaderingen is er geen vast openingswoord zoals dat wel het geval is bij raadsvergaderingen.

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering om 19:30 uur, heet iedereen van harte welkom en maakt melding van de afwezigheid en de vervanging zoals hierboven aangegeven.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 04 minuten en 04 seconden.

  2. 2

    De agenda wordt opgesteld door de commissievoorzitter in samenwerking met de commissiegriffier. Indien een commissielid iets wil agenderen voor de commissie dan doet hij hiertoe een gemotiveerd verzoek via de commissiegriffier, die dit na bespreking met de commissievoorzitter dit onderwerp dan in de eerst mogelijke commissievergadering zal agenderen. De conceptagenda wordt twee weken voor de commissievergadering verzonden. De commissie bepaalt uiteindelijk of een agenda conform het concept wordt vastgesteld. Dit gebeurt bij dit agendapunt.

    Besluit

    De agenda wordt conform het voorliggende concept vastgesteld.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 04minuten en 38 seconden

  3. 3

    Zo spoedig mogelijk na de vergadering maakt de commissiegriffier een kort zakelijk verslag. De commissieleden en de collegeleden, leden managementteam en de in de vergadering aanwezige ambtenaren worden hiervan in kennis gesteld en kunnen aan de commissiegriffier voorstellen tot wijziging doen. Deze wijzigingen worden meegenomen bij de vaststelling van het verslag in de volgende vergadering. Het verslag van de vergadering van 12 mei 2025 van de commissie sociaal ligt thans ter vaststelling voor.

    Besluit

    De besluitenlijst van de vergadering van de commissie van 12 mei 2025 wordt conform voorliggend concept vastgesteld. De opgenomen beelden met geluid gemaakt van deze vergadering, de zogenoemde videotulen maken integraal deel uit van deze besluitenlijst.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 06 minuten en 08 seconden.

  4. 4

    Iedereen die zich daartoe meldt kan bij dit agendapunt de commissie toespreken over een punt dat op de agenda staat (maximaal 5 minuten). Men kan er ook voor kiezen om dit te doen bij aanvang van het betreffende agendapunt. Indien mensen willen meespreken over een agendapunt, dan kan dit na melding bij de commissiegriffier. Men kan zich hiervoor per e-mail of telefonisch aanmelden via j.lommen@leudal.nl of 0475-859022.

    Besluit

    Twee personen maken gebruik van het spreekrecht. Zij doen dit bij agendapunt 5d, Realisatie MFA Heibloem.
    De tekst van de inspreekreactie is bij de stukken gevoegd.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 06 minuten en 24 seconden.

  5. 5

    Bij dit agendapunt gaat het om bespreking van een raadsvoorstel met als doel het inwinnen van nadere informatie door het stellen van vragen aan de portefeuillehouder, eventueel bijgestaan door een ambtenaar. Daarnaast geeft de commissie een advies aan het presidium of het voorstel rijp is voor bespreking in de raad, en geeft daarbij zo mogelijk aan of dit kan zonder nadere beraadslagingen.
    In deze vergadering worden de raadsvoorstellen voor de vergadering van 1 juli 2025 voor besproken.

  6. 5.a

    Organisatoren van evenementen die plaatsvinden in Leudal of in hoofdzaak gericht zijn op inwoners van Leudal kunnen een subsidie aanvragen voor hun evenement bij de gemeente Leudal. Deze subsidie wordt beoordeeld en verstrekt vanuit de subsidieregeling Evenementen gemeente Leudal 2024.
    Reguliere evenementensubsidies kunnen worden aangevraagd in twee periodes: evenementen die plaatsvinden van januari tot en met juni en evenementen die plaatsvinden van juli tot en met december.
    Het subsidieplafond voor evenementen die plaatsvinden van januari tot en met juni is bereikt. Dit betekent dat de subsidieaanvragen die daarna nog binnen zijn gekomen voor evenementen welke plaatsvinden halverwege mei of in juni afgewezen dienen te worden.
    Omdat dit niet wenselijk wordt geacht wordt heeft het college besloten om het subsidieplafond voor de subsidieregeling Evenementen gemeente Leudal 2024 te verhogen, onder voorbehoud dat de raad instemt met een verhoging van het budget voor deze subsidieregeling.

    Besluit

    De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om in de raadsvergadering van 1 juli 2025 conform het raadsvoorstel te besluiten. Wat de commissie betreft zou dat zonder raadsberaadslagingen kunnen.


    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 06 minuten en 41 seconden.

  7. 5.b

    Op 10 maart 2025 hebben we vanuit de gemeente (bestuurlijk en ambtelijk) een bezoek gebracht aan het voormalige Rabobank pand op de Sint Antoniusstraat 40 in Heythuysen. De intentie van dit bezoek was het verkennen van mogelijkheden voor de huisvesting van de zorgboulevard. Aansluitend aan dit lokatiebezoek is er een gesprek geweest met de eigenaar van dit pand (SBM Simons Beheermaatschappij BV) en de betrokken makelaar (Hermans makelaars). Tijdens dit gesprek zijn de mogelijkheden besproken om te komen tot een huurvoorstel waarbij de gemeente het pand huurt voor het onderbrengen van de zorgboulevard. Dit is door de verhurende partij uitgewerkt tot een voorstel. Na nadere afstemming en een vervolggesprek is daar een (huur)optieovereenkomst uitgekomen. Zie bijlage 1 voor de optieovereenkomst, bijlage 2 voor de brochure van het pand.
    Middels dit voorstel vraagt het college budget om de optieovereenkomst te kunnen voldoen tot het einde van dit jaar teneinde de verdere verkenning en uitwerking van de mogelijkheid tot het onderbrengen van de zorgboulevard in het pand aan de Sint Antoniusstraat 40 mogelijk te maken. Het realiseren van de zorgboulevard draagt bij aan het versterken van de sociale basis.

    Besluit

    De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om het raadsvoorstel in de raadsvergadering van 1 juli 2025 te bespreken.
    Er worden veel vragen gesteld die gelijk mondeling beantwoord kunnen worden.
    De resterende vragen worden schriftelijk beantwoord. Het betreft:
    het verschil tussen het manifest zorgboulevard en de contourenvisie zorgboulevard is niet duidelijk.
    Verder wordt afgesproken dat de raad/commissie ter plekke een bezoek gaat brengen aan het beoogde pand van de Rabobank. Dit zal na het reces plaats vinden.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 11 minuten en 56 seconden.

  8. 5.c

    Lokaal heeft de gemeente Leudal in het beleidsplan Lokaal Educatieve Agenda (LEA) 2023-2026 als kernambitie geformuleerd om een lokaal netwerk van preventie, ondersteuning en zorg op te bouwen. Om dit te bereiken moet de samenwerking tussen onderwijs- en jeugdprofessionals bevorderd worden en moeten duidelijke afspraken over inzet van ondersteuning van jeugd en onderwijs gemaakt worden. Dit wordt bemoeilijkt door onder andere een formatietekort binnen het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en onduidelijkheid over taken en verantwoordelijkheden binnen het onderwijs.
    De inzet van de brugfunctionaris draagt bij aan het beleidsplan LEA en de programmabegroting van het sociaal domein: het versterken van de sociale basis en het bevorderen van preventief werken.

    Besluit

    De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om in de raadsvergadering van 1 juli 2025 conform het raadsvoorstel te besluiten. Wat de commissie betreft zou dat zonder raadsberaadslagingen kunnen. De fractie Ronduit Open maakt nog een voorbehoud en zal dit meedelen aan het presidium.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 59 minuten en 26 seconden.

  9. 5.d

    Sinds 2015 zijn de inwoners van de kern Heibloem al betrokken bij de leefbaarheid in hun kern m.n. toegespitst op twee wensen te weten:
    - behouden van een ontmoetingsplek voor de kern Heibloem
    - het realiseren van woningbouw in Heibloem.


    Op dit moment werkt Heibloem samen met de gemeente aan een proces inzake een nieuwe toekomstige ontmoetingsplek voor Heibloem.
    Met dit voorstel vraagt het college krediet van € 1.698.946 beschikbaar te stellen, voor het realiseren van MFA Heibloem incl. inrichting buitenruimte en infrastructuur.

    Besluit

    De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om het raadsvoorstel in de raadsvergadering van 1 juli 2025 te bespreken.
    Er zijn twee insprekers. Hun inspreektekst is toegevoegd aan de besluitenlijst.
    De gestelde vragen worden alle beantwoord tijdens de vergadering.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 1 uur, 14 minuten en 28 seconden.

  10. 6

    Bij dit agendapunt wordt de stand van zaken besproken van diverse projecten waarvan de commissie heeft besloten die telkens op de agenda te laten terugkeren. Als er geen ontwikkelingen zijn kan dit ook worden gemeld.

  11. 6.a

    Besluit

    De portefeuillehouder geeft een reactie op de brief van Itter Laeftj, een schriftelijke reactie namens het college is toegevoegd aan de stukken.
    De commissie zal steeds mondeling op de hoogte gehouden worden van de stand van zaken. Schriftelijke, ambtelijke verslagen van gesprekken kunnen worden gedeeld.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 1 uur, 54 minuten en 43 seconden.

  12. 6.b

    Bij dit agendapunt zal een presentatie gegeven worden over de stand van zaken.

    Besluit

    Het bureau HEVO, dat het verdere project begeleidt geeft een presentatie die bij de stukken is gevoegd. Vragen worden beantwoord. Het is niet nodig om de raad te consulteren voor wat betreft de keuze van de locatie, omdat dit al is vastgelegd door de raad op 10 december 2024. Alleen bij een afwijking van het budget is een besluit van de raad nodig. Het college zal deze zomer een besluit nemen over de locatie, en daarbij het afwegingskader meegeven. De raad zal wel op de hoogte gehouden worden.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 2 uur, 22 minuten en 22 seconden.

  13. 7

    Enkele weken voor de commissievergaderingen stelt het college een lijst vast met daarop de planning van de raadsvoorstellen. Deze planning wordt ter kennisname aan de commissie voorgelegd.

    Besluit

    Er worden enkele foutjes uit de voorraadplanning opgemerkt. Deze zullen aangepast worden.
    Inhoudelijk zijn er geen opmerkingen.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 2 uur, 46 minuten en 01 seconden.

  14. 8

    Dit onderdeel van de agenda is bedoeld voor mededelingen van algemene aard door de voorzitter, commissiegriffier of portefeuillehouder.

    Besluit

    Er zijn geen mededelingen.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 2 uur, 46 minuten en 01 seconden.

  15. 9

    De rondvraag is bedoeld om inlichtingen te vragen aan de portefeuillehouder over een onderwerp dat het aandachtsgebied van de commissie betreft. Het kan zijn dat de portefeuillehouder het antwoord niet ter vergadering kan geven, of niet aanwezig is in de vergadering. De vraag wordt dan als raadsvraag uitgezet. De schriftelijke raadsvragenprocedure heeft de voorkeur boven een mondeling gestelde vraag.

    Besluit

    Mw. Peeters vraagt om een update over het speeltuinenbeleid. Dit jaar komt de 1e grote investering in Roggel voor een nieuw speelplein. Daarna volgen de kernen Ittervoort, Haelen en Horn. Ook wordt er steeds regulier onderhoud gepleegd.
    Mw. Peeters vraagt naar het groenonderhoud. Er is achterstallig onderhoud vanwege personeelsgebrek. Is hiervan nog steeds sprake. Het antwoord zal schriftelijk worden gegeven.
    De heer Parren vraagt of de energietoeslag al uitbetaald is dit jaar. Ook dit antwoord zal schriftelijk worden gegeven
    Mw. Glessner vraagt of dakloosheid onder arbeidsmigranten ook in Leudal voorkomt. Volgens de portefeuillehouder is hier geen sprake van.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 2 uur, 46 minuten en 03 seconden.

  16. 10

    Aan het eind van de vergadering zal de voorzitter de vergadering sluiten. Bij commissievergaderingen geldt geen vast slotwoord zoals dat wel is bij raadsvergaderingen.

    Besluit

    De voorzitter dankt de aanwezigen voor hun inbreng en sluit de vergadering om 22:21 uur. De volgende vergadering is gepland op maandag 15 september 2025.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 2 uur, 54 minuten en 59 seconden.