- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- Mevrouw C. Piepers
- Toelichting
-
De agenda van de commissie sociaal kent een vaste indeling. Per agendapunt is een korte toelichting gegeven ter duiding van het doel van de agendering.
Uitzending
Agendapunten
-
1
De voorzitter zal de vergadering openen. Het betreft een fysieke vergadering in de raadzaal. De vergadering wordt eveneens live uitgezonden via de streamingsdienst companywebcast. De vergadering is te zowel live als achteraf te bekijken via de website van de gemeente.
Bij commissievergaderingen is er geen vast openingswoord zoals dat wel het geval is bij raadsvergaderingen. -
2
De agenda wordt opgesteld door de commissievoorzitter in samenwerking met de commissiegriffier. Indien een commissielid iets wil agenderen voor de commissie dan doet hij hiertoe een gemotiveerd verzoek via de commissiegriffier. Na bespreking met de commissievoorzitter kan dit onderwerp in de volgende commissievergadering worden geagendeerd. De conceptagenda wordt twee weken voor de commissievergadering verzonden. De commissie bepaalt uiteindelijk of een agenda conform het concept wordt vastgesteld. Dit gebeurt bij dit agendapunt.
Bijlagen
-
3
Zo spoedig mogelijk na de vergadering maakt de commissiegriffier een kort zakelijk verslag. De commissieleden en de collegeleden, leden managementteam en de in de vergadering aanwezige ambtenaren worden hiervan in kennis gesteld en kunnen aan de commissiegriffier voorstellen tot wijziging doen. Deze wijzigingen worden meegenomen bij de vaststelling van het verslag in de volgende vergadering. Het verslag van de vergadering van 15 september 2025 van de commissie sociaal ligt thans ter vaststelling voor.
Bijlagen
-
4
Iedereen die zich daartoe meldt kan bij dit agendapunt de commissie toespreken over een punt dat op de agenda staat (maximaal 5 minuten). Men kan er ook voor kiezen om dit te doen bij aanvang van het betreffende agendapunt. Indien mensen willen meespreken over een agendapunt, dan kan dit na melding bij de commissiegriffier. Men kan zich hiervoor per e-mail of telefonisch aanmelden via j.lommen@leudal.nl of 0475-859022.
Er is een inspreker voor agendapunt 6e: accommodatiebeleid. Dit is iemand die namens het Overleg Orgaan Leudal (OOG) inspreekt.
-
5
Bij dit agendapunt kunnen presentaties van ambtenaren en/of derden gegeven worden op verzoek van de commissie of op eigen verzoek, over een thema of onderwerp tot het aandachtsgebied van de commissie behorend, en relevant is voor toekomstige bespreking in de commissie.
-
6
Bij dit agendapunt gaat het om bespreking van een raadsvoorstel met als doel het inwinnen van nadere informatie door het stellen van vragen aan de portefeuillehouder, eventueel bijgestaan door een ambtenaar. Een presentatie kan daarvan deel uit maken. Daarnaast geeft de commissie een advies aan het presidium of het voorstel rijp is voor bespreking in de raad, en geeft daarbij zo mogelijk aan of dit kan zonder nadere beraadslagingen.
In deze vergadering worden de raadsvoorstellen voor de vergadering van 18 november 2025 voor besproken. -
6.a
Sinds 1 juli 2008 voert Stichting Bibliocenter het bibliotheekwerk uit in Leudal. Hiervoor is tot nu toe nog geen bibliotheekbeleid vastgesteld. Door de veranderde behoeften in de maatschappij en de veranderende rol van de bibliotheek is er behoefte aan een visie en richting voor het bibliotheekwerk in Leudal.
Daarnaast komt er een wetswijziging van de wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (Wsob). Met deze wetswijziging wordt gegarandeerd dat iedere inwoner toegang heeft tot een volwaardige bibliotheek, die alle vijf bibliotheekfuncties vervult: ter beschikking stellen van kennis en informatie, bieden van mogelijkheden tot ontwikkeling en educatie, bevorderen van lezen en het laten kennismaken met literatuur, organiseren van ontmoeting en debat en laten kennismaken met kunst en cultuur.
Bijlagen
-
6.b
Vanwege nieuwe jurisprudentie en beleidsontwikkelingen op landelijk en regionaal niveau, ligt er een nieuwe Verordening Jeugdhulp gemeente Leudal 2026 (bijlage 1) voor. De verordening Jeugdhulp gemeente Leudal 2020 (bijlage 2) is gedateerd, omdat er meerdere ontwikkelingen hebben plaatsgevonden die actualisatie noodzakelijk maken. De wijzigingen zijn omvangrijk waardoor het wenselijk is de oude verordening in te trekking en een nieuwe verordening vast te stellen.
Bijlagen
-
6.c
De gemeenten van Midden-Limburg hebben de keuze gemaakt om het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) een spilfunctie te geven in de jeugdhulpverlening. Het CJG-ML werd daartoe in 2014 op verzoek van de gemeenten door de stichting Algemeen Maatschappelijk Werk Midden-Limburg (AMW-ML) opgericht. Zo is een brede basishulpverlening gevormd, waar inwoners vrije toegang hebben tot ondersteuning bij vragen rond opgroeien, opvoeden en zelfstandig functioneren. Het CJG sluit daarbij aan bij de lokale structuur en geeft invulling aan de lokale opdracht.
Bijlagen
-
6.d
Eind 2022 is de ‘verordening maatschappelijke ondersteuning Leudal 2023’ door de raad vastgesteld). In oktober 2023 heeft vervolgens een wijziging van de verordening plaatsgevonden met betrekking tot een landelijke indexering van het Wmo-abonnementstarief en uitspraken van de Centrale Raad van Beroep over de hoogte van het tarief voor persoonsgebonden budgetten voor het sociale netwerk.
Nu wordt opnieuw voorgesteld om de verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Leudal 2023 te wijzigen. De wijzigingen hebben betrekking op verschillende onderwerpen, waaronder pgb’s (o.a. de categorieën, belangenverstrengeling, kwaliteitseisen) en beschermd wonen. Een overzicht van alle wijzigingen is te vinden in de was-wordt-lijst.
De wijziging van de verordening maatschappelijke ondersteuning Leudal 2023 is opgesteld door een werkgroep bestaande uit beleidsmedewerkers en juristen van de gemeenten Leudal, Nederweert en Weert. Het is de bedoeling dat de drie gemeenten een nagenoeg gelijkluidende verordening vaststellen.Bijlagen
-
6.e
Op 19 december 2024 informeerden we u over de beleidsontwikkeling gericht op een inhoudelijke concretisering van het accommodatiebeleid 2020 en de toevoeging van een financieel kader. Hiermee willen we onze maatschappelijke doelstellingen behalen op een financieel duurzame en verantwoorde manier. Vervolgens informeerden we u op 16 juni 2025 over de startnotitie en spraken we u hierover tijdens de dialoogavond op 30 juni 2025. De uitgangspunten uit de startnotitie zijn verwerkt in voorliggende (concept) beleidsnota verdieping accommodatiebeleid (bijlage 1).
Bij dit agendapunt wordt, voorafgaand aan de bespreking, een presentatie gegeven over de hoofdlijnen van het accommodatiebeleid.
Bijlagen
-
7
Indien er stukken aan de commissie worden gericht die bespreking behoeven, volgens de afzender of volgens de commissievoorzitter of commissiegriffier, dan worden die bij dit agendapunt geagendeerd.
-
7.a
Motivering agendering agendapunt 7a: Investeren in sport en bewegen loont
André Kierkels:
"Ik zou van de commissie willen weten welke mogelijkheden de commissie ziet uit het leaflet om in te voeren in het sportbeleid van gemeente. Denk bijvoorbeeld aan herinvoeren van het schoolzwemmen in de zwembadvisie.
Of vanuit het gymonderwijs de schoolgaande jeugd kennis te laten maken verschillende sporten. Dit is natuurlijk roostertechnisch een uitdaging(zoveel mogelijk plannen op het eind van de dag en vraagt een goede afstemming met sportverenigingen".
Bijlagen
-
8
Enkele weken voor de commissievergaderingen stelt het college een lijst vast met daarop de planning van de raadsvoorstellen. Deze planning wordt ter kennisname aan de commissie voorgelegd.
Bijlagen
-
9
Dit onderdeel van de agenda is bedoeld voor mededelingen van algemene aard door de voorzitter, commissiegriffier of portefeuillehouder.
-
10
De rondvraag is bedoeld om inlichtingen te vragen aan de portefeuillehouder over een onderwerp dat het aandachtsgebied van de commissie betreft. Het kan zijn dat de portefeuillehouder het antwoord niet ter vergadering kan geven, of niet aanwezig is in de vergadering. De vraag wordt dan als raadsvraag uitgezet. De schriftelijke raadsvragenprocedure heeft de voorkeur boven een mondeling gestelde vraag.
Bijlagen
-
11
Aan het eind van de vergadering zal de voorzitter de vergadering sluiten. Bij commissievergaderingen geldt geen vast slotwoord zoals dat wel is bij raadsvergaderingen.