Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering Sociaal

maandag 15 september 2025

19:30 - 21:16
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Mevrouw C. Piepers
Toelichting

De agenda van de commissie sociaal kent een vaste indeling. Per agendapunt is een korte toelichting gegeven ter duiding van het doel van de agendering.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter zal de vergadering openen. Het betreft een fysieke vergadering in de raadzaal. De vergadering wordt eveneens live uitgezonden via de streamingsdienst companywebcast. De vergadering is te zowel live als achteraf te bekijken via de website van de gemeente.
    Bij commissievergaderingen is er geen vast openingswoord zoals dat wel het geval is bij raadsvergaderingen.

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering om 19:30 uur, heet iedereen van harte welkom en maakt melding van de afwezigheid en de vervanging zoals hierboven aangegeven.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 00 minuten en 03 seconden.

  2. 2

    De agenda wordt opgesteld door de commissievoorzitter in samenwerking met de commissiegriffier. Indien een commissielid iets wil agenderen voor de commissie dan doet hij hiertoe een gemotiveerd verzoek via de commissiegriffier, die dit na bespreking met de commissievoorzitter dit onderwerp dan in de eerst mogelijke commissievergadering zal agenderen. De conceptagenda wordt twee weken voor de commissievergadering verzonden. De commissie bepaalt uiteindelijk of een agenda conform het concept wordt vastgesteld. Dit gebeurt bij dit agendapunt.

    Besluit

    De agenda wordt conform het voorliggende concept vastgesteld.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 01 minuten en 43 seconden.

  3. 3

    Zo spoedig mogelijk na de vergadering maakt de commissiegriffier een kort zakelijk verslag. De commissieleden en de collegeleden, leden managementteam en de in de vergadering aanwezige ambtenaren worden hiervan in kennis gesteld en kunnen aan de commissiegriffier voorstellen tot wijziging doen. Deze wijzigingen worden meegenomen bij de vaststelling van het verslag in de volgende vergadering. Het verslag van de vergadering van 16 juni 2025 van de commissie sociaal ligt thans ter vaststelling voor.

    Besluit

    De besluitenlijst van de vergadering van de commissie van 16 juni 2025 wordt conform voorliggend concept vastgesteld. De opgenomen beelden met geluid gemaakt van deze vergadering, de zogenoemde videotulen maken integraal deel uit van deze besluitenlijst.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 01 minuten en 58 seconden.

  4. 4

    Iedereen die zich daartoe meldt kan bij dit agendapunt de commissie toespreken over een punt dat op de agenda staat (maximaal 5 minuten). Men kan er ook voor kiezen om dit te doen bij aanvang van het betreffende agendapunt. Indien mensen willen meespreken over een agendapunt, dan kan dit na melding bij de commissiegriffier. Men kan zich hiervoor per e-mail of telefonisch aanmelden via j.lommen@leudal.nl of 0475-859022.

    Besluit

    Van het spreekrecht wordt geen gebruik gemaakt.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 02 minuten en 23 seconden

  5. 5

    Bij dit agendapunt kunnen presentaties van ambtenaren en/of derden gegeven worden op verzoek van de commissie of op eigen verzoek, over een thema of onderwerp tot het aandachtsgebied van de commissie behorend, en relevant is voor toekomstige bespreking in de commissie.

  6. 5.a

    Op verzoek van raads- en commissielid Dirk Jimmink. Zijn motivering is bijgevoegd.De oprichtster van Kinderkranten Het Roertje en Os Blaedje zal een korte presentatie verzorgen

    Besluit

    Mw. Drohm van de Kinderkrant houdt op verzoek een presentatie over de kinderkrant en gaat in op de vragen. De presentatie is toegevoegd aan de stukken in iBabs.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 03 minuten en 11 seconden.

  7. 6

    Bij dit agendapunt gaat het om bespreking van een raadsvoorstel met als doel het inwinnen van nadere informatie door het stellen van vragen aan de portefeuillehouder, eventueel bijgestaan door een ambtenaar. Daarnaast geeft de commissie een advies aan het presidium of het voorstel rijp is voor bespreking in de raad, en geeft daarbij zo mogelijk aan of dit kan zonder nadere beraadslagingen.
    In deze vergadering worden de raadsvoorstellen voor de vergadering van 30 september 2025 voor besproken.

  8. 6.a

    Volgens de Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening (Wgs), artikel 2 lid 2, dient de gemeenteraad elke vier jaar een plan vast te stellen dat richting geeft aan de integrale schuldhulpverlening aan de inwoners van haar gemeente. Op het gebied van schuldhulpverlening wordt er regionaal samengewerkt met de gemeenten Maasgouw, Echt-Susteren en Roerdalen. In 2021 is door deze gemeenten het huidige regionale beleidsplan schuldhulpverlening vastgesteld. Dit plan heeft een looptijd van vier jaar.
    Gezien de looptijd van vier jaar, moet er een nieuw beleidsplan worden vastgesteld door de gemeenteraad.

    Besluit

    De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om het raadsvoorstel in de raadsvergadering van 30 september 2025  te bespreken.
    De portefeuillehouder zegt toe de nog openstaande gestelde vragen schriftelijk te beantwoorden.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 37minuten en 56 seconden.

  9. 7

    Indien er stukken aan de commissie worden gericht die bespreking behoeven, volgens de afzender of volgens de commissievoorzitter of commissiegriffier, dan worden die bij dit agendapunt geagendeerd.

  10. 7.a

    Inmiddels is de huidige locatie gekozen als voorkeurslocatie. De commissie is hierover geïnformeerd. De stukken zijn als bijlage toegevoegd.

    Besluit

    De portefeuillehouder licht de stand van zaken toe en gaat kort in op de Raadsinformatiebrief. 
    Hij zegt toe inzicht te verschaffen in het gebruik van het voorbereidingskrediet.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 50 minuten en 44 seconden.

  11. 7.b

    Dit agendapunt is toegevoegd op verzoek van de raadsleden Glessner en Piepers.
    De motivering is bij de stukken gevoegd.

    Besluit

    Mw.Glessner legt kort uit waarom dit agendapunt is geagendeerd. Aanleiding was het rapport van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
    De portefeuillehouder geeft een korte reactie en verwijst daarbij naar de Raadsinformatiebrief. De problematiek heeft de aandacht van het college, en men trekt samen met andere gemeenten op in deze, voor zover de bevoegdheden hiervoor aanwezig zijn. 
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 1 uur, 21 minuten en 09 seconden.

  12. 8

    Enkele weken voor de commissievergaderingen stelt het college een lijst vast met daarop de planning van de raadsvoorstellen. Deze planning wordt ter kennisname aan de commissie voorgelegd.

    Besluit

    De heer Meewis wil graag opgenomen zien voor 2026 de afwikkeling van de financiering basisschool Buggenum.
    De voorraadplanning wordt telkens aangepast en twee weken voor de commissievergadering vastgesteld door het college.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 1 uur, 35 minuten en 49 seconden.

  13. 9

    Dit onderdeel van de agenda is bedoeld voor mededelingen van algemene aard door de voorzitter, commissiegriffier of portefeuillehouder.

    Besluit

    Er zijn geen mededelingen. 
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 1 uur, 38 minuten en 52 seconden.

  14. 10

    De rondvraag is bedoeld om inlichtingen te vragen aan de portefeuillehouder over een onderwerp dat het aandachtsgebied van de commissie betreft. Het kan zijn dat de portefeuillehouder het antwoord niet ter vergadering kan geven, of niet aanwezig is in de vergadering. De vraag wordt dan als raadsvraag uitgezet. De schriftelijke raadsvragenprocedure heeft de voorkeur boven een mondeling gestelde vraag.

    Besluit

    De door de heer Voermans gestelde vragen over het RIEC-rapport worden schriftelijk beantwoord. Deze worden toegevoegd aan de stukken in iBabs bij deze vergadering.
    De heer Parren heeft raadsvragen gesteld over lange wachttijden bij de BSO in verschillende kernen. Hij heeft hierop ook antwoord gehad, maar wil dit nog onder de aandacht van de commissie brengen.
    Mw Glessner vraagt of het college al een financiële doorkijk heeft over de situatie mbt de Mutsaersstichting. De portefeuillehouder meldt dat de situatie complex is. mede door de gang van de Mutsaersstichting naar de kantonrechter. Ook de zuidlimburgse gemeenten willen vooralsnog niet betalen, maar het is de taak van de Rijksoverheid om hierop invloed uit te oefenen middels een inplaatsstelling 
    Voor de videobeelden  klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 1 uur, 39 minuten en 11 seconden.

  15. 11

    Aan het eind van de vergadering zal de voorzitter de vergadering sluiten. Bij commissievergaderingen geldt geen vast slotwoord zoals dat wel is bij raadsvergaderingen.

    Besluit

    De voorzitter dankt de aanwezigen voor hun inbreng en sluit de vergadering om  21:16 uur.  De volgende vergadering is gepland op maandag 20 oktober 2025
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 1 uur, 46 minuten en 10 seconden.