Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering Sociaal

maandag 20 januari 2025

19:30 - 22:38
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
mevrouw C. Piepers
Toelichting

De agenda van de commissie sociaal kent een vaste indeling. Per agendapunt is een korte toelichting gegeven ter duiding van het doel van de agendering.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter zal de vergadering openen. Het betreft een fysieke vergadering in de raadzaal. De vergadering wordt eveneens live uitgezonden via de streamingsdienst companywebcast. De vergadering is te zowel live als achteraf te bekijken via de website van de gemeente.
    Bij commissievergaderingen is er geen vast openingswoord zoals dat wel het geval is bij raadsvergaderingen.

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering om 19:30 uur, heet iedereen van harte welkom en maakt melding van de afwezigheid en de vervanging zoals hierboven aangegeven.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 0 minuten en 03 seconden.

    00:00:03 - 00:00:18 - Ambtenaar 4
    00:00:18 - 00:00:21 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:00:21 - 00:00:22 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:00:22 - 00:00:23 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:00:23 - 00:00:25 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:00:25 - 00:00:26 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:00:26 - 00:02:41 - Cievoorzitter Carole Piepers
  2. 2

    De agenda wordt opgesteld door de commissievoorzitter in samenwerking met de commissiegriffier. Indien een commissielid iets wil agenderen voor de commissie dan doet hij hiertoe een gemotiveerd verzoek via de commissiegriffier, die dit na bespreking met de commissievoorzitter dit onderwerp dan in de eerst mogelijke commissievergadering zal agenderen. De conceptagenda wordt twee weken voor de commissievergadering verzonden. De commissie bepaalt uiteindelijk of een agenda conform het concept wordt vastgesteld. Dit gebeurt bij dit agendapunt.

    Besluit

    De agenda wordt conform het voorliggende concept vastgesteld.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 1 minuten en 18 seconden.

    00:01:18 - 00:02:41 - Cievoorzitter Carole Piepers
  3. 3

    Zo spoedig mogelijk na de vergadering maakt de commissiegriffier een kort zakelijk verslag. De commissieleden en de collegeleden, leden managementteam en de in de vergadering aanwezige ambtenaren worden hiervan in kennis gesteld en kunnen aan de commissiegriffier voorstellen tot wijziging doen. Deze wijzigingen worden meegenomen bij de vaststelling van het verslag in de volgende vergadering. Het verslag van de vergadering van 25 november 2024 van de commissie sociaal ligt thans ter vaststelling voor.

    Besluit

    De besluitenlijst van de vergadering van de commissie van 25-november 2024 wordt conform voorliggend concept vastgesteld. De opgenomen beelden met geluid gemaakt van deze vergadering, de zogenoemde videotulen maken integraal deel uit van deze besluitenlijst.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 1 minuten en 26 seconden.

    00:01:26 - 00:02:41 - Cievoorzitter Carole Piepers
  4. 4

    Iedereen die zich daartoe meldt kan bij dit agendapunt de commissie toespreken over een punt dat op de agenda staat (maximaal 5 minuten). Men kan er ook voor kiezen om dit te doen bij aanvang van het betreffende agendapunt. Indien mensen willen meespreken over een agendapunt, dan kan dit na melding bij de commissiegriffier. Men kan zich hiervoor per e-mail of telefonisch aanmelden via j.lommen@leudal.nl of 0475-859022.

    Besluit

    De heer Arjen Linders zal namens de buurtbewoners voorkeurslocatie nieuwbouw SG Ursula te Horn inspreken bij agendapunt 7.e.
    Zijn inspreekreactie is bij deze besluitenlijst gevoegd.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 1 minuten en 37 seconden.

    00:01:37 - 00:02:41 - Cievoorzitter Carole Piepers
  5. 5

    Bij dit agendapunt gaat het om bespreking van een raadsvoorstel met als doel het inwinnen van nadere informatie door het stellen van vragen aan de portefeuillehouder, eventueel bijgestaan door een ambtenaar. Daarnaast geeft de commissie een advies aan het presidium of het voorstel rijp is voor bespreking in de raad, en geeft daarbij zo mogelijk aan of dit kan zonder nadere beraadslagingen.
    In deze vergadering worden de raadsvoorstellen voor de vergadering van 4 februari 2025 voor besproken.

  6. 5.a

    In het vastgestelde accommodatiebeleid 2020 staat dat de gemeente Leudal een ontwikkelopgave heeft op het gebied van overdekte zwembaden.  De overeenkomsten met Laco Leudal B.V. lopen binnenkort (in 2026 en in 2027) af en er moet een visie op de toekomst  worden gemaakt. Daarbij is de voorwaarde gesteld dat de gemeente Leudal in de toekomst in de exploitatie bijdraagt van één zwembad. Dit kan één van de bestaande zwembaden zijn, maar ook een nieuw zwembad. Daarnaast spelen er ontwikkelingen op recreatiepark de Leistert: zij zijn bezig met een uitbereiding en renovatie van het zwembad en hebben aangegeven – met een bijdrage van de gemeente – het zwembad ook open te stellen voor inwoners, doelgroepen en verenigingen. Buitenzwembad ’t Ligteveld maakt onderdeel uit van de ontwikkelingen op sportpark ’t Maasveld en valt daarmee buiten de scope van de zwembadvisie.

    Besluit

    De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om het raadsvoorstel in de raadsvergadering van 4 februari 2025 te bespreken.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 12 minuten en 19 seconden.

  7. 6

    Indien er stukken aan de commissie worden gericht die bespreking behoeven, volgens de afzender of volgens de commissievoorzitter of commissiegriffier, dan worden die bij dit agendapunt geagendeerd.

  8. 6.a

    De e-mail van 27 nov24 is op verzoek van Mw. Glessner geplaatst op de agenda. De collegemededeling is hieraan toegevoegd.

    Besluit

    De problemen van Pactum spelen met name in andere regio's, niet in Leudal. Het is echter wel één organisatie. De oplossing moet vooral liggen in de verkoop van vastgoed. Vooralsnog is er nog geen geld gevraagd. Pactum werkt zelf aan een herstelplan.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 29 minuten en 54 seconden.

    00:29:54 - 00:30:26 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:30:26 - 00:30:28 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:30:28 - 00:31:49 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:31:49 - 00:31:52 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:31:52 - 00:32:31 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:32:31 - 00:36:28 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:36:28 - 00:37:32 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:37:32 - 00:37:34 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:37:34 - 00:38:01 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:38:01 - 00:38:02 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:38:02 - 00:38:55 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:38:55 - 00:39:07 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:39:07 - 00:40:56 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:40:56 - 00:41:06 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:41:06 - 00:41:26 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:41:26 - 00:41:55 - Cievoorzitter Carole Piepers
  9. 6.b

    Het is een stuk dat een pleidooi bevat voor een transformatie op het gebied van de vastgelopen jeugdzorg. Het stuk bepleit een transformatie die uitgaat van de kracht van de samenleving, van eenvoud en van meer inzet op preventie. Het stuk constateert een disbalans tussen de uitgaven aan de ‘achterkant’ van het stelsel (jeugdzorg) en de uitgaven aan preventie (waaronder de jeugdgezondheidszorg).
    De fractie Progressief Akkoord Leudal vraagt:
    · Is het mogelijk dat in de Commissie Sociaal een aantal aanbevelingen kunnen worden gedaan waarmee ook het beleid van de Gemeente Leudal op dit gebied meer dan tot dusver kan worden omgebogen naar de richting die de bedoelde handreiking aanbeveelt?
    · Is het mogelijk om in de Commissie Sociaal tot een advies te komen waardoor de torenhoge steeds stijgende uitgaven van de gemeente Leudal op het gebied van de Jeugdzorg kunnen worden getemperd?

    Besluit

    De handreiking kent goede aanbevelingen. Leudal voert er al enkele jaren enkele van uit. Het is echter een complexe materie die niet zomaar op te lossen is.
    De bruikbare zaken uit de handleiding zullen worden bestudeerd en daar waar nodig geacht worden meegenomen in nieuwe beleid.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 41 minuten en 32 seconden.

    00:41:32 - 00:41:55 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:41:55 - 00:44:39 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:44:39 - 00:44:43 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:44:43 - 00:46:08 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:46:08 - 00:46:10 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:46:10 - 00:47:12 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:47:12 - 00:52:26 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:52:26 - 00:52:40 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:52:40 - 00:52:42 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:52:42 - 00:53:22 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:53:22 - 00:55:54 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:55:54 - 00:56:10 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:56:10 - 00:56:34 - Cievoorzitter Carole Piepers
  10. 7

    Door de commissie zijn enkele zaken als vaste agendapunten benoemd waarover de commissie graag bij elke vergadering over wil worden bijgepraat. 
    Indien er ontwikkelingen zijn worden die hier gemeld.

  11. 7.a

    In de vergadering van 25 november 2024 is de stand van zaken over gemeenschapshuis de Postkoets besproken. Het zittende bestuur van de Postkoets heeft daarop een reactie gestuurd, welke thans ter bespreking is geagendeerd.

    Besluit

    De stand van zaken wordt besproken. Het resterende geld zal op een derdenrekening worden gestort en samen met het huidige bestuur zal gezocht worden naar een besteding die ten goede moet komen aan de inwoners van Horn, een passende besteding.
    Dit onderwerp zal nog een keer als vast agendapunt worden geagendeerd, en daarna alleen nog als er zaken te melden zijn.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 56 minuten en 22 seconden.

    00:56:22 - 00:56:34 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:56:34 - 00:59:14 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:59:14 - 00:59:48 - Cievoorzitter Carole Piepers
    00:59:48 - 01:01:15 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:01:15 - 01:02:18 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:02:18 - 01:03:32 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:03:32 - 01:08:25 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:08:25 - 01:08:29 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:08:29 - 01:09:53 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:09:53 - 01:10:01 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:10:01 - 01:10:21 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:10:21 - 01:10:46 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:10:46 - 01:12:18 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:12:18 - 01:12:20 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:12:20 - 01:14:00 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:14:00 - 01:14:40 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:14:40 - 01:14:44 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:14:44 - 01:15:10 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:15:10 - 01:15:47 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:15:47 - 01:16:02 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:16:02 - 01:16:05 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:16:05 - 01:16:41 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:16:41 - 01:17:22 - Cievoorzitter Carole Piepers
  12. 7.b

    Op 17dec24 heeft het college per brief laten weten wat de vervolgstappen zijn. Deze brief ligt thans ter bespreking voor.

    Besluit

    De wethouder gaat kort in op de stand van zaken en legt daarbij de volgende te nemen stappen uit zoals deze ook zijn verwoord in de collegemededeling van 17 december 2024. Voor de zomer  2025 zullen  nog een drietal notities aan de raad/commissie worden gezonden.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 1uur, 17 minuten en 07 seconden.

    01:17:07 - 01:17:22 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:17:22 - 01:20:16 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:20:16 - 01:20:25 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:20:25 - 01:21:42 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:21:42 - 01:23:48 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:23:48 - 01:24:06 - Cievoorzitter Carole Piepers
  13. 7.c

    Op het moment van verzenden van deze agenda zijn er geen ontwikkelingen te melden. De reguliere nieuwsbrief van december 2024 is bijgevoegd ter kennisname

    Besluit

    De wethouder meldt dat de voorbereidingen voor de bouw ziujn begonnen, en meldt dat de eigenlijke bouw voor de zomer 2025 start, waarna naar verwachting de school open kan gaan bij aanvang van het schooljaar 2026-2027.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 1 uur, 23minuten en 58 seconden.

    01:23:58 - 01:24:06 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:24:06 - 01:24:55 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:24:55 - 01:25:11 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:25:11 - 01:25:42 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:25:42 - 01:26:07 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:26:07 - 01:26:24 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:26:24 - 01:26:59 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:26:59 - 01:27:01 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:27:01 - 01:27:26 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:27:26 - 01:27:38 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:27:38 - 01:28:11 - Cievoorzitter Carole Piepers
  14. 7.d

    Op het moment van verzenden van deze agenda zijn er geen ontwikkelingen te melden.

    Besluit

    De wethouder meldt dat op dit moment wordt uitgegaan van een benodigd budget van 2,3 miljoen euro. Dit wordt in maart/april aan de raad voorgelegd. Voor Jong Nederland zijn er 2 scenario's. Of in het gemeenschapshuis zelf (met "aangeklede" zeecontainers), of een blokhut op het parkeerterrein nabij de voetbalclub. Deze keuzes hebben uiteraard invloed op de hoogte van de kosten.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 1 uur, 27 minuten en 52 seconden.

    01:27:52 - 01:28:11 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:28:11 - 01:28:15 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:28:15 - 01:28:17 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:28:17 - 01:28:22 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:28:22 - 01:31:51 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:31:51 - 01:31:56 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:31:56 - 01:32:13 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:32:13 - 01:32:14 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:32:14 - 01:33:26 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:33:26 - 01:34:10 - Cievoorzitter Carole Piepers
  15. 7.e

    Op  10 december 2024 heeft de gemeenteraad een keuzevolgorde  gemaakt ten aanzien van de nieuwbouw van Scholengemeenschap Ursula te Horn.
    Een e-mail van de bewoners van de Beegderweg en Sportlaan van 7 december 2024 is hierbij besproken.
    Op 23 december 2024 hebben de bewoners opnieuw een brief gestuurd aan de commissie sociaal, welke thans voor bespreking is geagendeerd.

    Besluit

    De heer Linders spreekt in namens de buurtbewoners van de voorkeurslocatie nieuwebouw SG Ursula. Zijn bijdrage is bijgevoegd bij de besluitenlijst.
    Er zijn nog veel vragen die leven bij zowel de bewoners als bij de leden van de commissie.
    De wethouder herhaalt zijn woorden die ook zijn uitgesproken tijdens de raadsvergadering ban 10 december 2024, en beaamt dat de communicatie niet goed is gegaan. Dit zal bij het verdere project zijn aandacht krijgen. Er moet nog veel onderzoek gedaan worden voordat de voorkeurslocatie ook daadwerkelijk de locatie wordt, of dat overgegaan wordt naar de 2e voorkeurslocatie, de huidige locatie van de school. Alle partijen zullen hierin worden meegenomen.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 1 uur, 33 minuten en 37 seconden.

    01:33:37 - 01:34:10 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:34:10 - 01:42:08 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:42:08 - 01:43:35 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:43:35 - 01:44:51 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:44:51 - 01:45:25 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:45:25 - 01:46:27 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:46:27 - 01:48:03 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:48:03 - 01:48:55 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:48:55 - 01:51:56 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:51:56 - 01:52:51 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:52:51 - 01:55:37 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:55:37 - 01:55:59 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:55:59 - 01:56:27 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:56:27 - 01:57:06 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:57:06 - 01:58:16 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:58:16 - 01:58:39 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:58:39 - 01:59:24 - Cievoorzitter Carole Piepers
    01:59:24 - 02:01:53 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:01:53 - 02:03:16 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:03:16 - 02:12:16 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:12:16 - 02:12:21 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:12:21 - 02:12:50 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:12:50 - 02:12:54 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:12:54 - 02:13:25 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:13:25 - 02:13:26 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:13:26 - 02:13:27 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:13:27 - 02:14:00 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:14:00 - 02:14:05 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:14:05 - 02:14:46 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:14:46 - 02:14:49 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:14:49 - 02:16:29 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:16:29 - 02:16:46 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:16:46 - 02:16:49 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:16:49 - 02:17:12 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:17:12 - 02:17:14 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:17:14 - 02:18:02 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:18:02 - 02:18:08 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:18:08 - 02:20:00 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:20:00 - 02:20:04 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:20:04 - 02:20:25 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:20:25 - 02:20:48 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:20:48 - 02:20:50 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:20:50 - 02:20:51 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:20:51 - 02:21:24 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:21:24 - 02:22:10 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:22:10 - 02:22:12 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:22:12 - 02:22:54 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:22:54 - 02:23:16 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:23:16 - 02:23:34 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:23:34 - 02:23:36 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:23:36 - 02:23:44 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:23:44 - 02:23:50 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:23:50 - 02:24:01 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:24:01 - 02:24:15 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:24:15 - 02:24:18 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:24:18 - 02:24:47 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:24:47 - 02:25:39 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:25:39 - 02:25:53 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:25:53 - 02:26:11 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:26:11 - 02:26:44 - Cievoorzitter Carole Piepers
  16. 7.f

    De wethouder die de portefeuille sociale zaken / wmo of andere zorggerelateerde zaken onder zich heeft verzamelt diverse onderwerpen als nieuwsbrief van de wethouder.
    De wethouder met Kunst en cultuur in zijn portefeuille brengt eveneens een nieuwsbrief uit met actualiteiten op dit terrein.
    Zaken uit deze nieuwsbrieven zijn ter kennisname. Er kunnen wel vragen gesteld worden tijdens de vergadering.
    Voor deze vergadering zijn er op het moment van verzenden van deze agenda geen nieuwsbrieven binnengekomen.

    Besluit

    Voor deze vergadering is er geen nieuwsbrief. Deze zal wel de volgende vergadering geagendeerd kunnen worden.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 2 uur, 26 minuten en 31 seconden.

    02:26:18 - 02:26:44 - Cievoorzitter Carole Piepers
  17. 8

    Enkele weken voor de commissievergaderingen stelt het college een lijst vast met daarop de planning van de raadsvoorstellen. Deze planning wordt ter kennisname aan de commissie voorgelegd.

    Besluit

    De commissie vraagt of er meer concretere data in de voorraadplanning genoemd kunnen worden.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 2 uur, 26 minuten en 31 seconden.

    02:26:31 - 02:26:44 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:26:44 - 02:27:07 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:27:07 - 02:27:19 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:27:19 - 02:27:28 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:27:28 - 02:28:00 - Cievoorzitter Carole Piepers
  18. 9

    Dit onderdeel van de agenda is bedoeld voor mededelingen van algemene aard door de voorzitter, commissiegriffier of portefeuillehouder.
    De rondvraag is bedoeld om inlichtingen te vragen aan de portefeuillehouder over een onderwerp dat het aandachtsgebied van de commissie betreft. Het kan zijn dat de portefeuillehouder het antwoord niet ter vergadering kan geven, of niet aanwezig is in de vergadering. De vraag wordt dan als raadsvraag uitgezet. De schriftelijke raadsvragenprocedure heeft de voorkeur boven een mondeling gestelde vraag.

    Besluit

    De heer van Helden meldt de komst van een collegemededeling over de MGR, kort voor de bijeenkomst die gehouden wordt in Roermond en Venlo op 28 en 29 januari, en waarvoor de raads- en commissieleden zich kunnen aanmelden. Digitale deelname is ook mogelijk.
    Op de vraag van de heer Janssen meldt wethouder van Helden, mede namens wethouder Graef de stand van zaken met betrekking tot de plannen van Mariabosch, en verwijst daarbij naar een uitspraak van de rechtbank op 19 februari 2025 over het al dan niet kunnen/moeten handhaven van het middengedeelte van het voormalig klooster.
    De vraag van de heer Janssen over het aantal bijstandsgerechtigden en de maatregelen hiervoor zal schriftelijk worden beantwoord.
    De heer Parren vraagt of de gemeente iets geregeld heeft voor statushouders nu het COA geen toeslagen meer voor hen aanvraagt. Deze vraag zal als raadsvraag worden uitgezet.
    Voor de videobeelden : klik hier op hyperlink, klik op “start nu” en stel onderin de monitor de tijd in op 0 uur, 1 minuten en 15 seconden.

    02:27:44 - 02:28:00 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:28:00 - 02:28:20 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:28:20 - 02:28:39 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:28:39 - 02:28:41 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:28:41 - 02:29:06 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:29:06 - 02:29:21 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:29:21 - 02:31:44 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:31:44 - 02:32:02 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:32:02 - 02:32:14 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:32:14 - 02:37:19 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:37:19 - 02:38:16 - Cievoorzitter Carole Piepers
    02:38:16 - 02:38:49 - Cievoorzitter Carole Piepers
  19. 10

    Aan het eind van de vergadering zal de voorzitter de vergadering sluiten. Bij commissievergaderingen geldt geen vast slotwoord zoals dat wel is bij raadsvergaderingen.
    De volgende vergadering van de commissie sociaal is op 24 februari 2025.

    Besluit

    De voorzitter dankt de aanwezigen voor hun inbreng en sluit de vergadering om 22:38 uur. De volgende vergadering is gepland op maandag 24 februari 2025.

    02:38:32 - 02:38:49 - Cievoorzitter Carole Piepers