Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering Bestuur en middelen

woensdag 14 september 2022

19:30 - 21:26
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
de heer L. Linssen
Toelichting

De agenda van de commissie bestuur en middelen kent een vaste indeling. Per agendapunt is een korte toelichting gegeven ter duiding van het doel van de agendering.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter zal de vergadering openen. Het betreft een fysieke vergadering in de raadzaal. De vergadering wordt eveneens live uitgezonden via de streamingsdienst companywebcast. De vergadering is te zowel live als achteraf te bekijken via de website van de gemeente.
    Bij commissievergaderingen is er geen vast openingswoord zoals dat wel het geval is bij raadsvergaderingen.

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering om 19:30 uur en maakt melding van de volgende afwezigen:
    Maan Hermans (Ronduit Open), er is geen vervanging
    Christianne Visser (Samen Verder) wordt vervangen door Charelle Petit, Jannita Schreurs (Samen Verder) wordt vervangen door Hen Sleven. Michelle Keltjens (D66) wordt vervangen door Leo Schouten. Jeanine van de Kruijs (CDA) wordt vervangen door Peter van Melick, Bauke Stappers (CDA) wordt niet vervangen.

    00:00:03 - 00:00:43 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:00:43 - 00:01:10 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:01:10 - 00:02:16 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:02:16 - 00:02:45 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:02:45 - 00:03:08 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:03:08 - 00:03:09 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:03:09 - 00:04:02 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
  2. 2

    De agenda wordt opgesteld door de commissievoorzitter in samenwerking met de commissiegriffier. Indien een commissielid iets wil agenderen voor de commissie dan doet hij hiertoe een gemotiveerd verzoek via de commissiegriffier, die dit na bespreking met de commissievoorzitter dit onderwerp dan in de eerst mogelijke commissievergadering zal agenderen. De conceptagenda wordt twee weken voor de commissievergadering verzonden. De commissie bepaalt uiteindelijk of een agenda conform het concept wordt vastgesteld. Dit gebeurt bij dit agendapunt.

    Besluit

    De agenda wordt conform concept vastgesteld

  3. 3

    Zo spoedig mogelijk na de vergadering maakt de commissiegriffier een kort zakelijk verslag. De commissieleden en de collegeleden, leden managementteam en de in de vergadering aanwezige ambtenaren worden hiervan in kennis gesteld en kunnen aan de commissiegriffier voorstellen tot wijziging doen. Deze wijzigingen worden meegenomen bij de vaststelling van het verslag in de volgende vergadering. Het verslag van de vergadering van 22 juni 2022 van de commissie bestuur en middelen ligt thans ter vaststelling voor.

    Besluit

    De besluitenlijst van 22 juni 2022 wordt conform concept vastgesteld

  4. 4

    Iedereen die zich daartoe meldt kan bij dit agendapunt de commissie toespreken over een punt dat op de agenda staat (maximaal 5 minuten). Men kan er ook voor kiezen om dit te doen bij aanvang van het betreffende agendapunt. Indien mensen willen meespreken over een agendapunt, dan kan dit na melding bij de commissiegriffier. Men kan zich hiervoor per e-mail of telefonisch aanmelden.
    j.lommen@leudal.nl of 0475-859022.

    Besluit

    Er zijn geen mensen aangemeld voor het spreekrecht

  5. 5

    Bij dit agendapunt kunnen presentaties van ambtenaren en/of derden gegeven worden op verzoek van de commissie of op eigen verzoek, over een thema of onderwerp tot het aandachtsgebied van de commissie behorend, en relevant is voor toekomstige bespreking in de commissie.

    Besluit

    In deze vergadering zijn er geen presentaties

  6. 6

    Bij dit agendapunt gaat het om bespreking van een raadsvoorstel met als doel het inwinnen van nadere informatie door het stellen van vragen aan de portefeuillehouder, eventueel bijgestaan door een ambtenaar. Daarnaast geeft de commissie een advies aan het presidium of het voorstel rijp is voor bespreking in de raad, en geeft daarbij zo mogelijk aan of dit kan zonder nadere beraadslagingen.
    In deze vergadering worden de raadsvoorstellen voor de vergadering van  27 september 2022 voor besproken.

  7. 6.a

    Het Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling  Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (RUD LN) biedt de concept jaarstukken 2021 en Ontwerpbegroting 2023 en meerjarenbegroting 2024-2026 van de RUD LN aan. De Raad wordt uitgenodigd om hun zienswijze over de ontwerpbegroting 2023 aan het Dagelijks Bestuur van de GR RUD Limburg Noord kenbaar te maken. De jaarstukken 2021 zijn ter kennisname toegevoegd.
    Deze ontwerpbegroting is een beleid neutrale begroting. In kwartaal 4 van dit jaar zal een aangepaste begroting worden aangeboden, met daarin de doorontwikkeling van de RUD verwerkt. Over deze doorontwikkeling (houtskoolschets) bent u reeds eerder geïnformeerd via een raadsinformatiebrief.

    Besluit

    De heer Meewis zegt te willen wachten met het indienen van een zienswijze totdat het moment dat de begrotingzal worden aangepast in het 4e kwartaal.. De fractie Ronduit Open wil dit voorstel bespreken in de raadsvergadering, om na overleg met de fractie alsnog een zienswijze in te dienen.
    De heer van den Kerkhof verzoekt of iemand van het RUD bij een volgende vergadering aanwezig kan zijn om een toelichting te geven op de werkwijze en de organisatie.


    De commissie acht het voorstel rijp voor bespreking in de raadsvergadering van 27 september 2022.

    00:03:11 - 00:04:02 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:04:02 - 00:05:02 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:05:02 - 00:05:29 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:05:29 - 00:07:31 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:07:31 - 00:07:32 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:07:32 - 00:07:35 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:07:35 - 00:11:40 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
  8. 6.b

    Op 1 juni is de meicirculaire 2022 gepubliceerd door het ministerie van Binnenlandse Zaken. De meicirculaire geeft een vertaling van de Voorjaarsnota van het Rijk. Deze meicirculaire is anders dan normaal omdat deze keer ook het nieuwe verdeelstelsel is verwerkt. Hoofddoel van het nieuwe verdeelstelsel is het eenvoudig en uitlegbaar maken en een betere aansluiting bij de noodzakelijke kosten die gemeenten maken. Er zijn nieuwe maatstaven opgesteld en er zijn maatstaven verwijderd, de
    uitkeringsfactor is bijgesteld en een deel van de integratie-uitkeringen zijn opgegaan in de algemene uitkering. Hierdoor is het aantal maatstaven gehalveerd en is de indeling globaler gemaakt. Daarnaast is er de reguliere doorwerking van het accres tot en met 2025. Vanaf 2026 wordt een nieuwe methode gehanteerd. Hier komt nog nadere besluitvorming over, maar is wel al in de cijfers verwerkt. Voor zover dit mogelijk is zal hierna dieper worden ingegaan op verschillende belangrijke zaken. Door de
    nieuwe verdeelsystematiek zullen sommige zaken gezamenlijk worden toegelicht. Dit voorstel licht eerst de belangrijkste zaken op landelijk niveau toe en vervolgens maakt het de vertaalslag naar de lokale situatie van Leudal. Daarna wordt per punt de voorgestelde verwerking weergegeven en het resultaat van de circulaire dat resteert na deze verwerking wordt conform bestaande uitganspunten toegevoegd aan het begrotingssaldo.

    Besluiten

    De commissie acht het voorstel rijp voor bespreking in de raadsvergadering van 27 september 2022. Wat de commissie betreft kan dit per hamerslag worden afgehandeld.

    De heer Schouten merkt op dat er in het raadsvoorstel veel moeilijke termen en afkortingen staan, zonder dat die nader worden uitgelegd. In het collegevoorstel staan die wel. De wethouder merkt op dat er nog wijzigingen zijn doorgevoerd in het raadsvoorstel, bedoeld ter verduidelijking, maar dat daardoor andere zaken zijn weggevallen. Het verontschuldigt zich hiervoor.
    De heer Schouten vraagt naar de stand van zaken rondom de uitbetaling van de energietoeslag.
    De volgende aantallen worden doorgegeven.:
    Aanvragers (mensen die niet bij de gemeente bekend zijn en die zelf een aanvraag hebben ingediend): totaal 706: Toekenningen: 519
    Afwijzingen: 180 (meestal omdat men teveel inkomen heeft)
    Niet in behandeling: 7 (Deze mensen hebben de aanvraag wel ingediend maar niet de stukken bijgeleverd die nodig zijn voor de beoordeling en dat ook na en aanmaning daarover niet gedaan).
    Ambtshalve verstrekkingen (mensen bij gemeente bekend vanwege uitkering of bijz. bijstand, deze hebben niet zelf hoeven aanvragen maar krijgen de bijdrage via een verkorte procedure ):Toekenningen: 373
    Verder zijn er op dit moment nog 45 aanvragen in behandeling.
    Het gaat om ongeveer €1.300,00 per huishouden.
    De heer van der Stappen vraagt aandacht om de te werven BOA's te recruteren uit de groep mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, en uit mensen die lokaal bekend zijn.
    De wethouder vindt dit een goed idee. Hij memoreert dat het Mensontwikkelbedrijf wellicht hiervoor geschikte mensen heeft.
    De heer Meewis vraagt of de bedragen van de uitvoeringskosten klimaatakkoord niet beter aan een afzonderlijke reserve moeten worden toegevoegd.
    De heer van Ham antwoordt dat dit gebeurt conform de afgesproken en al jaren gehanteerde werkwijze.
    De heer Meewis vraagt naar de uitvoering van de opvang Oekraïnse vluchtelingen in relatie tot de Rijksvergoedingen. De heer van Helden antwoordt dat er uitvoering an gegeven wordt, dat er ongeveer 1miljoen beschikbaar is, maar dat de regeling nog niet is vastgesteld.
    De commissie acht het voorstel bespreekrijp voor de raadwsvergadering van 27 september 2022. Wat de commissie betreft kan dit per hamerslag worden afgehandeld.

    00:10:55 - 00:11:40 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:11:40 - 00:11:53 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:11:53 - 00:11:54 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:11:54 - 00:12:40 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:12:40 - 00:12:43 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:12:43 - 00:12:46 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:12:46 - 00:12:47 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:12:47 - 00:12:57 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:12:57 - 00:12:58 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:12:58 - 00:13:58 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:13:58 - 00:14:13 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:14:13 - 00:14:16 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:14:16 - 00:14:49 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:14:49 - 00:15:15 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:15:15 - 00:15:16 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:15:16 - 00:15:49 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:15:49 - 00:16:24 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:16:24 - 00:16:40 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:16:40 - 00:16:41 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:16:41 - 00:16:42 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:16:42 - 00:17:02 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:17:02 - 00:17:44 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:17:44 - 00:18:51 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:18:51 - 00:21:25 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
  9. 6.c

    Gelet op de samenkomst van de meicirculaire 2022, het coalitieakkoord 2022-2026 ‘Samen bouwen aan Leudal’ en de strategische visie is door het college besloten een zomernota op te stellen. In diverse samenstellingen is gewerkt aan de totstandkoming van de zomernota. Hierbij is gewerkt met het formuleren van thema’s, effecten en doelen voor de gemeente Leudal. Het gehele proces heeft geleid tot de nu in concept voorliggende zomernota 2023 – 2026 inclusief financiële effecten.

    Besluit

    Wethouder Graef geeft een toelichting op het proces van de zomernota. De nota legt een claim op uitbreiding van de formatie, nodig voor "achterstallig onderhoud", en om de nieuwe ambities van het college waar te kunnen maken. Het is een document op hoofdlijnen, niet alle documenten staan er expliciet in genoemd, maar zijn verweven in de tekst. Bij de begroting zullen alle programma's worden beschreven. De heer Sleven mist enkele zaken in de zomernota, zoals verduurzaming gemeenschapsaccommodaties. Ook staan er veel PM posten in, die hij graag meer concreet zou zien. Ook de bedragen voor de Samenwerking Midden Limburg worden gemist.
    Hij vindt ook dat de zogenoemde groene BOA's waarvoor de gemeente kiest, ook een zorg van de Provincie zijn, en van de eigenaren van de gronden zelf. Ook de grote opgaven van het sociale domein worden gemist in de zomernota, maar de heer Sleven verwacht dat dit zaken zijn die in de begroting terugkomen.
    Wethouder van Helden antwoordt dat er toch bewust is gekozen voor PM-posten, om
    Er is voor sommige zaken nog geen beleid, en daarom zijn de kosten nog niet inzichtelijk. Dit komt waarschijnlijk in het voorjaar 2023. Naar verwachting zijn de Rijksinkomsten veel hoger de komende jaren, maar er is nog onduidelijkheid over het accress. Er worden pas bedragen genoemd nadat er duidelijkheid is via de circulaires. Als je de PM posten weglaat, dan gaan deze posten een eigen leven leiden. Dat willen we voorkomen. Als je de posten weglaat, dan geef je de raad een verkeerd risicoprofiel, en ook dat is onwenselijk.
    De heer Schouten vraagt of de Jongerenwerker wel in staat is om de lichte zorg te bieden die genoemd is in de zomernota. Hij vraagt zich af hoe dit past in het functieprofiel.
    |Ook de overdracht van de woonwagenlocaties aan de woningbouwverenigingen zal meer kosten dan het nu geraamde bedrag van 350.000,00. De wethouder antwoordt hierop dat dit een langjarig traject zal zijn, en dat dan meer duidelijk wordt over de omvang van het bedrag. Dit zal inderdaad enkele miljoenen kunnen zijn.
    De heer Graef meldt dat er binnenkort diverse voorstellen zullen zijn op het gebied van energietransitie. Hij verwijst ook naar de mogelijkheid die de inwoners hebben om gratis advies te vragen aan het energie advies centrum te Roggel.
    Voor het Sociaal Domein wordt een uitbreiding van 4 fte gevraagd. Dit is met name nodig voor de toenemende vraag op het gebied van de Wmo, en drie personen voor beleid om de besparingen op dit terrein mogelijk te maken. Daarnaast zal ook kritisch gekeken worden naar de kosten baten van het regionale beleid. Hieraan wordt veel betaald, maar wat komt er voor terug voor de gemeente.
    De voorstellen voor uitbreiding van de personele capaciteit zijn afkomstig van het management, en beoordeeld (globaal) door het college.
    Ook voor (hoog)water gerelateerde zaken is specialistische formatie nodig, howel niet expliciet in de zomernota als zodanig genoemd.
    Volgens de heer Meewis ontbreekt een lange termijn visie, omdat Leudal in 2026, na de herverdeling en reorganisatie van het gemeentefonds een nadeelgemeente wordt. De wethouder antwoordt dat hiermee wel rekening is gehouden door in 2025 niet meer uit te geven dan in 2024.  Er zijn nog te veel onzekerheden om hierover meer concreet te zijn.
    De onbeantwoorde vragen zullen schriftelijk worden beantwoord.
    De commissie acht dit voorstel rijp voor bespreking in de raadsvergadering van 27 september 2022.

    00:19:22 - 00:21:25 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:21:25 - 00:21:54 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:21:54 - 00:22:41 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:22:41 - 00:22:42 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:22:42 - 00:22:45 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:22:45 - 00:27:29 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:27:29 - 00:30:13 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:30:13 - 00:30:48 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:30:48 - 00:33:11 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:33:11 - 00:36:15 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:36:15 - 00:36:16 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:36:16 - 00:37:14 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:37:14 - 00:37:28 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:37:28 - 00:41:33 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:41:33 - 00:41:34 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:41:34 - 00:41:39 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:41:39 - 00:41:58 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:41:58 - 00:42:05 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:42:05 - 00:49:28 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:49:28 - 00:49:50 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:49:50 - 00:49:51 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:49:51 - 00:51:13 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:51:13 - 00:51:26 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:51:26 - 00:52:47 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:52:47 - 00:52:55 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:52:55 - 00:53:06 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:53:06 - 00:53:19 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:53:19 - 00:54:06 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:54:06 - 00:56:12 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:56:12 - 00:56:37 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:56:37 - 00:56:43 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:56:43 - 00:57:42 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:57:42 - 00:57:58 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:57:58 - 00:57:59 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:57:59 - 00:58:04 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:58:04 - 00:58:31 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:58:31 - 00:58:45 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:58:45 - 00:59:09 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
  10. 6.d

    In het kader van het organisatie breed vervoersplan, vastgesteld door het college op 17 maart 2021, heeft aanbesteding plaatsgevonden van bedrijfswagens voor medewerkers van de teams VTH en Ruimtelijk Beheer. Met het oog op duurzaamheid, wat ook als speerpunt is genoemd in dit gemeentelijk vervoersplan, is waar mogelijk gekozen voor elektrisch aangedreven bedrijfswagens. Om de bedrijfswagens op te laden zijn laadpalen nodig. In de nadere toekomst zullen ook voor andere organisatieonderdelen elektrische bedrijfswagens aangeschaft worden die gebruik maken van de laadpalen. Vooruitlopend op deze ontwikkelingen wordt nu gekozen voor een wat ruimere aanschaf van laad palen vanwege minder werkzaamheden en kostenbesparing met het oog op plaatsing of aanpassing van het laadpalennetwerk in de komende jaren. Het restantkrediet vervanging werkmaterieel 2019 wordt hiertoe omgevormd naar een investeringskrediet voor laadpalen.

    Besluit

    De heer Meewis mist een maximaal kredietbedrag in het raadsvoorstel.
    Dit zal worden gecorrigeerd.
    De heer Sleven vraagt aandacht voor plaatsing van laadpalen in de kleine kernen.
    De commissie acht het voorstel rijp voor bespreking in de raadsvergadering van 27 september 2022. Wat de commissie betreft kan dit per hamerslag worden afgehandeld.

    00:59:03 - 00:59:09 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:59:09 - 00:59:53 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:59:53 - 00:59:58 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    00:59:58 - 01:00:12 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:00:12 - 01:00:26 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:00:26 - 01:01:23 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:01:23 - 01:01:39 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:01:39 - 01:01:47 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:01:47 - 01:02:01 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:02:01 - 01:02:02 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:02:02 - 01:02:22 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
  11. 7

    Ingekomen post voor de gemeenteraad wordt met een afdoeningsadvies van de griffier op de lijst ingekomen of nagekomen stukken geplaatst. Raadsleden kunnen in de raadsvergadering dan verzoeken om doorzending van een ingekomen stuk naar een commissie ter bespreking. Zij dienen dit verzoek te laten volgen door een motivering voor de bespreking.
    Bij dit agendapunt worden deze stukken geagendeerd, vergezeld van de motivering, eventueel aangevuld met achtergrondinformatie.
    Voor deze vergadering zijn er geen stukken doorgestuurd ter bespreking in de commissie bestuur en middelen

    Besluit

    Er zijn geen stukken doorgezonden door de gemeenteraad voor bespreking in deze commissievergadering.

    01:02:06 - 01:02:22 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
  12. 8.a

    Indien er stukken aan de commissie worden gericht die bespreking behoeven, volgens de afzender of volgens de commissievoorzitter of commissiegriffier, dan worden die bij dit agendapunt geagendeerd.

    Besluit

    Voor deze vergadering zijn geen stukken ter bespreking binnengekomen

    01:02:18 - 01:02:22 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:02:22 - 01:03:28 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
  13. 8.b

    Indien er stukken aan de commissie worden gericht die louter zijn gestuurd ter kennisname, dan worden die bij dit agendapunt geagendeerd.
    Bespreking kan, indien dit kenbaar wordt gemaakt. Indien een commissielid dit wenst te bespreken, dan is het wenselijk om dit vooraf kenbaar te maken, zodat tijdens de vergadering een antwoord gegeven kan worden.

    Besluit

    Ten aanzien van het Sociaal Jaarverslag wordt opgemerkt dat er meer aandacht moet komen in het verslag voor de diversiteit en inclusiviteit van de samenstelling van de formatie.
    Verder wordt gevraagd of het verslag van de OR ook deel uit maakt van het jaarverslag, en naar de mening van de OR over het jaarverslag.
    Geantwoord wordt dat de OR een eigen jaarverslag uitbrengt.


    De heer Meewis vraagt wanneer er een evaluatie komt over de gemeentepagina in HALLO-magazine. Dit zal voor de zomervakantie 2023 plaatsvinden.
    Over de overige stukken zijn geen opmerkingen.

    01:03:22 - 01:03:28 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:03:28 - 01:03:53 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:03:53 - 01:05:07 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:05:07 - 01:05:19 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:05:19 - 01:05:41 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:05:41 - 01:05:44 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:05:44 - 01:06:06 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:06:06 - 01:07:36 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:07:36 - 01:08:02 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:08:02 - 01:08:28 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:08:28 - 01:08:38 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:08:38 - 01:08:46 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:08:46 - 01:09:33 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:09:33 - 01:09:34 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:09:34 - 01:09:56 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:09:56 - 01:10:04 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:10:04 - 01:10:30 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:10:30 - 01:11:43 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
  14. 9

    Na de gemeenteraadsverkiezingen zijn inmiddels de nieuwe commissievoorzitters benoemd. De commissie moet nu iemand aanwijzen die bij verhindering van de voorzitter als technisch voorzitter optreedt tijdens de vergaderingen. Dit hoeft geen raadslid te zijn. Een waarnemend voorzitter mag aan de beraadslagingen deelnemen.

    Besluit

    De heer Schouten stelt zich, hoewel geen lid van de commissie bij gebrek aan kandidaten beschikbaar als waarnemend commissievoorzitter. Deze kandidaatstelling wordt met applaus bekrachtigd.

    01:10:43 - 01:11:43 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:11:43 - 01:11:53 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:11:53 - 01:12:53 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:12:53 - 01:13:01 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:13:01 - 01:13:29 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:13:29 - 01:13:32 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:13:32 - 01:14:37 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
  15. 10

    Voorraadplanning raadsvoorstellen
    Enkele weken voor de commissievergaderingen stelt het college een lijst vast met daarop de planning van de raadsvoorstellen. Deze planning wordt ter kennisname aan de commissie voorgelegd.

    Besluit

    Er zijn geen opmerkingen ten aanzien van de planning raadsvoorstellen

    01:10:42 - 01:11:43 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:11:43 - 01:11:53 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:11:53 - 01:12:53 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:12:53 - 01:13:01 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:13:01 - 01:13:29 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:13:29 - 01:13:32 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
    01:13:32 - 01:14:37 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
  16. 11

    Dit onderdeel van de agenda is bedoeld voor mededelingen van algemene aard door de voorzitter, commissiegriffier of portefeuillehouder.
    De rondvraag is bedoeld om inlichtingen te vragen aan de portefeuillehouder over een onderwerp dat het aandachtsgebied van de commissie betreft. Het kan zijn dat de portefeuillehouder het antwoord niet ter vergadering kan geven, of niet aanwezig is in de vergadering. De vraag wordt dan als raadsvraag uitgezet. De schriftelijke raadsvragenprocedure heeft de voorkeur boven een mondeling gestelde vraag.

    Besluit

    Er zijn geen mededelingen en er is niemand die gebruik maakt van de rondvraag

    01:14:07 - 01:14:37 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter
  17. 12

    Aan het eind van de vergadering zal de voorzitter de vergadering sluiten. Bij commissievergaderingen geldt geen vast slotwoord zoals dat wel is bij raadsvergaderingen.

    Besluit

    De voorzitter sluit om 20:45 uur onder dankzegging voor de geleverde inbreng de vergadering. De volgende vergadering is op woensdag 19 oktober 2022. Een extra vergadering van de commissie bestuur en middelen over de begroting 2023-2026 is op donderdag 20 oktober 2022.

    01:14:10 - 01:14:37 - Commissievoorzitter Commissievoorzitter