- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- De heer J. Raemakers
Uitzending
Agendapunten
-
1
De voorzitter zal de vergadering openen. Het betreft een fysieke vergadering in de raadzaal. De vergadering wordt eveneens live uitgezonden via de streamingsdienst Company Webcast. De vergadering is zowel live als achteraf te bekijken via de website van de gemeente Leudal.
-
2
De agenda wordt opgesteld door de commissievoorzitter in samenwerking met de commissiegriffier. Indien een commissielid iets wil agenderen voor de commissie dan doet hij hiertoe een gemotiveerd verzoek via de commissiegriffier. Na bespreking met de commissievoorzitter kan dit onderwerp in de volgende commissievergadering worden geagendeerd. De conceptagenda wordt twee weken voor de commissievergadering verzonden. De commissie bepaalt uiteindelijk of een agenda conform het concept wordt vastgesteld. Dit gebeurt bij dit agendapunt.
Bijlagen
-
3
Zo spoedig mogelijk na de vergadering maakt de commissiegriffier een kort zakelijk verslag. De commissieleden, collegeleden, leden van het managementteam en de in de vergadering aanwezige ambtenaren worden hiervan in kennis gesteld en kunnen aan de commissiegriffier voorstellen tot wijziging doen. Deze wijzigingen worden meegenomen bij de vaststelling van het verslag in de volgende vergadering. Het verslag van de vergadering van 21 oktober 2025 van de commissie Fysiek ligt thans ter vaststelling voor.
Bijlagen
-
4
Iedereen die zich daartoe meldt kan bij dit agendapunt de commissie toespreken over een punt dat op de agenda staat (maximaal 5 minuten). Men kan er ook voor kiezen om dit te doen bij aanvang van het betreffende agendapunt. Indien mensen willen meespreken over een agendapunt, dan kan dit na melding bij de commissiegriffier. Men kan zich hiervoor per e-mail of telefonisch aanmelden via: f.simons@leudal.nl of 06 - 82 51 30 03
-
5
Bij dit agendapunt gaat het om bespreking van een raadsvoorstel met als doel het inwinnen van nadere informatie door het stellen van vragen aan de portefeuillehouder, eventueel bijgestaan door een ambtenaar. Daarnaast geeft de commissie een advies aan het presidium of het voorstel rijp is voor bespreking in de raad, en geeft daarbij zo mogelijk aan of dit kan zonder nadere beraadslagingen.
In deze vergadering worden de raadsvoorstellen voor de vergadering van 9 december 2025 voor besproken. -
5.a
Aan het begin van dit agendapunt wordt een korte presentatie/toelichting gegeven op het doorlopen van het proces (van de afgelopen jaren), de inhoud van de ingekomen zienswijzen (>100 zienswijzen ontvangen), de verwerking daarvan en de aanpassingen van Omgevingsvisie ten opzichte van het ontwerp (de argumenten daarvoor). De bedoeling hiervan is een nadere duiding te geven van de stukken.
De presentatie zal worden gegeven door Nicole Gerards en/of Sabine de Jong
De gemeente Leudal heeft een ontwerp Omgevingsvisie gemaakt met plannen voor de toekomst van de leefomgeving tot 2040. Deze visie lag ter inzage van december 2024 tot februari 2025. Iedereen kon reageren, en dat is ook gebeurd: er kwamen 112 reacties (zienswijzen) binnen.
Op basis van die reacties is de visie aangepast. Alle opmerkingen zijn verzameld in een overzicht (de Nota van Zienswijzen), waarin ook staat hoe de gemeente ermee is omgegaan.
Het doel van de visie is om richting te geven aan toekomstige plannen voor bijvoorbeeld wonen, het buitengebied, economie en duurzaamheid. Het is geen vaststaand plan, maar een leidraad. Bestaande activiteiten worden niet beperkt.
Het proces begon in het voorjaar van 2024 met het opstellen van de eerste ideeën. In de zomer zijn er bijeenkomsten geweest met inwoners en organisaties. Daarna is de ontwerpvisie opgesteld en ter inzage gelegd. Na de inzageperiode zijn de reacties verwerkt en is de visie aangepast. In juni 2025 is hierover overleg geweest met de Commissie Fysiek, waarna de definitieve versie is opgesteld.
1. De heer Rogé Theelen zal namens de bewonersgroep Kikveld e.o. inspreken op dit agendapunt. De concept inspreek tekst is bijgevoegd. De heer Theelen zal nog een tekst aanleveren die binnen de spreektijd van 5 minuten blijft.
2. Mevrouw Miriam van Lier-Grooten spreekt in namens de LLTB-regio Midden-Limburg,Bijlagen
-
5.b
De gemeente Leudal wil het omgevingsplan aanpassen om intensieve veehouderij op bepaalde locaties niet langer toe te staan
Dit betreft:
· Beekkant 2 in Baexem: Hier is eerder een voorbereidingsbesluit genomen vanwege nabijgelegen zorginstellingen en kwetsbare natuur. Om het verbod blijvend te maken, is een planwijziging nodig.
Locaties van stoppende veehouderijen (Lbv en Lbv-plus): In het kader van landelijke regelingen voor stikstofreductie stoppen diverse agrarische bedrijven vrijwillig. Voor subsidie is vereist dat veehouderij op hun locatie planologisch onmogelijk wordt gemaakt.
De betrokken locaties zijn:
· Leukerweg 3, Baexem
· Scheidingsweg 9, Ell
· Hunselerdijk 7a, Kelpen-Oler
· Napoleonsweg Noord 8, Grathem
· Engerstraat 3, Haler
· Rijksweg Noord 3, Kelpen-Oler
Doel: Verminderen van emissies en hinder, en verbeteren van de leefomgeving.
Mevrouw Ilse Verhoijsen heeft zich aangemeld om op dit agendapunt in te spreken. Zij wil inspreken i.z. Beekkant 2 te Baexem
Bijlagen
-
5.c
Vanaf 1 januari 2026 verandert de provincie Limburg de voorwaarden voor startersleningen. Gemeenten moeten hun verordeningen hierop aanpassen om de regeling te kunnen blijven aanbieden.
- De provincie verlaagt haar bijdrage van 75% naar 50%; de gemeente betaalt voortaan ook 50%.
- De maximale koopsom voor een starterslening wordt verhoogd naar € 345.000,-
- Leudal had tijdelijk een hogere grens van € 310.000,- maar wil nu weer aansluiten bij de provinciale richtlijnen.
- Door de regeling voort te zetten en de koppeling met de provincie te herstellen, blijft het voor starters aantrekkelijk om in Leudal een woning te kopen.
Doel: jonge inwoners behouden en aantrekken door hen te ondersteunen bij het kopen van hun eerste woning.
Bijlagen
-
6
Bijlagen
-
7Ingekomen stukken
-
7.a
Enkele weken voor de commissievergaderingen stelt het college een lijst vast met daarop de planning van de raadsvoorstellen. Deze planning wordt ter kennisname aan de commissie voorgelegd.
Bijlagen
-
8
Dit onderdeel van de agenda is bedoeld voor mededelingen van algemene aard door de voorzitter, commissieleden, commissiegriffier of portefeuillehouder.
-
9
De rondvraag is bedoeld om inlichtingen te vragen aan de portefeuillehouder over een onderwerp dat het aandachtsgebied van de commissie betreft. Het kan zijn dat de portefeuillehouder het antwoord niet ter vergadering kan geven, of niet aanwezig is in de vergadering.
De vraag wordt dan als raadsvraag uitgezet. De schriftelijke raadsvragenprocedure heeft de voorkeur boven een mondeling gestelde vraag. -
10Sluiting