Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering Bestuur en middelen

woensdag 27 november 2024

19:30 - 22:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
de heer S. Backus
Toelichting

De agenda van de commissie bestuur en middelen kent een vaste indeling. Per agendapunt is een korte toelichting gegeven ter duiding van het doel van de agendering.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter zal de vergadering openen. Het betreft een fysieke vergadering in de raadzaal. De vergadering wordt eveneens live uitgezonden via de streamingsdienst companywebcast. De vergadering is te zowel live als achteraf te bekijken via de website van de gemeente.
    Bij commissievergaderingen is er geen vast openingswoord zoals dat wel het geval is bij raadsvergaderingen.

  2. 2

    De agenda wordt opgesteld door de commissievoorzitter in samenwerking met de commissiegriffier. Indien een commissielid iets wil agenderen voor de commissie dan doet hij hiertoe een gemotiveerd verzoek via de commissiegriffier, die dit na bespreking met de commissievoorzitter dit onderwerp dan in de eerst mogelijke commissievergadering zal agenderen. De conceptagenda wordt twee weken voor de commissievergadering verzonden. De commissie bepaalt uiteindelijk of een agenda conform het concept wordt vastgesteld. Dit gebeurt bij dit agendapunt.

  3. 3

    Zo spoedig mogelijk na de vergadering maakt de commissiegriffier een kort zakelijk verslag. De commissieleden en de collegeleden, leden managementteam en de in de vergadering aanwezige ambtenaren worden hiervan in kennis gesteld en kunnen aan de commissiegriffier voorstellen tot wijziging doen. Deze wijzigingen worden meegenomen bij de vaststelling van het verslag in de volgende vergadering. Het verslag van de vergadering van 16 oktober 2024  van de commissie bestuur en middelen ligt thans ter vaststelling voor.

  4. 4

    Iedereen die zich daartoe meldt kan bij dit agendapunt de commissie toespreken over een punt dat op de agenda staat (maximaal 5 minuten). Men kan er ook voor kiezen om dit te doen bij aanvang van het betreffende agendapunt. Indien mensen willen meespreken over een agendapunt, dan kan dit na melding bij de commissiegriffier. Men kan zich hiervoor per e-mail of telefonisch aanmelden.
    j.lommen@leudal.nl of 0475-859022.

  5. 5

    Bij dit agendapunt gaat het om bespreking van een raadsvoorstel met als doel het inwinnen van nadere informatie door het stellen van vragen aan de portefeuillehouder, eventueel bijgestaan door een ambtenaar. Daarnaast geeft de commissie een advies aan het presidium of het voorstel rijp is voor bespreking in de raad, en geeft daarbij zo mogelijk aan of dit kan zonder nadere beraadslagingen.
    In deze vergadering worden de raadsvoorstellen voor de vergadering van 10 december 2024 voor besproken.

  6. 5.a

    Met Prinsjesdag is de septembercirculaire 2024 gepubliceerd door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De septembercirculaire 2024 geeft een geactualiseerd beeld van de omvang van het gemeentefonds, gebaseerd op de Miljoenennota 2025 van het Rijk. In de septembercirculaire zijn nog geen bezuinigingen zichtbaar die wellicht de komende jaren door het kabinet worden doorgevoerd.
    Het voorstel aan de gemeenteraad is kennis nemen van de septembercirculaire 2024en de financiële consequenties te verwerken in de begroting.

  7. 5.b

    Financiële stukken worden onder geheimhouding per e-mail verzonden



    Het voorliggende voorstel gaat in op de verkoop en activeren van de grondexploitatie teneinde de nieuwbouw brandweerkazerne te realiseren. Om de nieuwbouw brandweerkazerne voor de posten van Roggel en Heythuysen aan de Noorderbaan in Heythuysen te realiseren dient de gemeente de te verkopen grond bouwrijp te maken en op te leveren.

  8. 5.c

    De VNG heeft in het najaar 2023 en in de zomer 2024 een aantal voorstellen gedaan tot wijziging van de model-Algemene plaatselijke verordening (APV).
    Voorgesteld deze voorgestelde wijzigingen van de VNG voor zover nodig en overige voorgestelde wijzigingen op te nemen in onze jaarlijkse wijziging van de Algemene verordening gemeente Leudal.


    Beoogd effect
    Met de voorgestelde wijziging van de Algemene verordening vindt er een jaarlijkse update van de Algemene verordening gemeente Leudal plaats.
    Wordt er aangesloten op de voorgestelde wijzingen van de VNG en wordt er tegemoet gekomen aan verzoeken van de BOA’s.

  9. 5.d

    In de paragraaf lokale heffingen van de programmabegroting 2025 – 2028 zijn de uitgangspunten en conceptberekeningen van de diverse heffingen opgenomen. De vast te stellen belastingverordeningen zijn inhoudelijk een vertaling hiervan.  Als de tarieven wijzigen, wordt dit per belasting/heffing in dit advies aangegeven en toegelicht. De wijzigingen van de tarieven ten opzichte van dit jaar (2024), worden in dit advies toegelicht.

  10. 5.e

    Ter voorbereiding en ondersteuning van de accountantscontrole dient de gemeenteraad jaarlijks het normenkader vast te stellen. Het normenkader betreft de inventarisatie van de relevante wet- en regelgeving voor de interne controle en de accountantscontrole. Het gaat om wet- en regelgeving van hogere overheden en van de gemeenteraad (verordeningen). Voor het normenkader is alleen wet- en regelgeving van belang die bepalingen bevatten over financiële beheershandelingen. De accountantscontrole wordt uitgevoerd aan de hand van het meerjarig vastgestelde controleprotocol (11-12-2023) en met het nu voorliggende normenkader 2024.

  11. 5.f

    De gemeenteraad bepaalt, binnen de kaders van de wetgeving, het financiële beleid van de gemeente. Dit beleid ligt vast in de “Financiële verordening Gemeente Leudal” (art. 212 gemeentewet). Begin 2023 is de financiële verordening voor het laatst geactualiseerd, omdat de verwachting was dat de wetgeving omtrent de rechtmatigheidsverantwoording gewijzigd zou worden. Recent (november 2023) heeft de commissie bedrijfsvoering auditing decentrale overheden een wijziging doorgevoerd, die ervoor zorgt dat onze huidige financiële verordening toch op enkele onderdelen aangepast dient te worden. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een modelverordening opgesteld die gemeente kunnen gebruiken als blauwdruk voor de financiële verordening.


    Beoogd effect
    De financiële verordening van gemeente Leudal meer in lijn met de VNG modelverordening te brengen en voldoen aan de wet en regelgeving omtrent rechtmatigheidsverantwoording.

  12. 5.g

    Sinds jaar en dag vieren Nederlands en Belgisch Limburgs op de eerste zondag van juli het Oud Limburgs Schuttersfeest (OLS). Op zaterdag 13 juli 2024 won schutterij St. Nicolaas uit Heythuysen de D'n Um tijdens het Oud Limburgs Schuttersfeest (OLS) in Doenrade. Dit betekent automatisch, dat deze schutterij de zorg heeft om het daaropvolgende OLS te organiseren. In het jaar 2025 vindt het Oud Limburgs Schuttersfeest daarom plaats in Heythuysen. De schutterij heeft daartoe een stichting opgericht genaamd stichting OLS Heitse 2025. Ook zijn er verschillende werkgroepen met tientallen vrijwilligers die aan de slag zijn gegaan met de organisatie. Stichting OLS Heitse 2025 heeft op 11 oktober 2024 een deelsubsidie aangevraagd voor het inhuren van expertise ter voorbereiding en ondersteuning op de vergunningaanvragen en het verkeersveiligheidsplan in 2024 en 2025. Daarbij hebben ze aangegeven dat er nog een tweede subsidieaanvraag zal volgen.
    Ook worden er verschillende interne gemeentelijke kosten gemaakt voor de organisatie van het OLS in 2025.


    Beoogd effect
    Evenementen zoals het OLS zorgen voor sociale samenhang en leefbaarheid in de kernen en verbinding van alle inwoners in Leudal. Daarbij spelen de actieve verenigingen en de betrokken inwoners een belangrijke rol. Ook zet het Leudal als gemeente en schuttersgemeente op de kaart.

  13. 5.h

    Financiële stukken worden onder geheimhouding per e-mail verzonden


    Het voorliggende voorstel gaat in op de ‘financiering van de openbare ruimte’. In deze ontwikkeling kiest de gemeente Leudal ervoor een proactieve faciliterende rol in te vullen. De proactieve faciliterende rol past, omdat deze ontwikkeling in belangrijke mate bijdraagt aan de gemeentelijke ambities, dit terwijl de andere initiatiefnemers de grondexploitatie voeren.

  14. 5.i

    Financiële stukken worden onder geheimhouding per e-mail verzonden


    Het voorliggende voorstel gaat in op de activeren van de grondexploitatie, verkoop supermarktenlocatie en koop van de huidige locatie van Jan Linders in Ittervoort. Om de nieuwe locatie in Ittervoort te realiseren dient de gemeente Leudal het plangebied bouwrijp te maken en op te leveren aan de initiatiefnemers supermarktenlocatie

  15. 5.j

    De huidige Verordening Klachtbehandeling gemeente Leudal (hierna ook: Verordening) is op 6 februari 2018 in werking getreden. Ervaring van de klachtbehandeling leert dat er wijzigingen gewenst zijn in de Verordening. Dit is al kort aangekondigd in het jaarverslag klachten 2023.


    Kort samengevat zijn de volgen wijzigingen voorgesteld aan het college:
    - het in het leven roepen van een Regeling (collegebevoegdheid) met daarbij een duidelijkere opbouw van de verschillende fases van de klachtbehandeling en een aparte bepaling over de ontvankelijkheidstoets van een klacht. Daarbij dient de Verordening worden ingetrokken (raadsbevoegdheid);
    - meer klachtbehandelaren benoemen om de klacht te behandelen, waarbij de mogelijkheid bestaat dat het afdelingshoofd of de gemeentesecretaris de zaak terug kan nemen. Alsmede dat de gemeentesecretaris de klacht rechtstreeks kan besluiten om de klacht in eerste fase in eerste aanleg over te staan en dus de klacht rechtstreeks kan doorgeleiden naar de tweede fase in eerste aanleg (naar de klachtencommissaris);
    - bepaling waarbij het bestuursorgaan de klacht rechtstreeks door te geleiden naar de tweede fase in eerste aanleg (naar de klachtencommissaris);
    - de bevoegdheid tot het besluiten op een klacht in tweede fase in eerste aanleg, dus na advisering van de klachtencommissaris, enkel nog neer te leggen bij het bestuursorgaan.

  16. 6

    Ingekomen post voor de gemeenteraad wordt met een afdoeningsadvies van de griffier op de lijst ingekomen of nagekomen stukken geplaatst. Raadsleden kunnen in de raadsvergadering dan verzoeken om doorzending van een ingekomen stuk naar een commissie ter bespreking. Zij dienen dit verzoek te laten volgen door een motivering voor de bespreking.
    Bij dit agendapunt worden deze stukken geagendeerd, vergezeld van de motivering, eventueel aangevuld met achtergrondinformatie.
    Voor deze vergadering is er één stuk doorgestuurd ter bespreking in de commissie bestuur en middelen

  17. 6.a

    motivering de heer Schouten: Graag worden wij bijgepraat door de portefeuillehouder over de ontwikkelingen in dit dossier, en de ontwikkelingen in het regionaal overleg.

  18. 7

    Voorraadplanning raadsvoorstellen
    Enkele weken voor de commissievergaderingen stelt het college een lijst vast met daarop de planning van de raadsvoorstellen. Deze planning wordt ter kennisname aan de commissie voorgelegd.

  19. 8

    Dit onderdeel van de agenda is bedoeld voor mededelingen van algemene aard door de voorzitter, commissiegriffier of portefeuillehouder.
    De rondvraag is bedoeld om inlichtingen te vragen aan de portefeuillehouder over een onderwerp dat het aandachtsgebied van de commissie betreft. Het kan zijn dat de portefeuillehouder het antwoord niet ter vergadering kan geven, of niet aanwezig is in de vergadering. De vraag wordt dan als raadsvraag uitgezet. De schriftelijke raadsvragenprocedure heeft de voorkeur boven een mondeling gestelde vraag.

  20. 9

    Aan het eind van de vergadering zal de voorzitter de vergadering sluiten. Bij commissievergaderingen geldt geen vast slotwoord zoals dat wel is bij raadsvergaderingen.