- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- mevrouw D.H. Schmalschläger
Uitzending
Agendapunten
-
1Opening - 19:30
-
2
Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (2), Ronduit Open (4), Samen Verder (5)Bijlagen
-
3
Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (2), Ronduit Open (4), Samen Verder (5)Bijlagen
-
4
De gemeente Leudal streeft ernaar het Maasdal te ontwikkelen tot een aantrekkelijk vrijetijdslandschap, gebaseerd op unieke kernwaarden van het gebied. In dit kader is het projectplan “Belevingsplekken Buggenumse Veld” opgesteld door het Promotieplatform Leudal, dat als projectleider fungeert. Op 2 juli 2024 stemde de gemeenteraad in met de realisatie van 9 belevingsplekken.
Daarnaast is een aanvullend projectplan opgesteld voor twee extra belevingsplekken in het gebied Wijnaerden, gefinancierd uit het gebiedsfonds Wijnaerden, gevuld door opbrengsten uit zand- en grindwinning van Kuypers BV. De gemeenteraad moet instemmen met uitgaven boven €10.000.
De belevingsplekken hebben twee doelen:
- Thematisch ingerichte, onderling verbonden plekken creëren die samen de landschappelijke en cultuurhistorische waarden van het gebied tonen.
- Informatie over deze kernwaarden op een uniforme, het hele jaar door beleefbare manier ontsluiten.
De verhalen voor de belevingsplekken in Wijnaerden zijn geïnventariseerd door een werkgroep met lokale vertegenwoordigers en vormen de inhoudelijke basis voor het project.
Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (2), Ronduit Open (4), Samen Verder (5)Bijlagen
-
5
Organisatoren van evenementen die plaatsvinden in Leudal of in hoofdzaak gericht zijn op inwoners van Leudal kunnen een subsidie aanvragen voor hun evenement bij de gemeente Leudal. Deze subsidie wordt beoordeeld en verstrekt vanuit de subsidieregeling Evenementen gemeente Leudal 2024.
Reguliere evenementensubsidies kunnen worden aangevraagd in twee periodes: evenementen die plaatsvinden van januari tot en met juni en evenementen die plaatsvinden van juli tot en met december.
Het subsidieplafond voor evenementen die plaatsvinden van januari tot en met juni is bereikt. Dit betekent dat de subsidieaanvragen die daarna nog binnen zijn gekomen voor evenementen welke plaatsvinden halverwege mei of in juni afgewezen dienen te worden.
Omdat dit niet wenselijk wordt geacht wordt heeft het college besloten om het subsidieplafond voor de subsidieregeling Evenementen gemeente Leudal 2024 te verhogen, onder voorbehoud dat de raad instemt met een verhoging van het budget voor deze subsidieregeling.Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (2), Ronduit Open (4), Samen Verder (5)Bijlagen
-
6
Lokaal heeft de gemeente Leudal in het beleidsplan Lokaal Educatieve Agenda (LEA) 2023-2026 als kernambitie geformuleerd om een lokaal netwerk van preventie, ondersteuning en zorg op te bouwen. Om dit te bereiken moet de samenwerking tussen onderwijs- en jeugdprofessionals bevorderd worden en moeten duidelijke afspraken over inzet van ondersteuning van jeugd en onderwijs gemaakt worden. Dit wordt bemoeilijkt door onder andere een formatietekort binnen het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en onduidelijkheid over taken en verantwoordelijkheden binnen het onderwijs.
De inzet van de brugfunctionaris draagt bij aan het beleidsplan LEA en de programmabegroting van het sociaal domein: het versterken van de sociale basis en het bevorderen van preventief werken.Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (2), Ronduit Open (4), Samen Verder (5)Bijlagen
-
7
De Gemeenschappelijke Regeling ICT Noord- en Midden-Limburg, hierna te noemen ICT NML, is het samenwerkingsverband van de gemeenten Weert, Venlo, Someren, Roermond, Leudal, Nederweert en Asten. De gemeente Leudal participeert sinds 2024, onder de noemer ‘ECGeo’, enkel voor de Geo-taken bij ICT NML. Als gemeente nemen wij dus geen andere producten en diensten af van ICT NML. De toetreding tot ECGeo per 1 januari 2024 zorgt voor een efficiëntere en effectievere bundeling van geo-expertise. Hierdoor vermindert de kwetsbaarheid van de individuele gemeenten en verbetert de kwaliteit.
In dit voorstel beperken we ons inhoudelijk tot ECGeo.
In de Gemeenschappelijke Regeling ICT NML is opgenomen dat het bestuur jaarlijks een ontwerpbegroting met de daarbij behorende toelichting voor het daaropvolgende jaar aanbiedt (artikel 21). De gemeenteraad van Leudal kan bij het bestuur binnen de gestelde termijn van 12 weken hun zienswijze indienen over deze Ontwerpbegroting 2026.
Jaarlijks wordt eveneens een jaarverantwoording opgesteld van het afgelopen jaar en aangeboden aan de raad (artikel 23).Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (2), Ronduit Open (4), Samen Verder (5)Bijlagen
-
8
Het Dagelijks bestuur van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (hierna: BsGW) biedt de voorlopige jaarrekening 2024 en de ontwerpbegroting 2026 en ontwerp-meerjarenbegroting 2027-2030 aan. De raad wordt uitgenodigd om hun zienswijze over de ontwerpbegroting 2026 en ontwerp-meerjarenbegroting 2027-2030 aan het Dagelijks Bestuur van de BsGW kenbaar te maken.
Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (2), Ronduit Open (4), Samen Verder (5)Bijlagen
-
9
De gemeente Leudal maakt samen met 30 gemeenten in Limburg deel uit van de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz. Omnibuzz is verantwoordelijk voor het Collectief Vraagafhankelijk vervoer (CVV) voor personen met een indicatie vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo). De uitgangspunten en het kader waarbinnen Omnibuzz dit doet, zijn vastgelegd in de Gemeenschappelijke Regeling (GR), het bedrijfsplan en de dienstverleningsovereenkomst met gemeenten.
Het opstellen van de jaarlijkse begrotings- en verantwoordingsstukken gebeurt conform het “Besluit begroting en verantwoording” (BBV).
Doel van dit raadsvoorstel is de raad in de gelegenheid stellen kennis te nemen van het concept jaarverslag 2024, de
begrotingswijziging 2025-1, de concept begroting 2026 en meerjarenplan 2027-2029 en eventuele
zienswijzen kenbaar te maken.Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (2), Ronduit Open (4), Samen Verder (5)Bijlagen
-
10
De gemeente Leudal maakt samen met dertien andere gemeenten in Noord- en Midden-Limburg deel uit van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling sociaal domein Limburg Noord (hierna: MGR). Bij de brief, gedateerd 22 april 2025, biedt de MGR de jaarverantwoording 2024, de begrotingswijziging 2025,de ontwerpbegroting 2026-2029 en het uitvoeringsplan 2026 – 2028 aan. De gemeenteraad wordt in de gelegenheid gesteld om uiterlijk 18 juli 2025 haar zienswijze op de begrotingswijziging 2025, de ontwerpbegroting 2026-2029 en het uitvoeringsplan 2026 – 2028 in te dienen bij de MGR.
Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (2), Ronduit Open (4), Samen Verder (5)Bijlagen
-
11
Het Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (RUD LN) biedt de Ontwerpbegroting 2026 en meerjarenbegroting 2027-2029 van de RUD LN aan. Ze nodigt de Raad uit om hun zienswijze ontwerpbegroting aan het Dagelijks Bestuur van de GR RUD Limburg Noord kenbaar te maken. Ze bied de jaarstukken 2024 ter kennisname aan.
Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (2), Ronduit Open (4), Samen Verder (5)Bijlagen
-
12
Sinds 2015 zijn de inwoners van de kern Heibloem al betrokken bij de leefbaarheid in hun kern m.n. toegespitst op twee wensen te weten:
- behouden van een ontmoetingsplek voor de kern Heibloem
- het realiseren van woningbouw in Heibloem.
Op dit moment werkt Heibloem samen met de gemeente aan een proces inzake een nieuwe toekomstige ontmoetingsplek voor Heibloem.
Met dit voorstel vraagt het college krediet van € 1.698.946 beschikbaar te stellen, voor het realiseren van MFA Heibloem incl. inrichting buitenruimte en infrastructuur.Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (2), Ronduit Open (4), Samen Verder (5)Bijlagen
-
13
Op 10 maart 2025 hebben we vanuit de gemeente (bestuurlijk en ambtelijk) een bezoek gebracht aan het voormalige Rabobank pand op de Sint Antoniusstraat 40 in Heythuysen. De intentie van dit bezoek was het verkennen van mogelijkheden voor de huisvesting van de zorgboulevard. Aansluitend aan dit lokatiebezoek is er een gesprek geweest met de eigenaar van dit pand (SBM Simons Beheermaatschappij BV) en de betrokken makelaar (Hermans makelaars). Tijdens dit gesprek zijn de mogelijkheden besproken om te komen tot een huurvoorstel waarbij de gemeente het pand huurt voor het onderbrengen van de zorgboulevard. Dit is door de verhurende partij uitgewerkt tot een voorstel. Na nadere afstemming en een vervolggesprek is daar een (huur)optieovereenkomst uitgekomen. Zie bijlage 1 voor de optieovereenkomst, bijlage 2 voor de brochure van het pand.
Middels dit voorstel vraagt het college budget om de optieovereenkomst te kunnen voldoen tot het einde van dit jaar teneinde de verdere verkenning en uitwerking van de mogelijkheid tot het onderbrengen van de zorgboulevard in het pand aan de Sint Antoniusstraat 40 mogelijk te maken. Het realiseren van de zorgboulevard draagt bij aan het versterken van de sociale basis.Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Progressief Akkoord Leudal (2), Samen Verder (5)tegenFractie Linssen (1), Ronduit Open (4)Bijlagen
-
14
Het college heeft op 3 juni besloten om het programma Omgevingskwaliteit en de bijbehorende beleidsregels voor ruimtelijke bijdragen vast te stellen, onder de voorwaarde dat de gemeenteraad de nota Kwaliteit intrekt voor het onderdeel wonen. Deze nieuwe documenten vervangen de nota Kwaliteit uit 2013, die als uitgangspunt had dat ruimtelijke ontwikkelingen alleen toelaatbaar zijn bij verbetering van de omgevingskwaliteit.
De aanpassing gebeurt nu alleen voor het onderdeel wonen, omdat er nog zienswijzen behandeld moeten worden over de ontwerp Omgevingsvisie, die invloed hebben op andere onderdelen. Door het actualiseren van het woonbeleid (inclusief een mogelijke verlaging van de compensatiebijdrage), hoopt men woningbouw te versnellen en initiatiefnemers te stimuleren.
De nota Kwaliteit was gebaseerd op het Limburgs Kwaliteitsmenu (LKM), dat compenserende maatregelen voorschreef bij ruimtelijke ontwikkelingen. Nu ligt de verantwoordelijkheid hiervoor bij de gemeenten. Door nieuwe inzichten in de ruimtelijke impact (zoals bij woningsplitsing of inbreiding), blijkt dat sommige bijdragen te hoog zijn en herziening nodig is.
Het nieuwe programma Omgevingskwaliteit sluit aan bij de ontwerp Omgevingsvisie en vormt de basis voor een geactualiseerd, doelmatiger en stimulerend kwaliteitsbeleid.
Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (1), Samen Verder (5)tegenRonduit Open (4)Bijlagen
-
15
De gemeenteraad mag een zienswijze indienen op de concept begroting 2026 van RD Maasland. Tot nog toe werden de meeste kosten verdeeld op basis van het aantal huisaansluitingen. Op 6 november 2024 heeft het AB van RD Maasland besloten om over te stappen naar de nieuwe kostensystematiek. De kostenontwikkelingen voor de gemeenten waren toen nog niet bekend. Vanaf nu betaalt iedere gemeente de daadwerkelijke kosten van de door RD Maasland uitgevoerde activiteiten in die gemeente. Waar Leudal voorheen een financieel voordeel had, is dit nu niet meer het geval.
Drie factoren zijn van invloed op de gemeentelijke bijdrage:
- Het brede dienstenpakket dat Leudal afneemt, zie het overzicht van de dienstverlening aan alle deelnemers van RD Maasland in bijlage 2;
- De ligging van Leudal, denk aan de grootte van ons buitengebied, ons wegennetwerk en de bereikbaarheid van woningen en inzamelplekken;
- Externe factoren zoals loonstijgingen en hogere verwerkingskosten van afval.
Vanwege de kostenontwikkeling voor Leudal onderzoekt een werkgroep hoe we kunnen acteren op de eerste twee factoren zoals hierboven genoemd en welke strategische keuzes Leudal de komende jaren moet nemen op het gebied van afvalinzameling. Deze werkgroep is een intensivering van de bestaande overlegstructuur. Wethouder Houben is bestuurlijk opdrachtgever. Aan de werkgroep nemen de beleids- en financieel adviseurs van de gemeente Leudal en van RD Maasland deel.
Met dit voorstel wordt de raad gevraagd kennis te nemen van de jaarrekening 2024 en de begrotingswijziging 2025 en om in te stemmen met de conceptbegroting 2026 van RD Maasland en hierop geen zienswijze in te dienen.
Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (2), Ronduit Open (4), Samen Verder (5)Bijlagen
-
16
Op 15 april 2025 heeft Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN) de Concept Jaarverantwoording 2024, de Ontwerp Begroting 2026 en het Versterkingsplan GGD aangeboden. Op grond van artikel 35 van de Wet gemeenschappelijke regelingen hebben gemeenteraden de mogelijkheid om uiterlijk op 15 juli 2025 een zienswijze op deze stukken in te dienen. Op 5 september 2025 besluit het Algemeen Bestuur van VRLN over de definitieve vaststelling.
Dit voorstel draagt bij aan de bestuurlijke thema's "Openbare Orde en Veiligheid" en "Sociale basis - preventie". Het doel is het formuleren van een zienswijze richting VRLN over het Versterkingsplan GGD en het afzien van zienswijzen op de begroting 2026. Hiermee beoogt de gemeente invloed uit te oefenen op de besluitvorming binnen de gemeenschappelijke regeling.Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (2), Ronduit Open (4), Samen Verder (5)Bijlagen
-
17
De jaarstukken 2024 zijn het sluitstuk van de planning en control cyclus 2024 en bestaan uit het jaarverslag 2024, de jaarrekening 2024, de rechtmatigheidsverantwoording en de bijlagen. Het jaarverslag omvat de beleidsmatige verantwoording (Programmaverantwoording en paragrafen) en de jaarrekening is de financiële verantwoording (programmarekening en balans inclusief toelichting). De SiSa verantwoordingsbijlage is eveneens een onderdeel van de jaarstukken.
Aan de raad wordt voorgesteld in te stemmen met de definitieve jaarstukken 2024, de geactualiseerde meerjarenplanning van de grondexploitaties.
De jaarstukken zijn voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring, en besproken in de vergadering van het auditcomité van 4 juni 2024. Het auditcomité heeft hierover een advies gegeven, dat is bijgevoegd bij de stukken.Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (2), Ronduit Open (4), Samen Verder (5)Bijlagen
-
18
De resultaatbestemming wordt middels een separaat voorstel aan de raad voorgelegd. De jaarstukken 2024 laten een voordelig saldo zien van € 5.755.150. Uit het gesprek met de accountant blijkt dat veel gemeenten in Nederland en met name Limburg te maken hebben met een positief saldo. In Leudal kan dit onder andere verklaard worden door de overschotten van de specifieke uitkering opvang ontheemden Oekraïne, overschot op de grondexploitatie, overschot op WMO, en extra renteontvangsten schatkistbankieren. In de jaarstukken is in de financiële hoofdlijn en de verschilverklaringen bij de programma’s een nadere toelichting gegeven op de afwijkingen.
Met dit voorstel kan de raad een bestemming bepalen voor het resultaat 2024.Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (2), Ronduit Open (4), Samen Verder (5)Bijlagen
-
19
0e raadsrapportage is een eerste bijstelmoment van de begroting 2025 die in november jl. is vastgesteld. Uitgangspunt daarbij is dat zoveel als mogeljk de bijstellingen incidenteel worden gedaan. Structurele bijstellingen kunnen immers meegenomen warden in de kadernota, zodat daar een integrale afweging gemaakt kan worden over hetgeen aangevraagd is.
Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (2), Ronduit Open (4), Samen Verder (5)Bijlagen
-
20
De kaderbrief is een beleidsmatig document waarin de plannen voor de komende jaren zijn opgenomen, uitgewerkt in een financiële routekaart. Het is de opmaat naar de programmabegroting. Bij het opstellen van de Zomernota 2023-2026 is de koers ingezet op thema’s, effecten en doelen voor de gemeente Leudal.
De kaderbrief 2026-2029 is een doorvertaling van de ingezette koers op deze thema’s, Vitaal buitengebied, Passend Wonen en Sociale basis. De Kaderbrief is richtinggevend.
Stemuitslag
voorCDA (4), D66 (5), Progressief Akkoord Leudal (2), Samen Verder (5)tegenFractie Linssen (1), Ronduit Open (4)Bijlagen
-
21
Bestuurlijke vernieuwing is een belangrijk onderwerp binnen het Coalitieakkoord Samen bouwen aan Leudal. Ook is het een belangrijk thema in de Zomernota, gebaseerd op de Strategische Visie.
De huidige Omgevingswet, de ingevoerde Wet Versterking Participatie op decentraal niveau en de gewijzigde Gemeentewet per 1 januari 2025 noodzaken gemeenten na te denken over hun ambities op het gebied van bestuurlijke vernieuwing, participatie en uitdaagrecht in gemeentelijke c.q. lokale beleid- en besluitvormingsprocessen.
Het doel van de startnotitie in de bijlage is vierledig:
· Verkennen van bestuurlijke ambities met betrekking tot bestuurlijke vernieuwing, participatie en uitdaagrecht;
· Verkennen van de kaders vanuit het bestuur voor bestuurlijke vernieuwing, participatie en uitdaagrecht;
· Stakeholders uitnodigen om mee te praten over de thema’s die voor hen belangrijk zijn;
· Instemmen met het te volgen proces om te komen tot een nieuwe verordening en aangepast beleid in het kader van de Wet versterking participatie op decentraal niveau.Stemuitslag
voorCDA (5), D66 (5), Fractie Linssen (1), Progressief Akkoord Leudal (2), Ronduit Open (4), Samen Verder (5)Bijlagen
-
22
Bijlagen
-
23Mededelingen - 22:37
-
24Sluiting - 22:39