Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

dinsdag 9 december 2025

19:30 - 21:39
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
mevrouw D.H. Schmalschläger
Toelichting

Dit is de concept agenda raadsvergadering van 9 december 2025

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening - 19:30
  2. 2

  3. 3

  4. 4

    In te stemmen met de voorgenomen juridische fusie tussen Stichting Openbaar Onderwijs Leudal (SOOL) en Stichting Akkoord!-PO, waarbij de openbare basisschool in Buggenum per 1 januari 2026 formeel onder het bevoegd gezag van Stichting Akkoord!-PO komt te vallen.

  5. 5

    Per 1 januari 2025 is de uitvoeringsorganisatie van de GR Westrom overgedragen aan Doon Roermond BV. Sindsdien vervult de GR Westrom uitsluitend nog de rol van formeel werkgever voor de medewerkers die vallen onder de Wet sociale werkvoorziening (Wsw).


    De voorgestelde wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GR Westrom betreft een technische en organisatorische aanpassing aan de gewijzigde uitvoeringspraktijk. De omzetting naar een bedrijfsvoeringsorganisatie waarborgt de noodzakelijke rechtspersoonlijkheid, sluit aan bij de huidige omvang van de taken en vermindert bestuurlijke lasten. De wijziging heeft geen directe financiële of personele gevolgen voor de deelnemende gemeenten.

  6. 6

    Vanaf 1 januari 2026 verandert de provincie Limburg de voorwaarden voor startersleningen. Gemeenten moeten hun verordeningen hierop aanpassen om de regeling te kunnen blijven aanbieden.

    • De provincie verlaagt haar bijdrage van 75% naar 50%; de gemeente betaalt voortaan ook 50%.
    • De maximale koopsom voor een starterslening wordt verhoogd naar € 345.000,-
    • Leudal had tijdelijk een hogere grens van € 310.000,- maar wil nu weer aansluiten bij de provinciale richtlijnen.
    • Door de regeling voort te zetten en de koppeling met de provincie te herstellen, blijft het voor starters aantrekkelijk om in Leudal een woning te kopen.

    Doel: jonge inwoners behouden en aantrekken door hen te ondersteunen bij het kopen van hun eerste woning.

  7. 7

    In de begroting 2025 is voor een aantal eenmalige activiteiten door uw raad een bedrag beschikbaar gesteld. Enkele van deze activiteiten zijn aan het einde van dit jaar nog niet volledig afgerond en de afronding daarvan vindt plaats in 2026.

  8. 8

    De gemeenteraad bepaalt, binnen de kaders van de wetgeving, het financiële beleid van de gemeente. Dit beleid ligt vast in de "Financiële verordening Gemeente Leudal" (art. 212 gemeentewet). Op 21 maart 2025 is in het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO) en het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) in verband met het verder uitwerken van de rechtmatigheidsverantwoording de goedkeuringstolerantie gewijzigd. Vanaf boekjaar 2025 geldt volgens artikel 2 ten behoeve van de controle van de jaarrekening van de gemeente, bedoeld in artikel 213, derde lid, van d, een goedkeuringstolerantie van 2% van de totale lasten van de gemeente exclusief de toevoegingen aan de reserves. De goedkeurings-tolerantie is de som van de afwijkingen in de jaarrekening en onzekerheden in de uitvoering van de controle.

  9. 9

    Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole moet de gemeenteraad een aantal zaken vastleggen. Dit is op hoofdlijnen in een controleprotocol en normenkader beschreven. Een controleprotocol is een uiteenzetting over hoe de accountant de controle op de jaarrekening moet uitvoeren. Een normenkader is een inventarisatie van de relevante regelgeving van de Europese Unie, het Rijk en gemeente Leudal. Het controleprotocol en normenkader heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening 2025.

  10. 10

    De gemeentewet bepaalt in artikel 107a lid 2 dat de gemeenteraad een instructie voor de griffier vaststelt. De griffier ondersteunt de raad en haar commissies bij de uitoefening van hun taken. Om de rol, taken en verantwoordelijkheden van de griffier duidelijk vast te leggen, is het noodzakelijk/verplicht een formele instructie vast te stellen.

  11. 11

    De gemeenteraad heeft op grond van de diverse onderwijswetten de verplichting om een regeling vast te stellen voor de bekostiging van het leerlingenvervoer. In 2021 heeft de gemeenteraad daartoe de huidige Verordening bekostiging leerlingenvervoer Leudal 2021 vastgesteld. Hoewel deze verordening nog relatief recent is, heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) op 7 mei 2024 een nieuwe modelverordening gepubliceerd. Deze nieuwe modelverordening vervangt de versie uit december 2020 en sluit beter aan bij de actuele wet- en regelgeving, waaronder de inwerkingtreding van de Wet voortgezet onderwijs 2020.


    Voorgesteld wordt om de gemeenteraad te laten besluiten tot vaststelling van een nieuwe verordening leerlingenvervoer gebaseerd op het VNG-model van april 2024.

  12. 12

    Aan het begin van dit agendapunt wordt een korte presentatie/toelichting gegeven op het doorlopen van het proces (van de afgelopen jaren), de inhoud van de ingekomen zienswijzen (>100 zienswijzen ontvangen), de verwerking daarvan en de aanpassingen van Omgevingsvisie ten opzichte van het ontwerp (de argumenten daarvoor). De bedoeling hiervan is een nadere duiding te geven van de stukken.
    De presentatie zal worden gegeven door Nicole Gerards en/of Sabine de Jong


    De gemeente Leudal heeft een ontwerp Omgevingsvisie gemaakt met plannen voor de toekomst van de leefomgeving tot 2040. Deze visie lag ter inzage van december 2024 tot februari 2025. Iedereen kon reageren, en dat is ook gebeurd: er kwamen 112 reacties (zienswijzen) binnen.


    Op basis van die reacties is de visie aangepast. Alle opmerkingen zijn verzameld in een overzicht (de Nota van Zienswijzen), waarin ook staat hoe de gemeente ermee is omgegaan.
    Het doel van de visie is om richting te geven aan toekomstige plannen voor bijvoorbeeld wonen, het buitengebied, economie en duurzaamheid. Het is geen vaststaand plan, maar een leidraad. Bestaande activiteiten worden niet beperkt.


    Het proces begon in het voorjaar van 2024 met het opstellen van de eerste ideeën. In de zomer zijn er bijeenkomsten geweest met inwoners en organisaties. Daarna is de ontwerpvisie opgesteld en ter inzage gelegd. Na de inzageperiode zijn de reacties verwerkt en is de visie aangepast. In juni 2025 is hierover overleg geweest met de Commissie Fysiek, waarna de definitieve versie is opgesteld.

  13. 13

    De gemeente Leudal wil het omgevingsplan aanpassen om intensieve veehouderij op bepaalde locaties niet langer toe te staan


    Dit betreft:
    · Beekkant 2 in Baexem: Hier is eerder een voorbereidingsbesluit genomen vanwege nabijgelegen zorginstellingen en kwetsbare natuur. Om het verbod blijvend te maken, is een planwijziging nodig.


    Locaties van stoppende veehouderijen (Lbv en Lbv-plus): In het kader van landelijke regelingen voor stikstofreductie stoppen diverse agrarische bedrijven vrijwillig. Voor subsidie is vereist dat veehouderij op hun locatie planologisch onmogelijk wordt gemaakt.
    De betrokken locaties zijn:
    · Leukerweg 3, Baexem
    · Scheidingsweg 9, Ell
    · Hunselerdijk 7a, Kelpen-Oler
    · Napoleonsweg Noord 8, Grathem
    · Engerstraat 3, Haler
    · Rijksweg Noord 3, Kelpen-Oler


    Doel: Verminderen van emissies en hinder, en verbeteren van de leefomgeving.

  14. 14

    Met Prinsjesdag, 16 september jl., is de septembercirculaire 2025 gepubliceerd door het ministerie van
    Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De septembercirculaire 2025 geeft een geactualiseerd beeld
    van de omvang van het gemeentefonds, gebaseerd op de Miljoenennota 2026 van het Rijk.

  15. 15

    Conform de financiële uitgangspunten van de kadernota 2026-2029 en de daaruit volgende begroting streeft de gemeente Leudal naar 100% kostendekkendheid van leges en heffingen. Tevens worden bij de begroting de omvang van opbrengsten bepaald. Aan de hand van deze begrote opbrengst en de aantallen vanuit de BsGW (belastingen) en vakafdeling (leges) wordt nu het tarief bepaald (opbrengst / aantal = tarief). De vast te stellen belastingverordeningen zijn inhoudelijk een vertaling van dit beleid. Als de tarieven wijzigen, wordt dit per belasting/heffing in dit advies aangegeven en toegelicht.

  16. 16

  17. 17
    Sluiting - 21:37