Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering Sociaal

maandag 17 oktober 2022

19:30 - 21:42
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
mevrouw C. Piepers
Toelichting

De agenda van de commissie sociaal kent een vaste indeling. Per agendapunt is een korte toelichting gegeven ter duiding van het doel van de agendering.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter zal de vergadering openen. Het betreft een fysieke vergadering in de raadzaal. De vergadering wordt eveneens live uitgezonden via de streamingsdienst companywebcast. De vergadering is te zowel live als achteraf te bekijken via de website van de gemeente.
    Bij commissievergaderingen is er geen vast openingswoord zoals dat wel het geval is bij raadsvergaderingen.

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen van harte welkom, speciaal Mw. Jeanine van der Kruijs die namens het CDA voor het eerst in deze commissie is. Verder maakt ze melding van de afwezigheid van de heer Jordi Custers (RO).

    00:00:03 - 00:00:57 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  2. 2

    De agenda wordt opgesteld door de commissievoorzitter in samenwerking met de commissiegriffier. Indien een commissielid iets wil agenderen voor de commissie dan doet hij hiertoe een gemotiveerd verzoek via de commissiegriffier, die dit na bespreking met de commissievoorzitter dit onderwerp dan in de eerst mogelijke commissievergadering zal agenderen. De conceptagenda wordt twee weken voor de commissievergadering verzonden. De commissie bepaalt uiteindelijk of een agenda conform het concept wordt vastgesteld. Dit gebeurt bij dit agendapunt.

    Besluit

    De agenda wordt als volgt gewijzigd.
    Agendapunt 5a, de presentatie over de stand van zaken vervalt. Dit wordt doorgeschoven naar een volgende  vergadering.
    Het verzoek om agendering van het armoedebeleid wordt toegevoegd aan de agenda bij punt 8a.1.
    Het verzoek om agendering stand van zaken diverse problemen bij gemeenschapshuizen, wordt niet ingewilligd, en doorgeschoven naar een volgende vergadering. Wel merken de commissieleden op dat ze de urgentie om met oplossingen te komen wel voelen.
    De heer Janssen doet nog een oproep om, als er door de gemeente avonden zijn die buiten het gemeentehuis worden georganiseerd, die plaats te laten vinden in de gemeenschapshuizen. Deze oproep wordt door de commissie gedeeld.

    00:00:40 - 00:00:57 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:00:57 - 00:00:58 - ambtenaar 1 ambtenaar 1
    00:00:58 - 00:02:45 - Robert Martens
    00:02:45 - 00:02:51 - Mart Janssen
    00:02:51 - 00:03:10 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:03:10 - 00:03:17 - Mart Janssen
    00:03:17 - 00:03:32 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:03:32 - 00:03:35 - Paul Voermans
    00:03:35 - 00:03:37 - Mart Janssen
    00:03:37 - 00:03:44 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:03:44 - 00:03:45 - Pascal Parren
    00:03:45 - 00:03:49 - Hilde Glessner
    00:03:49 - 00:03:58 - Paul Voermans
    00:03:58 - 00:03:59 - Hilde Glessner
    00:03:59 - 00:04:04 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:04:04 - 00:04:43 - Hilde Glessner
    00:04:43 - 00:04:48 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:04:48 - 00:05:33 - Patty Peeters-Severin
    00:05:33 - 00:05:39 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:05:39 - 00:05:55 - Dirk Jimmink
    00:05:55 - 00:06:37 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:06:37 - 00:06:52 - Hilde Glessner
    00:06:52 - 00:06:54 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:06:54 - 00:06:56 - Hilde Glessner
    00:06:56 - 00:08:12 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  3. 3

    Zo spoedig mogelijk na de vergadering maakt de commissiegriffier een kort zakelijk verslag. De commissieleden en de collegeleden, leden managementteam en de in de vergadering aanwezige ambtenaren worden hiervan in kennis gesteld en kunnen aan de commissiegriffier voorstellen tot wijziging doen. Deze wijzigingen worden meegenomen bij de vaststelling van het verslag in de volgende vergadering. Het verslag van de vergadering van 12 september 2022 van de commissie sociaal ligt thans ter vaststelling voor.

    Besluit

    De besluitenlijst van de vergadering van 12 september 2022 van de commissie sociaal wordt cf. vastgesteld

    00:07:13 - 00:08:12 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  4. 4

    Iedereen die zich daartoe meldt kan bij dit agendapunt de commissie toespreken over een punt dat op de agenda staat (maximaal 5 minuten). Men kan er ook voor kiezen om dit te doen bij aanvang van het betreffende agendapunt. Indien mensen willen meespreken over een agendapunt, dan kan dit na melding bij de commissiegriffier. Men kan zich hiervoor per e-mail of telefonisch aanmelden via j.lommen@leudal.nl of 0475-859022.

    Besluit

    Er heeft zich niemand gemeld voor het spreekrecht

    00:07:28 - 00:08:12 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  5. 5

    Bij dit agendapunt kunnen presentaties van ambtenaren en/of derden gegeven worden op verzoek van de commissie of op eigen verzoek, over een thema of onderwerp tot het aandachtsgebied van de commissie behorend, en relevant is voor toekomstige bespreking in de commissie.

    00:07:48 - 00:08:12 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  6. 5.a

    wordt uitgesteld tot volgende vergadering

    Besluit

    Dit agendapunt is doorgeschoven naar een volgende vergadering.

    00:07:49 - 00:08:12 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  7. 6

    Bij dit agendapunt gaat het om bespreking van een raadsvoorstel met als doel het inwinnen van nadere informatie door het stellen van vragen aan de portefeuillehouder, eventueel bijgestaan door een ambtenaar. Daarnaast geeft de commissie een advies aan het presidium of het voorstel rijp is voor bespreking in de raad, en geeft daarbij zo mogelijk aan of dit kan zonder nadere beraadslagingen.
    In deze vergadering worden de raadsvoorstellen voor de vergadering van 27 september 2022 voor besproken.

  8. 6.a

    Eind 2019 is de Verordening maatschappelijke ondersteuning Leudal 2020 door de raad vastgesteld. Deze is op 1 januari 2020 van kracht gegaan. In november 2021 heeft vervolgens een wijziging van de verordening plaatsgevonden met betrekking tot maatschappelijke opvang en beschermd wonen.
    Nu ligt een concept van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Leudal 2023 voor. De gemeente zal per 1 januari 2023 hulp bij het huishouden gaan indiceren in uren
    per week door middel van een objectief vastgesteld normenkader. De voorliggende verordening is hierop aangepast.
    De verordening is opgesteld door een werkgroep bestaande uit beleidsmedewerkers en juristen van de gemeenten Leudal, Nederweert en Weert. Het is de bedoeling dat de drie gemeenten een op inhoud gelijkluidende verordening vaststellen.

    Besluit

    De heer Janssen heeft een aantal vragen gesteld over de verordening. Gelet op de complexiteit zullen deze vóór de raadsvergadering van 1 november worden beantwoord. De vragen en de antwoorden zullen aan de raads- en commissieleden worden toegezonden.
    Diverse fracties vragen aandacht voor een goede communicatie , en men wil ook dat maatwerk mogelijk is. De heer Jimmink vindt het een prima verordening die wat hem betreft als hamerstuk kan worden afgehandeld. De bezorgdheid over de kosten, die de heer Janssen in zijn vragen had geuit worden gedeeld door de wethouder. Op de toegang is al €400.000,00 bespaard door strengere selectie.
    De heer Parren vraagt of de kostenvergoeding per km ( er staat thans 0,19 per km in de verordening) niet hoger kan, gelet op de gestegen brandstofprijzen. Per 1 januari 2023 gaat de onbelaste vergoeding landelijk naar 0,21 per km. Met een amendement kan de fractie dit laten aanpassen.
    Voor het zelf (ver)bouwen van een woning staat een termijn van 12 maanden. Ingeval deze termijn niet wordt gehaald, kan de hardheidsclausule worden toegepast.
    De beleidsregels worden na vaststelling van de verordening door het college vastgesteld eind 2022. Indien een fractie hierin zaken opgenomen wil zien, dan kunnen ze dit bij motie doen.
    De commissie adviseert het presidium dit voorstel te bespreken in de raadsvergadering van 1 november 2022.

    00:07:56 - 00:08:12 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:08:12 - 00:09:03 - Hilde Glessner
    00:09:03 - 00:09:04 - Mart Janssen
    00:09:04 - 00:09:11 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:09:11 - 00:09:49 - Patty Peeters-Severin
    00:09:49 - 00:09:58 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:09:58 - 00:10:22 - Dirk Jimmink
    00:10:22 - 00:10:27 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:10:27 - 00:11:15 - Mart Janssen
    00:11:15 - 00:11:25 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:11:25 - 00:11:32 - Mart Janssen
    00:11:32 - 00:11:58 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:11:58 - 00:14:15 - Huub van Helden
    00:14:15 - 00:14:16 - Pascal Parren
    00:14:16 - 00:14:18 - Pascal Parren
    00:14:18 - 00:14:22 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:14:22 - 00:14:58 - Pascal Parren
    00:14:58 - 00:15:15 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:15:15 - 00:15:20 - Pascal Parren
    00:15:20 - 00:15:25 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:15:25 - 00:16:02 - Huub van Helden
    00:16:02 - 00:16:03 - Hilde Glessner
    00:16:03 - 00:16:05 - Hilde Glessner
    00:16:05 - 00:16:11 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:16:11 - 00:17:08 - Hilde Glessner
    00:17:08 - 00:17:09 - Mart Janssen
    00:17:09 - 00:17:15 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:17:15 - 00:17:38 - Mart Janssen
    00:17:38 - 00:17:43 - Huub van Helden
    00:17:43 - 00:17:48 - Mart Janssen
    00:17:48 - 00:17:55 - Huub van Helden
    00:17:55 - 00:17:59 - Pascal Parren
    00:17:59 - 00:18:11 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:18:11 - 00:18:28 - Jeanine van de Kruijs
    00:18:29 - 00:18:43 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:18:43 - 00:19:01 - Pascal Parren
    00:19:01 - 00:19:02 - Huub van Helden
    00:19:02 - 00:19:04 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:19:04 - 00:19:10 - Huub van Helden
    00:19:13 - 00:19:14 - Huub van Helden
    00:19:15 - 00:19:42 - Huub van Helden
    00:19:42 - 00:20:07 - Pascal Parren
    00:20:07 - 00:20:08 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:20:08 - 00:20:20 - Huub van Helden
    00:20:20 - 00:20:21 - ambtenaar 2 ambtenaar 2
    00:20:21 - 00:20:24 - ambtenaar 2 ambtenaar 2
    00:20:24 - 00:20:28 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:20:28 - 00:20:42 - ambtenaar 2 ambtenaar 2
    00:20:44 - 00:20:55 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:20:55 - 00:21:23 - Pascal Parren
    00:21:23 - 00:21:26 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:21:26 - 00:21:35 - Huub van Helden
    00:21:36 - 00:21:45 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:21:45 - 00:21:51 - Pascal Parren
    00:21:52 - 00:21:53 - ambtenaar 2 ambtenaar 2
    00:21:53 - 00:21:54 - Huub van Helden
    00:21:54 - 00:22:14 - ambtenaar 2 ambtenaar 2
    00:22:14 - 00:23:35 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  9. 7

    Ingekomen post voor de gemeenteraad wordt met een afdoeningsadvies
    van de griffier op de lijst ingekomen of nagekomen stukken geplaatst.
    Raadsleden kunnen in de raadsvergadering dan verzoeken om doorzending
    van een ingekomen stuk naar een commissie ter bespreking. Zij dienen dit
    verzoek te laten volgen door een motivering voor de bespreking.
    Bij dit agendapunt worden deze stukken geagendeerd, vergezeld van de
    motivering, eventueel aangevuld met achtergrondinformatie.
    Voor deze vergadering zijn er wegens tijdgebrek in de raadsvergadering van
    27 september geen stukken doorgestuurd ter bespreking in de commissie
    sociaal.

    Besluit

    Het agendapunt ingekomen stukken is door tijdgebrek in de raadsvergadering van 27 september 2022 niet aan de orde gekomen. Derhalve zijn er thans geen stukken die doorgezonden zijn ter bespreking in deze commissie.

    00:11:46 - 00:11:58 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:11:58 - 00:14:15 - Huub van Helden
    00:14:15 - 00:14:16 - Pascal Parren
    00:14:16 - 00:14:18 - Pascal Parren
    00:14:18 - 00:14:22 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:14:22 - 00:14:58 - Pascal Parren
    00:14:58 - 00:15:15 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:15:15 - 00:15:20 - Pascal Parren
    00:15:20 - 00:15:25 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:15:25 - 00:16:02 - Huub van Helden
    00:16:02 - 00:16:03 - Hilde Glessner
    00:16:03 - 00:16:05 - Hilde Glessner
    00:16:05 - 00:16:11 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:16:11 - 00:17:08 - Hilde Glessner
    00:17:08 - 00:17:09 - Mart Janssen
    00:17:09 - 00:17:15 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:17:15 - 00:17:38 - Mart Janssen
    00:17:38 - 00:17:43 - Huub van Helden
    00:17:43 - 00:17:48 - Mart Janssen
    00:17:48 - 00:17:55 - Huub van Helden
    00:17:55 - 00:17:59 - Pascal Parren
    00:17:59 - 00:18:11 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:18:11 - 00:18:28 - Jeanine van de Kruijs
    00:18:29 - 00:18:43 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:18:43 - 00:19:01 - Pascal Parren
    00:19:01 - 00:19:02 - Huub van Helden
    00:19:02 - 00:19:04 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:19:04 - 00:19:10 - Huub van Helden
    00:19:13 - 00:19:14 - Huub van Helden
    00:19:15 - 00:19:42 - Huub van Helden
    00:19:42 - 00:20:07 - Pascal Parren
    00:20:07 - 00:20:08 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:20:08 - 00:20:20 - Huub van Helden
    00:20:20 - 00:20:21 - ambtenaar 2 ambtenaar 2
    00:20:21 - 00:20:24 - ambtenaar 2 ambtenaar 2
    00:20:24 - 00:20:28 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:20:28 - 00:20:42 - ambtenaar 2 ambtenaar 2
    00:20:44 - 00:20:55 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:20:55 - 00:21:23 - Pascal Parren
    00:21:23 - 00:21:26 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:21:26 - 00:21:35 - Huub van Helden
    00:21:36 - 00:21:45 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:21:45 - 00:21:51 - Pascal Parren
    00:21:52 - 00:21:53 - ambtenaar 2 ambtenaar 2
    00:21:53 - 00:21:54 - Huub van Helden
    00:21:54 - 00:22:14 - ambtenaar 2 ambtenaar 2
    00:22:14 - 00:23:35 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  10. 8.a

    Indien er stukken aan de commissie worden gericht die bespreking behoeven, volgens de afzender of volgens de commissievoorzitter of commissiegriffier, dan worden die bij dit agendapunt geagendeerd.

    00:23:07 - 00:23:35 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  11. 8.a.1

    Besluit

    Ondanks de toezegging van de wethouder dat dit onderwerp uitgebreid aan de orde komst in de vergadering van de commissie sociaal van 28 november, wordt nu al de urgentie uitgesproken door de commissie om zaken nu al te regelen. De wethouder merkt verder op dat er door de gemeenten in Midden-Limburg al regelingen worden voorbereid die inwoners nu al moeten helpen. De regelingen zijn begin november gereed. Een vraag hierbij is in hoeverre en in welke mate draagkracht een rol speelt bij de uitvoering  De wethouder wil echter niet aan inkomenspolitiek doen, ook gelet op de onbekendheid van de hoogte van de kosten. Wel noemt hij diverse rijksregelingen die de ergste nood moeten ledigen. Mw. Glessner pleit voor een groot samenwerkingsverband tussen diverse partners en instanties die alle mogelijke toeslagen en bijdragen moeten coördineren. Op Provinciaal niveau is er al een dergelijke alliantie. Op gemeentelijk niveau kan dit een taak zijn voor Synthese. De heer Janssen vraagt aandacht voor de laaggeletterden. De wethouder merkt op dat er binnen de gemeentelijke organisatie een structuur is, die voor goede doorverwijzing en ondersteuning zorgt bij mensen die aanvragen, zowel digitaal als telefonisch. Dit geldt dus ook voor hulp bij aanvragen.
    Daarnaast merkt hij op dat de maatregelen die genomen worden begrotingstechnisch vallen onder de structurele uitgaven, waardoor onttrekking van bedragen aan de algemene reserves niet mogelijk is. Op de energietoeslag zit geen check op vermogen van eigen woning.

    00:23:12 - 00:23:35 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:23:35 - 00:25:05 - Dirk Jimmink
    00:25:05 - 00:25:09 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:25:09 - 00:29:47 - Huub van Helden
    00:29:47 - 00:30:57 - ambtenaar 1 ambtenaar 1
    00:30:57 - 00:31:03 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:31:03 - 00:31:08 - Mart Janssen
    00:31:08 - 00:32:12 - ambtenaar 1 ambtenaar 1
    00:32:12 - 00:32:16 - Mart Janssen
    00:32:16 - 00:32:31 - ambtenaar 1 ambtenaar 1
    00:32:31 - 00:32:37 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:32:37 - 00:35:09 - Dirk Jimmink
    00:35:09 - 00:35:11 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:35:11 - 00:36:45 - Huub van Helden
    00:36:45 - 00:36:46 - Paul Voermans
    00:36:46 - 00:36:48 - Paul Voermans
    00:36:48 - 00:37:35 - Dirk Jimmink
    00:37:35 - 00:37:42 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:37:42 - 00:38:39 - Paul Voermans
    00:38:39 - 00:40:00 - Huub van Helden
    00:40:00 - 00:40:01 - Hilde Glessner
    00:40:01 - 00:40:30 - Paul Voermans
    00:40:30 - 00:42:06 - Huub van Helden
    00:42:06 - 00:42:14 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:42:14 - 00:44:54 - Hilde Glessner
    00:44:54 - 00:44:56 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:44:56 - 00:45:41 - Huub van Helden
    00:45:41 - 00:45:43 - Mart Janssen
    00:45:43 - 00:45:57 - ambtenaar 1 ambtenaar 1
    00:45:57 - 00:46:06 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:46:06 - 00:49:14 - Mart Janssen
    00:49:14 - 00:49:19 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:49:19 - 00:49:53 - Huub van Helden
    00:49:53 - 00:49:55 - Jeanine van de Kruijs
    00:49:55 - 00:49:58 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:49:58 - 00:50:32 - Mart Janssen
    00:50:40 - 00:51:35 - Huub van Helden
    00:51:35 - 00:51:49 - Mart Janssen
    00:51:49 - 00:51:55 - Huub van Helden
    00:51:55 - 00:52:19 - Mart Janssen
    00:52:19 - 00:53:04 - Huub van Helden
    00:53:04 - 00:53:24 - Mart Janssen
    00:53:28 - 00:53:48 - Huub van Helden
    00:53:50 - 00:54:21 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:54:21 - 00:54:52 - Jeanine van de Kruijs
    00:54:52 - 00:55:01 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:55:01 - 00:55:15 - ambtenaar 1 ambtenaar 1
    00:55:15 - 00:55:20 - Jeanine van de Kruijs
    00:55:20 - 00:55:25 - ambtenaar 1 ambtenaar 1
    00:55:25 - 00:55:28 - Jeanine van de Kruijs
    00:55:28 - 00:55:33 - ambtenaar 1 ambtenaar 1
    00:55:33 - 00:56:25 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:56:25 - 00:56:57 - Mart Janssen
    00:56:57 - 00:58:14 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:58:14 - 00:59:19 - Patty Peeters-Severin
  12. 8.a.2

  13. 8.b

    Indien er stukken aan de commissie worden gericht die louter zijn gestuurd ter kennisname, dan worden die bij dit agendapunt geagendeerd.
    Bespreking kan, indien dit kenbaar wordt gemaakt. Indien een commissielid dit wenst te bespreken, dan is het wenselijk om dit vooraf kenbaar te maken, zodat andere leden/ portefeuillehouders zich hierop kunnen voorbereiden en / of tijdens de vergadering desgevraagd een antwoord gegeven kan worden.

    Besluit

    Er zijn geen stukken gericht aan de commissie sociaal ter kennisname.

    00:58:16 - 00:59:19 - Patty Peeters-Severin
  14. 9

    De wethouder die de portefeuille sociale zaken / wmo of andere zorggerelateerde zaken onder zich heeft verzamelt diverse onderwerpen als nieuwsbrief van de wethouder. Zaken uit deze nieuwsbrief zijn ter kennisname. Er kunnen wel vragen gesteld worden tijdens de vergadering.
    Voor deze vergadering is geen nieuwsbrief ontvangen.

    Besluit

    De nieuwsbrief van de wethouder is voor deze vergadering niet ontvangen. Voor volgende vergaderingen zal deze wel weer worden gemaakt.

    00:58:18 - 00:59:19 - Patty Peeters-Severin
  15. 10

    Enkele weken voor de commissievergaderingen stelt het college een lijst vast met daarop de planning van de raadsvoorstellen. Deze planning wordt ter kennisname aan de commissie voorgelegd.

    Besluit

    Mw. Peeters vraagt aandacht voor het speelruimtebeleid. Ook verzoekt ze pom ook de bewoners te betrekken bij het tot stand komen van dit beleid. De heer Jeurninck antwoordt dat er in het 1r kwartaal van 2023 een voorstel naar de raad en de commissie komt.
    Verder zijn er geen aanvullingen voor de voorraadplanning.

    00:58:19 - 00:59:19 - Patty Peeters-Severin
    00:59:19 - 00:59:28 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:59:28 - 00:59:50 - ambtenaar 2 ambtenaar 2
    00:59:50 - 01:00:01 - Patty Peeters-Severin
    01:00:01 - 01:01:01 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  16. 11

    Besluit

    De vergaderkalender voor het jaar 2023 vo0or de commissie sociaal wordt cf. besluit presidium vastgesteld.

    01:00:12 - 01:01:01 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  17. 12

    Dit onderdeel van de agenda is bedoeld voor mededelingen van algemene aard door de voorzitter, commissiegriffier of portefeuillehouder.
    De rondvraag is bedoeld om inlichtingen te vragen aan de portefeuillehouder over een onderwerp dat het aandachtsgebied van de commissie betreft. Het kan zijn dat de portefeuillehouder het antwoord niet ter vergadering kan geven, of niet aanwezig is in de vergadering. De vraag wordt dan als raadsvraag uitgezet. De schriftelijke raadsvragenprocedure heeft de voorkeur boven een mondeling gestelde vraag.

    Besluit

    De heer Janssen heeft enkele vragen, die hij schriftelijk al gesteld heeft ten aanzien van de inzet van de Klusbus.
    De aanvraagprocedure is gelijk aan de procedure die geldt voor aanvragen bijstand. De uitvoering is in handen van het Mens Ontwikkel Bedrijf.
    Zijn vragen:
    - de wet persoonsgegevens/AVG is vrij strikt. De vraag is of het toegestaan is om de inkomens (incl/excl vermogen/spaartegoeden, eigendom enz.?) van inwoners op te vragen. Dit is zeer persoonsgevoelige informatie en de vraag is of dit kan/mag binnen de regels rond privacy?
    - in het verlengde hiervan. Worden de gegevens door deelnemers van het MOB, door vrijwilligers of door professionals/beroepskrachten opgevraagd? In de eerste twee situaties is het de vraag of het moreel netjes en correct is dat andere inwoners, dorpsgenoten en mogelijk zelfs buren inzicht krijgen in de inkomensgegevens van een andere inwoner, dorpsgenoot, buur? Indien een beroepskracht de gegevens opvraagt, is het de vraag of dit past binnen zijn functieomschijving en hoort binnen zijn taken. Is eea afgestemd met de autoriteit persoonsgegevens en de privacy-medewerker (van de gemeente)?
    - De aanvrager wordt bezocht door de Klusbus. De bus staat daarmee voor de deur van de aanvrager. De buurt, straat ziet waar de Klusbus staat. De vraag is of dit niet ongewenst is, daar het stigmatiserend kan werken naar de aanvrager.
    - Tenslotte de vraag of het toegestaan om de Klusbus voor een beperkte groep inwoners te laten rijden. Zoals bekend mag de gemeente niet aan inkomenspolitiek doen. Hoe valt dit initiatief hiermee te rijmen. Omdat het criterium voor deelname het inkomen is, is namelijk de vraag of hier niet aan inkomenspolitiek wordt gedaan.
    Hij merkt wel op dat hij een initiatief bedoeld om inwoners te helpen op het terrein van duurzaamheid ondersteunt.

    01:00:30 - 01:01:01 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:01:01 - 01:01:17 - Mart Janssen
    01:01:17 - 01:02:16 - Huub van Helden
    01:02:16 - 01:02:56 - Mart Janssen
    01:02:56 - 01:03:51 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:03:51 - 01:04:00 - Mart Janssen
    01:04:00 - 01:04:33 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  18. 13

    Aan het eind van de vergadering zal de voorzitter de vergadering sluiten. Bij commissievergaderingen geldt geen vast slotwoord zoals dat wel is bij raadsvergaderingen.

    Besluit

    De voorzitter sluit de vergadering onder dankzegging van de geleverde inbreng om 20:35 uur.

    01:04:23 - 01:04:33 - 9000 362924 Commissievoorzitter