Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering Bestuur en middelen

woensdag 1 februari 2023

19:30 - 21:21
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
de heer S. Backus
Toelichting

De agenda van de commissie bestuur en middelen kent een vaste indeling. Per agendapunt is een korte toelichting gegeven ter duiding van het doel van de agendering.

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter zal de vergadering openen. Het betreft een fysieke vergadering in de raadzaal. De vergadering wordt eveneens live uitgezonden via de streamingsdienst companywebcast. De vergadering is te zowel live als achteraf te bekijken via de website van de gemeente.
    Bij commissievergaderingen is er geen vast openingswoord zoals dat wel het geval is bij raadsvergaderingen.

    Besluit

    De voorzitter de heer Backus opent de vergadering, heet iedereen van harte welkom en maakt melding van de afwezigen en de vervanging, zoals hierboven is aangegeven.

    00:00:02 - 00:00:49 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  2. 2

    De agenda wordt opgesteld door de commissievoorzitter in samenwerking met de commissiegriffier. Indien een commissielid iets wil agenderen voor de commissie dan doet hij hiertoe een gemotiveerd verzoek via de commissiegriffier, die dit na bespreking met de commissievoorzitter dit onderwerp dan in de eerst mogelijke commissievergadering zal agenderen. De conceptagenda wordt twee weken voor de commissievergadering verzonden. De commissie bepaalt uiteindelijk of een agenda conform het concept wordt vastgesteld. Dit gebeurt bij dit agendapunt.

    Besluit

    De fractie D66 verzoekt om intrekking van agendapunt 8.a.1 over het verslag ML5. (zie punt 8.a.1)
    De agenda wordt verder conform voorliggend concept vastgesteld.

    00:00:48 - 00:00:49 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:00:49 - 00:01:58 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  3. 3

    Zo spoedig mogelijk na de vergadering maakt de commissiegriffier een kort zakelijk verslag. De commissieleden en de collegeleden, leden managementteam en de in de vergadering aanwezige ambtenaren worden hiervan in kennis gesteld en kunnen aan de commissiegriffier voorstellen tot wijziging doen. Deze wijzigingen worden meegenomen bij de vaststelling van het verslag in de volgende vergadering. Het verslag van de vergadering van 30 november 2022 van de commissie bestuur en middelen ligt thans ter vaststelling voor.

    Besluit

    De besluitenlijst van de vergadering van 30 november 2022 wordt conform vastgesteld.

    00:01:47 - 00:01:58 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:01:58 - 00:02:55 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  4. 4

    Iedereen die zich daartoe meldt kan bij dit agendapunt de commissie toespreken over een punt dat op de agenda staat (maximaal 5 minuten). Men kan er ook voor kiezen om dit te doen bij aanvang van het betreffende agendapunt. Indien mensen willen meespreken over een agendapunt, dan kan dit na melding bij de commissiegriffier. Men kan zich hiervoor per e-mail of telefonisch aanmelden.
    j.lommen@leudal.nl of 0475-859022.

    Besluit

    Er is niemand gemeld voor het spreekrecht

    00:02:05 - 00:02:55 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  5. 5

    Bij dit agendapunt kunnen presentaties van ambtenaren en/of derden gegeven worden op verzoek van de commissie of op eigen verzoek, over een thema of onderwerp tot het aandachtsgebied van de commissie behorend, en relevant is voor toekomstige bespreking in de commissie.

    00:02:09 - 00:02:55 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  6. 5.a

    Op verzoek van de commissie is de heer Karel Joosten uitgenodigd om een toelichting te geven op de werkzaamheden en de organisatie van de RUD Limburg Noord.
    Hij was hiertoe graag bereid. Het verslag van een in december 2022 gehouden bijeenkomst van de RUD is bij de stukken gevoegd.
    In dit verslag zit een link naar een filmpje over de RUD. Dit filmpje kan niet in de vergadering worden getoond, maar is wel handig ter voorbereiding.

    Besluit

    De heer Joosten, directeur van de RUD Limburg Noord geeft een presentatie over de organisatie en de werkzaamheden van de RUD. De presentatie is bij de stukken gevoegd.
    Hij wordt vergezeld door Mw. Heerings.
    De heer Raemakers wil weten of het mogelijk is om taken waaraan de gemeente door personeelsgebrek niet aan toe komt opgepakt kunnen worden door de RUD, indien de gemeente meer gaat afnemen dan alleen de basistaken.
    Antw: de RUD is een netwerkorganisatie en niet te zien als een uitzendbureau.
    De heer Raemakers vraagt naar de voordelen van het zijn van een netwerkorganisatie.
    Antw: Met name de verbondenheid met de eigen organisatie, omdat iedereen in gemeentelijke dienst blijft is een groot voordeel.
    De heer van der Stappen vraagt waarom de lasten voordelig zijn voor bedrijven die gecontroleerd worden.
    Antw: er is maar een bezoek nodig en niet telkens meer bezoeken door verschillende instanties.
    De heer van der Stappen vraagt wat de RUD doet aan ondermijning/integriteit.
    Antw:  De gemeente is in de lead bij deze onderwerpen. Bij het probleem van de mestboekhouding wordt samengewerkt met de NVWA.
    De heer Voermans vraagt naar casussen in Leudal.
    Antw: In het filmpje, waarvan de link binnenkort wordt toegezonden aan de commissieleden is een ambtenaar van Leudal aan het woord die hierop ingaat.
    De heer Voermans vraagt of de RUD bij vergunningverlening door de provincie, zoals bijvoorbeeld bij Zevenellen niet in een conflicterende situatie komt.
    Antw: In deze gevallen is RUD Zuid-Limburg aan zet.
    Mw, Teeuwen vraagt naar de personele inzet van gemeenten, is die altijd volgens afspraak.
    Antw: Er is soms nog wat onduidelijkheid over de exacte taken die alle gemeenten moeten doen, maar er wordt landelijk gewerkt aan scherpere normen, met meer duidelijkheid voor de gevraagde inzet.
    De heer van Melick vraagt naar de aansturing.
    Antw: Het nadeel van het zijn van een netwerkorganisatie is dat er een splitsing is. Voor de directeur is het uitvoeringsprogramma de basis voor de aansturing. Er is wel monitoring, maar de aansturing moet strakker.

    00:02:11 - 00:02:55 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:02:55 - 00:04:17 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:04:17 - 00:20:01 - inspreker 1 Inspreker 1
    00:20:01 - 00:20:32 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:20:32 - 00:22:19 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:22:19 - 00:23:24 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:23:24 - 00:24:37 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:24:37 - 00:24:38 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:24:38 - 00:25:51 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:25:51 - 00:25:52 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:25:52 - 00:26:15 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:26:15 - 00:26:16 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:26:16 - 00:27:05 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:27:05 - 00:38:44 - inspreker 1 Inspreker 1
    00:38:44 - 00:39:34 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:39:34 - 00:40:28 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:40:28 - 00:41:37 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:41:37 - 00:41:41 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:41:41 - 00:42:47 - Desiree Schmalschlager
    00:42:47 - 00:42:48 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:42:48 - 00:45:05 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:45:05 - 00:45:26 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  7. 6

    Bij dit agendapunt gaat het om bespreking van een raadsvoorstel met als doel het inwinnen van nadere informatie door het stellen van vragen aan de portefeuillehouder, eventueel bijgestaan door een ambtenaar. Daarnaast geeft de commissie een advies aan het presidium of het voorstel rijp is voor bespreking in de raad, en geeft daarbij zo mogelijk aan of dit kan zonder nadere beraadslagingen.
    In deze vergadering worden de raadsvoorstellen voor de vergadering van 14 februari 2023 voor besproken.

  8. 6.a

    Iedere 4 jaar wordt het huidig veiligheidsbeleidsplan geëvalueerd en een nieuw plan gemaakt. Het beleid
    voor de laatste 2 periodes is gezamenlijk gemaakt met de gemeente Weert en Nederweert. Deze
    samenwerking is goed bevallen en heeft meerwaarde omdat we bij hetzelfde Robuuste Basis Team Weert
    (RBT) behoren. Dit is de reden dat in de driehoek RBT Weert voorgesteld is ook voor de komende periode
    een gezamenlijk beleid te maken. Het integraal veiligheidsbeleid heeft in het algemeen een
    richtinggevende (kaderstellende) functie. Het bevat de ambities van de gemeenten met betrekking tot
    veiligheid. De koers die de gemeenten willen volgen over een langere periode. Hoofddoelstelling van het
    conceptbeleid is het waarborgen van een zo veilig mogelijke gemeente door een integrale
    gebiedsgerichte aanpak, in samenwerking met alle partners waarbij burgerinitiatieven worden
    ondersteund.

    Besluit

    De heer Meewis vraagt of er nog ruimte is voor andere taken, als de focus op de in het plan genoemde zaken is gericht.
    Antw: Het is altijd mogelijk om de reguliere taken zoals snelheidcontroles uit te voeren indien hier aanleiding toe is.
    De heer Raemakers vraagt naar de capaciteit voor cybercrime.
    Antw: er is met name aandacht voor de preventiekant. De politie heeft speciale teams voor de repressieve zaken.
    De heer Raemakers vraagt naar de hoeveelheid fte's, Is dit voldoende om alle taken uit te voeren.
    Antw: Er is na onderzoek gebleken dat de politie in deze regio onderbemenst is, maar er is een vierjarenplan dat hierin een oplossing moet bieden, door overheveling van mensen vanuit Zuid naar deze regio.
    De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om in de raadsvergadering van 14 februari 2023 conform het raadsvoorstel te besluiten. Wat de commissie betreft zou dat zonder raadsberaadslagingen kunnen.

    00:45:11 - 00:45:26 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:45:26 - 00:46:10 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:46:10 - 00:47:27 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:47:27 - 00:47:31 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:47:31 - 00:48:27 - Desiree Schmalschlager
    00:48:27 - 00:48:55 - Desiree Schmalschlager
    00:48:55 - 00:49:11 - Desiree Schmalschlager
    00:49:11 - 00:49:43 - Desiree Schmalschlager
    00:49:43 - 00:49:49 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:49:49 - 00:50:10 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:50:10 - 00:50:22 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:50:22 - 00:50:23 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:50:23 - 00:50:24 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:50:24 - 00:51:00 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:51:00 - 00:51:47 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  9. 6.b

    De Algemene verordening gemeente Leudal is vastgesteld op 9 november 2021 en in werking getreden op 1 januari 2022.
    Zoals gebruikelijk komen in de loop der tijd onvolkomenheden in de tekst van de bepalingen naar voren, leiden uitspraken van de rechter, dan wel wijziging van hogere regelgeving tot gewenste aanpassingen. Daarnaast ontstaat in de praktijk de wens extra bepalingen op te nemen, dan wel bepalingen aan te passen ten behoeve van de praktijk.
    Dit voorstel voorziet in de noodzakelijke en gewenste aanpassingen in de Algemene Verordening gemeente Leudal.

    Besluit

    De heer van de Kerkhof vraagt naar proeverijen en de handhaving hiervan
    Antw: we hebben nu de proeverijen opgenomen in de Algemene verordening om handhaving mogelijk te maken.
    De heer van de Kerkhof vraagt naar het carbidschieten en het tijdstip dat dit mogelijk maakt. Dit is in de avonduren, en dan wordt geen carbid geschoten. Dit gebeurt altijd bij daglicht.
    Antw: Dit is in overeenstemming is met het tijdstip dat vuurwerk is toegestaan, maar kan middels amendement worden gewijzigd als het tijdstip van toestaan in de daglichtsituatie logischer is.
    De heer van de Kerkhof vraagt naar de mogelijkheden om de gokreclames op de abri's te verbieden.
    Antw: dit zal schriftelijk worden beantwoord.
    De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om het raadsvoorstel in de raadsvergadering van 14 februari 2023 te bespreken.

    00:51:24 - 00:51:47 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:51:47 - 00:54:21 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:54:21 - 00:54:49 - Desiree Schmalschlager
    00:54:49 - 00:55:38 - Desiree Schmalschlager
    00:55:38 - 00:55:39 - Desiree Schmalschlager
    00:55:39 - 00:56:29 - Desiree Schmalschlager
    00:56:29 - 00:56:38 - Desiree Schmalschlager
    00:56:38 - 00:57:01 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:57:01 - 00:57:07 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:57:07 - 00:57:14 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:57:14 - 00:57:25 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:57:25 - 00:58:48 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:58:48 - 00:58:50 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:58:50 - 00:58:53 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:58:53 - 00:59:34 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:59:34 - 00:59:55 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:59:55 - 00:59:56 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    00:59:56 - 01:00:02 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:00:02 - 01:00:29 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:00:29 - 01:01:11 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:01:11 - 01:03:02 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  10. 6.c

    Bij haar e-mail van 13 december 2022 heeft mevrouw Franssen-Verlinden bekendgemaakt dat
    zij met ingang van 14 februari 2023, om haar bewegende redenen, ontslag neemt als raadslid.
    Dat betekent onder andere dat ook haar lidmaatschap van de werkgeverscommissie raadsgriffie
    per die dag eindigt en dat er dan in de commissie een vacature ontstaat.
    De heer Schouten heeft als commissievoorzitter op 3 januari 2023 een e-mail gestuurd naar de
    fractievoorzitters waarin hij de per 14 februari 2023 niet (meer) in de commissie
    vertegenwoordigd zijnde fracties oproept om een kandidaat voor aanwijzing te nomineren.
    Daarop heeft de fractievoorzitter van Samen Verder, de heer L. Linssen, op 12 januari 2023 per
    e-mail aan de heer Schouten en aan de andere fractievoorzitters laten weten dat zijn fractie
    raadslid de heer D. Voermans nomineert.
    Er zijn niet nog meer nominaties bekendgemaakt.

    Besluit

    De heer Voermans is de enige kandidaat die door zijn fractie is aangedragen om de opengevallen vacature op te vullen.
    De commissie adviseert de gemeenteraad om in de vergadering van 14 februari 20223  de heer Voermans per acclamatie te benoemen tot lid van de werkgeverscommissie.

    01:01:50 - 01:03:02 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  11. 6.d

    In de raadsvergadering van 13 december 2022 heft er geen besluitvorming plaatsgevonden over dit voorstel. Daarom wordt het nogmaals ter bespreking voorgelegd.
    Inhoudelijk is er geen wijziging van het voorstel.
    Het huidige Treasurystatuut 2017 Gemeente Leudal wordt met dit voorstel geactualiseerd per 01-012023
    en vervangen door het Treasurystatuut 2023 Gemeente Leudal.
    Er zijn diverse redactionele wijzingen doorgevoerd die geen invloed hebben op de inhoudelijke tekst van het treasurystatuut. De belangrijkste inhoudelijke wijziging is een toegevoegd kader voor leningen en
    garanties aan derden in artikel 10 van het treasurystatuut.

    Besluit

    In de raadsvergadering van 13 december 2023 heeft dit voorstel niet tot besluitvorming geleid, vanwege onduidelijkheid over artikel 10 van het statuut. Het college heeft thans de eisen voor het aangaan van leningen wat aangepast. De risico-opslag van 1% wordt niet als te laag geschat. Het is immers de bedoeling om hulp te bieden aan instanties.
    De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om in de raadsvergadering van 14 februari 2023 conform het raadsvoorstel te besluiten. Wat de commissie betreft zou dat zonder raadsberaadslagingen kunnen.

    01:02:36 - 01:03:02 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:03:02 - 01:05:39 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:05:39 - 01:06:33 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:06:33 - 01:07:01 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:07:01 - 01:07:12 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:07:12 - 01:07:53 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:07:53 - 01:08:38 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:08:38 - 01:09:00 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:09:00 - 01:09:28 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:09:28 - 01:09:32 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:09:32 - 01:09:34 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:09:34 - 01:09:35 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:09:35 - 01:10:00 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:10:00 - 01:10:09 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:10:09 - 01:10:18 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:10:18 - 01:10:27 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:10:27 - 01:11:40 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  12. 6.e

    In de Commissie Bestuur en Middelen van 19 oktober jl. heeftPortefeuillehouder van Helden namens het college een oproep gedaan voor het oprichten van een
    auditcomité.Naast het doorontwikkelen van de P&C cyclus (bijv. indeling Programmabegroting met doelenboom enverkenning mogelijke verbeterslagen in Raadsrapportage) bestaat volgens het college de noodzaak om de volgendeaandachtsgebieden te kunnen bespreken in een auditcomité:
    - het opdrachtgeverschap van de accountantscontrole';
    - de controle op de naleving van financiële externe- en interne regelgeving;
    - het systeem van interne risicobeheersing/risicomanagement in relatie tot de P&C cyclus.

    Besluit

    De vragen die gesteld worden gaan over de verhouding met de commissie bestuur en middelen, en over de beslotenheid.
    Antw: het auditcomité is bedoeld ter verdieping en ter voorbereiding op de commissie bestuur en middelen. Op dat punt is er dus geen sprake van dubbeling van taken of het buiten spel zetten van de commissie.
    De beslotenheid is er om een goede gedachtewisseling mogelijk te maken zonder politieke consequenties. Het is niet zo dat de leden net mogen terugkoppelen naar hun fractie. Daarnaast komt de weerslag van het besprokene ook weer terug in de commissie en raad.
    Verder wordt de vraag gesteld of het mogelijk is het lidmaatschap van het auditcomité ook open te stellen voor commissieleden niet zijnde raadslid.
    Antw: Hiervoor is gekozen omdat raadsleden vaak een langere "levensduur" hebben. Maar de wethouder heeft geen moeite met het openstallen voor commissieleden, indien dit wordt gewenst. Een amendement daartoe wordt afgewacht. Wel is het de bedoeling om slechts één persoon per fractie af te vaardigen.
    De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om het raadsvoorstel in de raadsvergadering van 14 februari 2023 te bespreken.

    01:10:53 - 01:11:40 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:11:40 - 01:12:46 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:12:46 - 01:14:50 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:14:50 - 01:15:26 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:15:26 - 01:15:29 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:15:29 - 01:18:07 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:18:07 - 01:19:29 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:19:29 - 01:19:30 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:19:30 - 01:19:34 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:19:34 - 01:19:45 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:19:45 - 01:20:12 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:20:12 - 01:20:13 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:20:13 - 01:20:21 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:20:21 - 01:20:22 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:20:22 - 01:20:36 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:20:36 - 01:20:46 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:20:46 - 01:21:00 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:21:00 - 01:21:08 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:21:08 - 01:22:20 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:22:20 - 01:22:31 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:22:31 - 01:22:37 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:22:37 - 01:23:38 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:23:38 - 01:24:06 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:24:06 - 01:24:32 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:24:32 - 01:25:17 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:25:17 - 01:25:56 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:25:56 - 01:26:40 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:26:40 - 01:27:29 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:27:29 - 01:27:48 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:27:48 - 01:28:28 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  13. 6.f

    Met de inwerkingtreding van de Wet versterking decentrale rekenkamers wijzigt de Gemeentewet metbetrekking tot de rechtmatigheidsverantwoording als onderdeel van de jaarrekening. Met deze wijziginglegt het college van burgemeester en wethouders in de jaarrekening zelf verantwoording af over de financiële rechtmatigheid. Dit onderdeel is in werking getreden op 1 januari 2023 en zal het eerst voor het verslagjaar 2023 gelden. In de loop van 2023 wordt in aansluiting op deze wet ook het Besluit begroting
    en verantwoording provincies en gemeenten en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden gewijzigd. De wijzigingen hebben effect op de verordeningen die gebaseerd zijn op artikel 212 en 213Gemeentewet, zijnde de Financiële verordening Gemeente Leudal 2018 (212) en de Controleverordening gemeente Leudal 2010 (213). De Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Leudal is gebaseerd op artikel 213a Gemeentewet en wijzigt door deze wetswijziging niet.
    Dit voorstel heeft betrekking op de aanpassing van beide verordeningen zodat deze aansluiten op de gewijzigde Gemeentewet en de nieuwe modellen van de VNG

    Besluit

    Mw. Teeuwen vraagt naar aanleiding van het verdiepingsonderzoek van de Provincie waarom er zo weinig is opgenomen in de verordening ten aanzien van paragrafen.
    Antw: Er is uitgegaan van de huidige verordening, met beperkte wijzigingen. Meer en grotere wijzigingen is iets dat besproken kan worden in het auditcomité.
    De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om in de raadsvergadering van 14 februari 2023 conform het raadsvoorstel te besluiten. Wat de commissie betreft zou dat zonder raadsberaadslagingen kunnen.

    01:28:14 - 01:28:28 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:28:28 - 01:30:25 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:30:25 - 01:30:37 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:30:37 - 01:30:40 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:30:40 - 01:31:29 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:31:29 - 01:32:04 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:32:04 - 01:32:09 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  14. 7

    Ingekomen post voor de gemeenteraad wordt met een afdoeningsadvies van de griffier op de lijst ingekomen of nagekomen stukken geplaatst. Raadsleden kunnen in de raadsvergadering dan verzoeken om doorzending van een ingekomen stuk naar een commissie ter bespreking. Zij dienen dit verzoek te laten volgen door een motivering voor de bespreking.
    Bij dit agendapunt worden deze stukken geagendeerd, vergezeld van de motivering, eventueel aangevuld met achtergrondinformatie.
    Voor deze vergadering zijn er geen stukken doorgestuurd ter bespreking in de commissie bestuur en middelen

    01:32:04 - 01:32:09 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  15. 8.a

    Indien er stukken aan de commissie worden gericht die bespreking behoeven, volgens de afzender of volgens de commissievoorzitter of commissiegriffier, dan worden die bij dit agendapunt geagendeerd.

    Besluit

    Er zijn geen stukken doorgestuurd ter bespreking voor deze vergadering

    01:32:08 - 01:32:09 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:32:09 - 01:32:49 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:32:49 - 01:33:19 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:33:19 - 01:33:20 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:33:20 - 01:33:27 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:33:27 - 01:34:17 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:34:17 - 01:34:30 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:34:30 - 01:34:39 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:34:39 - 01:34:52 - Desiree Schmalschlager
    01:34:52 - 01:35:00 - Desiree Schmalschlager
    01:35:00 - 01:35:35 - Desiree Schmalschlager
    01:35:35 - 01:35:39 - Desiree Schmalschlager
    01:35:39 - 01:36:04 - 9000 362924 Commissievoorzitter
    01:36:04 - 01:36:14 - 9000 362924 Commissievoorzitter
  16. 8.b

    Indien er stukken aan de commissie worden gericht die louter zijn gestuurd ter kennisname, dan worden die bij dit agendapunt geagendeerd.
    Bespreking kan, indien dit kenbaar wordt gemaakt. Indien een commissielid dit wenst te bespreken, dan is het wenselijk om dit vooraf kenbaar te maken, zodat tijdens de vergadering een antwoord gegeven kan worden.

  17. 8.b.1

    Onlangs is de Bestuursrapportage BsGW kwartaal 3 - 2022 vastgesteld door het Dagelijks Bestuur van
    BsGW en door het Algemeen Bestuur van BsGW voor kennisgeving aangenomen. Deze bestuursrapportage wordt ter kennisname aan de commissie gezonden
    In deze derde kwartaalrapportage 2022 leest u de belangrijkste (financiële) ontwikkelingen binnen
    BsGW.

    Besluit

    De rapportage wordt voor kennisgeving aangenomen

  18. 8.b.2

    Periodiek wordt de commissie geïnformeerd over de actuele ontwikkelingen en informatie over bedrijfsvoering, organisatie en dienstverlening.
    Nieuwsbrief #5 ligt thans voor.

    Besluit

    De nieuwsbrief wordt voor kennisgeving aangenomen

  19. 9

    Voorraadplanning raadsvoorstellen
    Enkele weken voor de commissievergaderingen stelt het college een lijst vast met daarop de planning van de raadsvoorstellen. Deze planning wordt ter kennisname aan de commissie voorgelegd.

    Besluit

    De voorraadplanning wordt voor kennisgeving aangenomen.

  20. 10

    Dit onderdeel van de agenda is bedoeld voor mededelingen van algemene aard door de voorzitter, commissiegriffier of portefeuillehouder.
    De rondvraag is bedoeld om inlichtingen te vragen aan de portefeuillehouder over een onderwerp dat het aandachtsgebied van de commissie betreft. Het kan zijn dat de portefeuillehouder het antwoord niet ter vergadering kan geven, of niet aanwezig is in de vergadering. De vraag wordt dan als raadsvraag uitgezet. De schriftelijke raadsvragenprocedure heeft de voorkeur boven een mondeling gestelde vraag.

    Besluit

    Mw. Petit vraagt naar de ontvangstmogelijkheid van ML5 op de televisie. Is die ontvangst voor iedereen mogelijk
    Deze vraag zal schriftelijk worden beantwoord.
    De heer Raemakers vraagt naar de openstaande vacatures.
    Mw.Schmalschläger antwoordt dat het nog steeds lastig is om sommige vacatures ingevuld te krijgen. Het is overigens een landelijk probleem.

  21. 11

    Aan het eind van de vergadering zal de voorzitter de vergadering sluiten. Bij commissievergaderingen geldt geen vast slotwoord zoals dat wel is bij raadsvergaderingen.

    Besluit

    De voorzitter sluit de vergadering onder dankzegging voor de geleverde inbreng om 21:06 uur