- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- mevrouw C. Piepers
- Toelichting
-
De agenda van de commissie sociaal kent een vaste indeling. Per agendapunt is een korte toelichting gegeven ter duiding van het doel van de agendering.
Uitzending
Agendapunten
-
1
De voorzitter zal de vergadering openen. Het betreft een fysieke vergadering in de raadzaal. De vergadering wordt eveneens live uitgezonden via de streamingsdienst companywebcast. De vergadering is te zowel live als achteraf te bekijken via de website van de gemeente.
Bij commissievergaderingen is er geen vast openingswoord zoals dat wel het geval is bij raadsvergaderingen.Besluit
De voorzitter opent de vergadering, heet iedereen van harte welkom.
00:00:03 - 01:45:00 - 9000 362924 Commissievoorzitter -
2
De agenda wordt opgesteld door de commissievoorzitter in samenwerking met de commissiegriffier. Indien een commissielid iets wil agenderen voor de commissie dan doet hij hiertoe een gemotiveerd verzoek via de commissiegriffier, die dit na bespreking met de commissievoorzitter dit onderwerp dan in de eerst mogelijke commissievergadering zal agenderen. De conceptagenda wordt twee weken voor de commissievergadering verzonden. De commissie bepaalt uiteindelijk of een agenda conform het concept wordt vastgesteld. Dit gebeurt bij dit agendapunt.
Bijlagen
Besluit
De agenda wordt conform het voorliggend concept vastgesteld
00:00:42 - 01:45:00 - 9000 362924 Commissievoorzitter -
3
Zo spoedig mogelijk na de vergadering maakt de commissiegriffier een kort zakelijk verslag. Verder kunnen de beelden van de vergadering worden bekeken. In de bijgevoegde besluitenlijst vindt u daartoe de link. De commissieleden en de collegeleden, leden managementteam en de in de vergadering aanwezige ambtenaren worden hiervan in kennis gesteld en kunnen aan de commissiegriffier voorstellen tot wijziging doen. Deze wijzigingen worden meegenomen bij de vaststelling van het verslag in de volgende vergadering. Het verslag van de vergadering van 19 juni 2022 van de commissie sociaal ligt thans ter vaststelling voor.
Bijlagen
Besluit
De besluitenlijst van de vorige vergadering wordt vastgesteld. Het bedrag genoemd in agendapunt 8.1.1. wordt aangepast. Het moet zijn € 100.000,00.
00:01:41 - 01:45:00 - 9000 362924 Commissievoorzitter -
5
Bij dit agendapunt kunnen presentaties van ambtenaren en/of derden gegeven worden op verzoek van de commissie of op eigen verzoek, over een thema of onderwerp tot het aandachtsgebied van de commissie behorend, en relevant is voor toekomstige bespreking in de commissie.
-
5.a
Bijlagen
Besluit
Twee personen van het bestuur van de Open club Roggel geven een presentatie over "Roggel Bruist". De presentatie is bijgevoegd bij de stukken.
De presentatie wordt goed ontvangen bij de commissieleden. De werkwijze zoals hier gepresenteerd kan een blauwdruk zijn voor andere kernen. Binnenkort volgt een uitnodiging van de Open Club Roggel om samen met de commissie- en of raadsleden verder van gedachten te wisselen.00:04:36 - 01:45:00 - 9000 362924 Commissievoorzitter -
6
Bij dit agendapunt gaat het om bespreking van een raadsvoorstel met als doel het inwinnen van nadere informatie door het stellen van vragen aan de portefeuillehouder, eventueel bijgestaan door een ambtenaar. Daarnaast geeft de commissie een advies aan het presidium of het voorstel rijp is voor bespreking in de raad, en geeft daarbij zo mogelijk aan of dit kan zonder nadere beraadslagingen.
In deze vergadering worden de raadsvoorstellen voor de vergadering van 26 september 2023 voor besproken.00:46:48 - 01:45:00 - 9000 362924 Commissievoorzitter -
6.a
Op 27 september 2022 heeft de gemeenteraad besloten:
1. dat een of meer openbare scholen in de gemeente Leudal in stand worden gehouden door Akkoord!-PO welk besluit definitief wordt indien er geen zienswijzen ingediend worden naar aanleiding van de bekendmaking van het voornemen hiertoe;
2. aan het gemeenschappelijk orgaan te verzoeken om toetreding van de gemeente Leudal tot de “Regeling Toezicht op het Primair Openbaar Onderwijs”.
Op 12 juli 2023 is door de gemeente Venlo ambtelijk meegedeeld dat alle gemeenteraden die behoren tot het gemeenschappelijk orgaan toezicht op het primair openbaar onderwijs hebben ingestemd met toetreding van de gemeente Leudal tot voornoemd gemeenschappelijk orgaan. Dit betekent dat de gemeente Leudal vanaf 1 augustus is toegetreden tot de regeling.
Wat nu rest, is de aanwijzing van een raadslid om de gemeente Leudal te vertegenwoordigen in het GOTPOO.
Bijlagen
Besluit
De commissie geeft de gemeenteraad in overweging om het raadsvoorstel in de raadsvergadering van 26 september 2023 te bespreken.
De heer Jimmink verzoekt om een overzicht van taken waarmee de GOTPOO zich bezig houdt. Dit zal worden verstrekt. De wethouder meldt nog dat een afgevaardigd raadslid in de vergaderingen van het GOTPOO spreekt namens de gemeente.00:47:16 - 01:45:00 - 9000 362924 Commissievoorzitter -
6.b
Naar aanleiding van de opheffing door schoolbestuur SPOLT van basisschool Antonius in Buggenum is door de gemeente Leudal, in overleg met stichting AKKOORD!-PO, de dorpsraad Buggenum en de werkgroep Buggenum, bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) vóór 1 juli 2023 een initiatief voor een openbare basisschool in Buggenum ingediend. Onderhavig collegevoorstel heeft betrekking op een mogelijk vervolg op het ingediende initiatief, teneinde de periode te overbruggen tot de start van de nieuwe openbaar basisschool in Buggenum, bij positieve besluitvorming van DUO op zijn vroegst 1 augustus 2025.
Bijlagen
Besluit
Er zijn 2 insprekers ten aanzien van dit agendapunt. Ze zijn beide ouder van kinderen op de basisschool. De inspreekbeurt van de heer W. is bij de stukken gevoegd.
De heer Jimmink wil eerst nog een juridische onderbouwing waarom er sprake is van een precedentwerking bij het verstrekken van een bijdrage aan een exploitatietekort.
De commissieleden zijn van mening dat er eerst een meer onderbouwd voorstel moet komen voordat ze het voorstel bespreekrijp achten. De fractie D66 acht het nu al bespreekrijp. Het advies zal aan het presidium worden voorgelegd.00:53:57 - 01:45:00 - 9000 362924 Commissievoorzitter -
6.c
De gemeente en schoolbesturen hebben een gezamenlijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting. Hierbij is de gemeente verantwoordelijk voor de realisatie van onderwijshuisvesting en schoolbesturen zijn verant-woordelijk voor onderhoud van de schoolgebouwen. Om de kwaliteit te kunnen waarborgen, is het belangrijk dat gemeente en schoolbesturen een gezamenlijk toekomstperspectief hebben. Zo krijgen zij inzicht in de investeringen die zij komende jaren kunnen verwachten en kunnen zij invulling geven aan de realisatie van bepaalde plannen. Dit toekomstperspectief wordt opgenomen in een integraal huisvestingsplan (IHP).
Bijlagen
Besluit
Mw. P. Peeters meldt niet deel te nemen aan de discussie.
De fracties Ronduit Open en PAL achten het voorstel niet rijp voor bespreking in de raadsvergadering. De overige fracties stemmen in met bespreking. Dit advies zal worden voorgelegd aan het presidium.
Op 2 oktober is een besloten raadsinformatiebijeenkomst gepland over de uitwerking van de visie. -
7
Ingekomen post voor de gemeenteraad wordt met een afdoeningsadvies van de griffier op de lijst ingekomen of nagekomen stukken geplaatst. Raadsleden kunnen in de raadsvergadering dan verzoeken om doorzending van een ingekomen stuk naar een commissie ter bespreking. Zij dienen dit verzoek te laten volgen door een motivering voor de bespreking.
Bij dit agendapunt worden deze stukken geagendeerd, vergezeld van de motivering, eventueel aangevuld met achtergrondinformatie.
Voor deze vergadering zijn de stukken doorgestuurd ter bespreking in de raad bij het raadsvoorstel scenario's school Buggenum gevoegd, omdat die daaraan gerelateerd zijn.Besluit
De ter bespreking doorgestuurde stukken zijn al meegenomen bij de bespreking van agendapunt 6b.
-
8.a
Indien er stukken aan de commissie worden gericht die bespreking behoeven, volgens de afzender of volgens de commissievoorzitter of commissiegriffier, dan worden die bij dit agendapunt geagendeerd.
Besluit
Er zijn geen stukken die ter bespreking zijn voorgelegd.
-
8.b
Indien er stukken aan de commissie worden gericht die louter zijn gestuurd ter kennisname, dan worden die bij dit agendapunt geagendeerd.
Bespreking kan, indien dit kenbaar wordt gemaakt. Indien een commissielid dit wenst te bespreken, dan is het wenselijk om dit vooraf kenbaar te maken, zodat andere leden/ portefeuillehouders zich hierop kunnen voorbereiden en / of tijdens de vergadering desgevraagd een antwoord gegeven kan worden.Bijlagen
Besluit
Het betreft de nieuwsbrief over het integraal kindcentrum in Ittervoort.
Op vragen van de commissie meldt de wethouder dat er voor de gronden komende week een gesprek plaats zal vinden tussen de gemeente en de eigenaar van de grond om onderling tot een oplossing te komen. Op 9 oktober is een zitting bij de rechtbank gepland, die dan wellicht door het gesprek kan worden voorkomen. Een en ander leidt niet tot vertraging van de bouw. -
9
De wethouder die de portefeuille sociale zaken / wmo of andere zorggerelateerde zaken onder zich heeft verzamelt diverse onderwerpen als nieuwsbrief van de wethouder. Zaken uit deze nieuwsbrief zijn ter kennisname. Er kunnen wel vragen gesteld worden tijdens de vergadering.
Bijlagen
Besluit
Mw. Peeters merkt op naar aanleiding van het project kansrijke start, dat er geen mogelijkheid meer bestaat voor ouders van kinderen vanaf 3 jaar om laagdrempelig bij een consultatiebureau informatie en advies te krijgen. Hierdoor dreigt een vacuüm te ontstaan dat kan leiden tot veel zorgen. Wethouder van Helden zal met de GGD hierover contact opnemen.
-
10
Enkele weken voor de commissievergaderingen stelt het college een lijst vast met daarop de planning van de raadsvoorstellen. Deze planning wordt ter kennisname aan de commissie voorgelegd.
Bijlagen
Besluit
De heer Meewis vraagt wat het raadsvoorstel over het AZC Baexem inhoudt, en of deze school is meegenomen in het IHP.
De wethouder antwoordt dat de school in het AZC te klein wordt vanwege de toename van de vluchtelingen uit de Oekraïne. In de vergadering van december zal een krediet worden gevraagd voor plaatsing van tijdelijke huisvesting bij deze school, ter uitbreiding. De school zal ook worden meegenomen in het IHP. -
11
Dit onderdeel van de agenda is bedoeld voor mededelingen van algemene aard door de voorzitter, commissiegriffier of portefeuillehouder.
De rondvraag is bedoeld om inlichtingen te vragen aan de portefeuillehouder over een onderwerp dat het aandachtsgebied van de commissie betreft. Het kan zijn dat de portefeuillehouder het antwoord niet ter vergadering kan geven, of niet aanwezig is in de vergadering. De vraag wordt dan als raadsvraag uitgezet. De schriftelijke raadsvragenprocedure heeft de voorkeur boven een mondeling gestelde vraag.Besluit
De heer van Helden meldt dat de Wmo afdeling thans op sterkte is, en dat de achterstanden inmiddels zijn teruggelopen tot drie weken. hij wil binnenkort uitkomen op 1 week.
De heer Verlinden vraagt naar de voetbalgoaltjes bij school Heibloem. De wethouder heeft met de school gesproken en er komen goaltjes, vooruitlopend op het speeltuinenbeleid dat eind dit jaar aan de raad zal worden voorgelegd.
De heer Voermans vraagt naar de jeugd- en jongerenraad. De kinderraad (basisschoolleeftijd) zal in september bij elkaar komen, te beginnen in Halen en Neer.. De jongerenraad (Middelbare school) zal samen met SG Ursula gestalte worden gegeven, waarbij deze raad gevraagd en ongevraagd advies kan geven. Om dit te laten slagen zal er wel serieus werk van gemaakt moeten worden, en moet er ook daadwerkelijk budget komen om de besluitvorming uit te kunnen voeren. Mw. van de Kruijs attendeert de wethouder nog op het Model European Parliament (MEP), een simulatiezitting voor jongeren van de hoogste klassen van HAVO/VWO.
De voorzitter meldt tenslotte nog dat de commissieleden onderwerpen kunnen aandragen ten behoeve van een bijeenkomst in januari 2024 bij Synthese. Dit kan middels een e-mail aan de griffie. -
12
Aan het eind van de vergadering zal de voorzitter de vergadering sluiten. Bij commissievergaderingen geldt geen vast slotwoord zoals dat wel is bij raadsvergaderingen.
Besluit
Niets meer aan de orde zijnde sluit de voorzitter de vergadering onder dankzegging voor de geleverde inbreng om 22:17 uur.